Vilka mått skall tas för kostym?
Vilka detaljer skall man mäta för att få de rätta måtten för kostymtillverkning?
kort och koncis fråga, om några frågor hör av er. /Henrik. |
Är det ingen som vet hur man tar mått när man ska till å sy en kostym?
Byxorna borde väl vara midje-, gren-, ytterbenmått. Vad mer? En novis är det inte så enkelt men det borde väl vara för er. :) |
jag gör ett försök......
[COLOR=orangered]FÖR BYXA BEHÖVS:[/COLOR]
midjemått,höftmått,stussmått + hur långt det är emellan dem. Innerbenslängd & ytter + vidd nedtill (byxbenet) eventuellt även lår vidden, (behövs bara om man har extrema proportioner t.ex tränar mycket eller ska sy en galet tight kostym) [COLOR=seagreen]FÖR LIVET BEHÖVS[/COLOR] bystvidd midjevidd livlängd fram & bak + bysthöjd axelbredd ärmlängd (mäts med ngt. böjd arm) överarmsvidd hasringning ryggbredd (tilltänkt längd på kavajen) svårt att bara rabbla på rak arm... när man inte har ett måttband i handen eller mätobjektet framför sig |
fuskar
Hej
jag mäter på gammalt plagg som sitter bra på en men det känns som det är axelpartiet som kan ställa till det! Själv tänkte jag sy en"provkostym" men jag vet inte kolla tidigare diskussion /tygåtgång/ lycka till klaas |
kom på en till ideé .Skulle man inte kunna köpa en gammal kostym på myrornas eller sekond hand .Vrida den ut ock in sprätta upp en del sömmar sedan klär man på offret nålar och ritar och mäter så borde de väl bli exact passform som man kan överföra på det riktiga tyget?
Jag har ingen erfarenhet men gott om vilda ideér klaas |
klipp på bara
det är ju det lättaste sättet att få ett perfect sittande mönster, om man inte vill rita det själv.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08. |