Vilken maskin ska jag ha?
Jag är hyfsat duktig på att sy. Gick en sömnadsutbildning när jag var 17 i slutet av 80-talet. Har dock inte sytt så mycket sedan dess. Dock ska jag nu sy en massa meter linnegardiner (fålla, kanta m.m.). Ska sy kramdjur i plysch till barna. Ska klä om en möbet i denimtyg.
Nu har jag insett att den gamla maskinen som jag köpte begagnad för ett några år sedan är seg och klarar inte ens av att sy en snygg raksöm... Vad för maskin passar mig? Jag är inte alls intresserad av broderi, vill köpa en ny och som kostar högst 20 000 kr. Helst Husqvarna av nå´n anledning. Tacksam för SNABBA tips! Vart i Göteborgs-trakten kan man hitta maskiner till bästa pris? |
Med tanke på vad du ska sy så skulle jag säga att en Janome Easyjeans är maskinen för dig. En rejäl maskin som klarar lite tuffare tyger samt vanliga. Iaf om man ska tro tidigare rekomendationer för dem som ska sy liknande. Denna maskin kostar runt 4-5000:-
|
Vad är Jonone för maskin? Är de av samma goda kvalité som Husqvarna? Tack för tipset förresten!
|
Janome är en maskin som tillverkas i Japan. De har vad jag upplevt det fått väldigt bra rekomendationer på sina symaskiner. Min uppfattning av Janome är att deras maskiner mycket sällan krånglar. Men som med bilar så hittar man väl sina favoritmärken. Som symaskin idag har jag en Brother som fungerar ok med tanke på vad jag betalade. Har tidigare sytt en hel del på Singer. Men nu tänkte jag ta och spara ihop till en Janome jubile 85. En maskin med många roliga sömmar.
Mitt tips är iaf att du testar Janomes maskiner innan du direkt väljer Husqvarna. |
Jag tycker att du ska titta på olka märken,ta med dig olika tyger att prova på,både stumma och elastiska. ALLA maskiner klarar vanligt bumullstyg,var lite kräsen och välj med omsorg.Ibland så ökar intreset och då är det bra med en symaskin som klarar mer än vad man tänkt från början. Lycka till!
|
Tack för snabba svar! Jag ska kolla in Janono och andra modeller. Bra tips om att ta med tyglappar! Har blivit lite småkär här på nätet idag... Husqvarna Sapphire 830... Nå´n som har den? Hur går den?
|
JANOME menar jag... Skrivit fel 2 ggr... (är blnodin!).
|
Jo förstod vad du menade :)
Vet inte hur nära Dingle du bor men här verkar de ha bra priser på symaskiner även Sapphire 830 som du var intresserad utav. http://www.dinglesymaskiner.se/index.html |
Någonting att tänka på och förvirrar änu mer är att Husqvarnas billigare maskiner egentligen är Janome-maskiner, men med Husqvarna på! :D
Jag tror Easy Jeans är bra för dig, ja. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04. |