Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mönster till mantel (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12077)

Dirus 2007-12-16 22:49

Mönster till mantel

Nån som har eller vet nån sida som visar ett mönster till en mantel?

Tänkte göra en, men har helt fastnat på vilket mönster, tyg, längd etc. ska va för en på 175.

Skulle vara utterst tacksam för all hjälp jag kan få :)

//Vargen

saylo 2007-12-17 00:54

Det beror ju lite på i vilket sammanhand du har tänkt använda din mantel. Är det viktigt att den passar in i en viss tidsepok i historien, ska du använda den som ytterplagg till vardags, eller har du tänkt ha den på fantasylajv eller liknande?

Om den ska vara historiskt korrekt, läs på och leta reda på så mycket information du kan hitta om den tidsperioden du är intresserad av, och försök så gott du kan följa de rön du hittar efter arkeologiska fynd och så vidare. Är det t.ex. 1300tal så kan det vara en bra idé att kika på bockstensmannens dräkt.

Ska du ha manteln till vardags, hitta ett material du känner funkar för dig, utgå ifrån ett mönster eller en bild på det snitt du är ute efter.

När det gäller lajv är rådet ungefär detsamma. Dock är valkat ylle (vadmal) ett väldigt bra material att sy mantel av. Det är rätt tungt, men tätt, varmt och i viss mån vattenavstötande.

Tänk på att det visserligen ser fränt och effektfullt med en mantel som nåt till fotknölarna, men det kan vara rätt jobbigt att förflytta sig smidigt med flera meter kraftigt tyg som flaxar runt/framför fötterna om man är ovan. Någonstans mellan knät och sisådär halvvägs ned på vaden är tillräckligt för att man ska hålla sig varm, och samtidigt kunna gå förhållandevis obehindrat.

Här är en länk med tips på hur man kan göra några olika mantlar:
http://hem.passagen.se/mrblues/mantlar.htm

Lillith 2007-12-17 04:26

Det enklaste är väl att man gör manteln halvcirkelformad och då behöver man knappast något mönster.

Då funkar den dessutom för lajv- och medeltidsbruk också.
Rätta mig gärna om jag har fel men samtliga mantlar man har hittat är väl av den typen? Eller var det någon rektangulär funnen också?

Dirus 2007-12-17 08:59

Förlåt, glömde skriva att jag skulle ha den som vargdags/lajv-mantel. Mitt fel ^^'''

Tack för länken :)

Banshee 2007-12-17 10:16

Vill du hålla dig hk finns några, men inte jättemånga alternativ om man tittar på medeltid och tidigare.
Halvcirkelmantlar, antingen med en utklippt halvcirkel för halsen och något litet insnitt över axeln (bockstensmanteln), eller utan någotdera, och alltså bara en enkel halvcirkel, med någon form av fästning i fram, snören, ett band, etc (leksandsmanteln).

Tidigare än medeltiden har jag fått för mig att rektangulära mantlar som mer draperas och fästs med ett spänne är vanligare.

Struntar du i historisk korrekthet kan du ju hitta på lite vadsom, en "klassisk" lajvvariant är ju en vådsydd mantel, formad över axlarna och med luva.

Personligen föredrar jag en enkel halvcirkelmantel med urtag för halsen och ett litet intag vid axeln i blåbärsrislängd, dvs halva vaden. Historiskt gångbart under mitten av medeltiden, hela lajvmedeltiden och funktionellt.
Jag syr helst mina för att bära dem med öppningen över ena armen, istället för mitt fram, det är praktiskt att ha en ledig arm. Syr man utan insnitt över axeln så kan man ju dock vrida och vända på manteln som man vill.

En hellång mantel är oerhört opraktiskt, lajvar man så drar man gärna med sig halva skogen, och man kan glömma det där med att röra sig tyst. Är man inte van vid mycket tyg kring benen är det dessutom ganska otympligt.
Snyggt är det ju dock =)

Dirus 2007-12-17 10:26

Okey. Tack för tipset :)
Om jag skulle göra en lång mantel som går ner till vristerna, så skulle jag nog inte använda den till nåt annat än att visa upp mej i. Skulle aldrig använda den i lajv eller liknande, helt vanligt sunt förnuft helt enkelt :)

spotty 2007-12-20 14:02

Stoff och Stil har en mantel i sin katalog. Den har huva och är sydd i tre våder, två framstycken och ett bakstycke. Har ingen aning om den är historiskt korrekt eller inte, men deras mönster brukar vara bra att sy efter.

Lillith 2007-12-21 15:00

Mantlar i våder är inte hk till något som har men medeltid eller vikingatid att göra. Och kan väl knappast rekomenderas till lajv.
Samma sak med mantlar med huva direkt på plagget.

Däremot kan man ju sy sig en separat hätta om man vill. Det är betydligt mer praktiskt, snyggare och enklare att kombinera och variera dräkten på det sättet.

Ofta skaffar man hättan innan manteln, eftersom den gör större nytta på egen hand än vad manteln gör.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.