T-shirt - Krage som står upp i nacken
Precis börjat sy med overlock, och sydde häromdagen en t-shirt som jag gjort lite mer u-ringad på framdelen än vad jag gjort tidigare, och märkte när jag testade den sen att mudden "står upp" i nacken, men enbart i nacken alltså.
Vet ju att det blir så att nacken står upp om man använder sig av för mycket mudd. Kan det vara så att jag råkade ta för mycket mudd eller vad kan det vara? Ska försöka fixa en vettig bild på det. |
Jag tror du haft för lång mudd.
Mudden skall vara sträckt när man syr fast den. Ha kanske (prova dig fram) 20-25% kortare mudd än ringning. /Bibbi |
Här är filmen du behöver för ditt ändamål:
http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.asp Där visar de hur man gör för att få bästa passform på mudden när plagget bärs. Lycka till! |
Jo, jag har kollat på videon, när jag sydde min första t-shirt :)
Tänkte inte på det när jag sydde men, syr ni fast mudden med vanlig maskin innan ni kör overlock? |
Jag gör det inte, går åt för mycket tid och känns inte nödvändigt när man hållt på ett tag.
Men om man är nybörjare på overlocken så kan det kanske vara skönt att sy fast med långa stygn på vanlig maskin först (eller för hand). Då kan du ju även se att det ser ok ut innan du kör med overlocken. |
Jo, kanske vore att rekommendera för mig som är nybörjare :)
Var tvungen att sy om nacken med raksöm på båda t-shirtarna jag gjort, den ena fick en stående nacke som jag skrev, den andra blev lite bättre. Kommer bild strax |
Äsch. Blev inga bra bilder.
Men jag har en teori om att det blev så pga att jag uringade så mycket därfram, men lät det vara "som vanligt" där bak. för om jag drar fram t-shirten lite så sitter det bra, men då sitter ju tröjan inte rätt egentligen, sömmarna vid axlarna sitter framtill istället för rakt uppepå, som de ska. |
|
Var har du fått tag på mönstret till tröjan?
|
det är en gammal dam t-shirt i large, som jag ändrat om halsringningen "on the fly", dvs jag klipper om u-ringningen varje gång jag syr den här modellen, följer inget mönster för halsen.
sen undrar jag lite, när man gör fållen där nere på t-shirten, hur går man tillväga när man har en vanlig symaskin? jag har sytt längst ner med overlock, sen viker jag upp en centimeter eller så och syr. längden på t-shirten är lite ojämn, eftersom jag klippte lite slarvigt, så det är lite vågigt eller vad man ska säga, så på vissa ställen så blir det kanske lite mer uppvikt än på andra, och iochmed att man syr på utsidan med dubbelnålen så har man ju ingen koll på hur det blir på undersidan. den enklaste lösningen vore väl att klippa mer rakt. men finns det något bättre sätt? ny syns det ju inte så mycket men. skulle vara kul att höra hur ni gör |
Kör med overlocken i kanten som du redan gör.
Vik upp lite mer kanske 2-3cm. (Viker man bara 1cm har fållen en tendens att vika sig utåt efter tvätt) Pressa med strykjärn skaffa dig en måttsticka så är det lättare att vika upp lika mycket runt om. Sy sen med tvillingnål från rätsidan. I och med att du pressat kan du känna var overlocksömmen är och pricka den. Ibland syns det tom var den är. Det brukar bli bra tycker jag. /Bibbi |
Skulle vara kul att höra hur ni gör
Hmmm.... jag spetsar in mig på att klippa rakt så slipper jag merjobb. Att sy är för mig att vara noga och inte bara hafsa ihop något.
För mig handlar det om kvalitet och inte kvantitet. |
Citat:
|
Nu gissar jag grovt eftersom det är svårt att se på bilden. Men eftersom du skriver att kanten rullar sig så antar jag att det är singeljersey du använder dig av. Ser jag rätt.. har du använt samma tyg i tröjan som till kanten i rigningen?
Om du har det så kan, beroende på kvalité, det vara svår att få till kanten eftersom tyget inte är tillräckligt elastiskt. Därmed kan du inte töja tyget så mycket som det behövs för att den inre kanten ska sluta till om halsen. Eftersom tröjan är vit så borde du rätt lätt kunna köpa muddtyg och använda istället (om det nu inte är så du gjort). När det gäller nederkanten så brukar det inte vara ett så stort problem...klipprakt, stryk, nåla och håll samma avstånd från kanten. Men även här kan du ju för hand tråckla kanten, dels så ligger tyget kvar på plats, dels så får du något att följa när du syr på maskin. |
Det är muddtyg i nacken :)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20. |