Tvillingnål ?
När jag syr med tvillingnål så snurrar sig de två övertrådarna ihop sig. Detta gör att stygnen inte blir jämna och fina. Jag har testat att trä en tråd i taget och båda trådarna samtidigt men resultaten blir det samma. Det kan inte vara bra för nålen när det dra och spänner ihop de två nålarna.
Någon som har några tips? |
Det kan bero på trådvalet, jag skulle prova med en annan glattare tråd! bara ett förslag....:)
|
Vad gör tråden glattre? Jag har bara sett poliestertråd där jag handlar.
|
På min maskin har jag "brickor/bleck" där jag drar tråden igenom (ganska långt upp) där finns det två "spår" jag drar ena tråden till vänster och den andra till höger och då snurrar sig inte tråden. Har du provat det?
|
det har jag inte testat. men jag ser ingenstans där jag kan sätta någon bricka. Trådarna snurrar sig i "spåren" och "armen" som går upp och ner. (hoppas ni förstår vad jag menar)
Jag har Brother es-2010 tack för all hjälp |
Jag har också två "vägar" att dra trådarna på som Ann1e beskriver
Mina brukar också snurra ihop sej endel trots detta men det brukar inte vara några problem kanske kan vara nåt annat som är knas? |
Jag brukar trä om min maskin när detta fenomen uppträder! Jag brukar ha ett finger mellan trådarna när jag drar dem samtidigt. Då hamnar en tråd på var sida om brickan (trådpänningen) som oftast ligger upptill på maskinen i spåret.
På så sätt håller sig höger tråd hela vägen till höger och hamnar i höger nål... Polyester eller bomull brukar kvitta! Kanske undertråden drar ner övertråden för mycket? |
Du säger visserligen att trådarna snor sig men kanske att undertråden är för hårt spänd...
|
Hej!
Det finns ingen sån bricka på den maskinen... men kolla så båda trådarna hamnat rätt i trådspänningen (fäll ner pressarfoten och dra i trådarna lite försiktigt) Det ser ut som trådarna snor sej runt varandra men de delas före nålen. Kolla också så trådspänningen blir rätt, i instruktionsboken stod det att man skulle lätta på spänningen men jag fick höja på den jag hade (ES 2020) för att det skulle bli sicksack på avigsidan. Lycka till! |
Det är nog trådspänningen då. på undersidan är tråden nästan rak. jag trodde att ju lägre nr på "ratten" ju lösare blir stygnen. helt klart att jag får testa och vrida lite på inställningarna problemet är att jag inte vet riktigt hur det ska se ut när det är rätt. och i manualen står bara varningar så jag knappt vågar ändar något. Jag ska också trä om med finger emellan trådar och försökar få dom rätt i trådspänningen.
Tack för all hjälp, kan inte vänta tills jag slutar jobbet så jag får testa |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12. |