Hjälp en extrem nybörjare *lol*
Hej!
Jag ska brodera på ett klädesplagg som ser ut som denna: http://www.ottobredesign.com/lehdet_...5/sivut/16.jpg och behöver därför köpa brodertråd (till min helt vanliga maskin Bernette 90). Materialet i plagget är velour. Finns det någon bra butik i Stockholm/Västerort som har brodertråd, broderfilm och lösrivbart mellanlägg? Jag var på tygbutiken i Sundbyberg igår, och de har inget till broderier. Jag är tacksam för all hjälp! MVH Emma |
Många av de butiker som säljer broderimaskiner tex Husqvarna, Janome, Brother osv har material för maskinbroderi. Nu vet jag ju inte var du bor i Stockholms län men sök upp återförsäljare på resp märkes hemsida så får du nog upp fler förslag.
www.brother.se www.janome.se www.husqvarnaviking.com/se/ www.pfaff.com/se/ |
Åh, det säljs alltså inte på tygaffärer, typ Kilotex, eller nåt?
Ja, jag kollar! Tack! |
Kilotex/tygvaruhuset har tidigare haft tråd för maskinbroderi. Jag ska förbi där (Veddesta butiken) i eftermiddag och kan titta.
Säljer tygaffären även symaskiner är det troligare att de också har broderitråd och andra tillbehör. |
Veddestabutiken har fortfarande broderitråd, åtminstånde hade dom det på senhösten när jag var där senast...
|
här
textilvaruhuset i sickla har men inte massor av färger.
panduro har o e gansk a billiga på brodyrtråd, men har mest metallic. Louices symaskins hörna pårörstrands gatan har mycket tråd, lika så sth sycener på hagagatan. de är dom jag köper mest tråd över disk ifrån |
symaskinsgrottan i täby finns ju ifall du vill åka åt det hållet.
vet inte om kilotex har rivmellanlägg och sånt?? Har aldrig köpt sånt där. Men tråd har de som sagt fast inte jättemycket hoppas du hittar vad du behöver! |
Ja, nu har jag inhandlat brodertråden och ett stadigt papper att stryka på baksidan. Tack för tipsen på ställen, jag besökte Kilotex i Veddesta, och fick jättebra hjälp!
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med mönstret. På affären tyckte tjejen att jag skulle köpa en penna att rita med på vanligt smörpapper, och sedan stryka på mönstret från smörpapperet till tyget. Problemet var ju då att tyget är så mörkt, så det kommer inte att synas. Något "broderpapper" hade de inte. Jag köpte lite mindre stadigt papper som man skulle kunna riva bort efter att man sytt på det, men jag kan ju inte använda den på rätsidan av velour (kom jag ju på när jag kom hem). Hur skulle ni göra? /Emma |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08. |