Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   beställ maskin från /England/internet. (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1099)

FERGUSON 2005-02-18 13:33

beställ maskin från /England/internet.

Hej..
Jag håller på testar och letar efter en relativt avancerad overlockmaskin.
Har några frågor jag inte fick svar på när jag läste igenom tidigare inlägg!

1. Är det någon som har beställt sin maskin från England/Tyskland på internet m.m.
Jag har hört att man kan få ett mycket bättre pris, om man beställer istället för att köpa i en butik i Sverige.

2. Kan man ersätta täcksömnen med vanlig overlock och raksömn med tvillingnål?
Jag har har en JAMONE symaskin med elastisk sömn, som fungerar utmärkt för dekorationer.
Som sagt är jag inte säker på om jag behöver täcksömn funktionen,
särskilt inte när det gäller så stora prisskillnader.

3.Är det någon som har en JAMONE overlock? Det finns ingen recension utlagd.

4.Någon som har tips på en mindre avancerade overlock med täcksömn, till ett bra pris?
Det finns ju oändliga många varianter,
med oändligt många funktioner, som känns rätt överflödiga

hälsningar Vanda :rolleyes:

monikakristina 2005-02-22 18:23

Hej,
angående att köpa maskin på nätet.
Jag köpte min vanliga maskin från tyskland, på ebay, den blev cirka 2000 kr billigare än i butiken här.
Man får ju då i alla fall minnas att man inte har tillgång till garantiservice och sånt.
Men är mycket nöjd, affären förlöpte smidigt och händer det nåt får man svälja det snällt -
prisskillnaden var så avgörande -
varm hälsning, monika

Giza 2005-02-23 09:03

Hur är det med stickkontakten på en maskin från England, den passar väl inte här? De har väl också ett annat volttal i eluttagen.

FERGUSON 2005-03-28 12:33

Jag tror att eluttagen är likadana i England.
Är det så att man tjänar 2000 kr, kan det ju vara värt att resa dit. Men det beror ju på hur mycket man måste betala för en reparation. Någon som vet hur mycket en enklare reparation kostar, då man köpt maskinen utan garanti?

mari1e 2005-03-28 21:27

Hej
Uttagen i England är inte samma som i Sverige, men det finns adapter att köpa. Jag har kollat lite på symaskiner i Skottland och på NordIrland men tyckte inte att det var någon större skillnad.
Mvh

maha 2006-08-19 22:42

Joy's coverlock

Hej!
Ifrån Paris för 6 månader sedan köpte jag en 5-trådig over/coverlock från Joy's sewing machines för ca 3000 skr, från england. En relativt avancerad maskin för ett superpris (?). Fållsöm, täcksöm,kedjesöm + 2,3,4,5 trådig overlocksöm är bl.a. de sömmar som maskinen kan sy. Likvärdiga maskiner kan kosta runt 16.000 skr!

Mina erfarenheter är att man har stora svårigheter att få svar från Joy's. Varken via telefon eller email. Har man några problem får man lösa dem själva.När maskinen levererades (vilket gick problemfritt), saknades flera tillbehör. Jag köpte till en stickkontakts adepter och förvånades över maskinens alla möjligheter. Maskinen gick bra, trots vissa problem med trådspännings inställningar som ännu jag ej hunnit pröva.
Efter 6 månader lossnade trådledaren,hur mycket det kostar att reparera den vet jag inte! Ifrån Frankrike kostar det ca 160 euro (ca 1.600 skr) att skicka den fram och tillbaka från Frankrike-England!
Att utnyttja garantin och skicka maskinen till England blir nog dyrare än att få den reparerad i hemlandet om man nu kan hitta någon reperatör som kan reparera Joy's maskiner, vilket kan bli svårt i Sverige enligt mina efterforskningar! (Även i Frankrike är det svårt att hitta reparatörer).
Instruktionsboken kräver goda engelska kunskaper.
För mig tar det ca 30 min att trä om maskinen.
Om jag gjort en god affär eller ej vet jag inte ännu, men vill ändock informera om mina erfarenheter som inte är allt för goda!

Celos 2006-08-20 06:54

Citat:

Uttagen i England är inte samma som i Sverige
Hittade detta på Visit Britain´s hemsida.

"Standard elektrisk spänning i Storbritannien är 240 V AC 50 Hz. Det krävs en adapterplugg med tre fyrkantsstift och/eller strömriktare till elapparater."

Går det månne att bara byta stickkontakten för att det skall funka i Sverige. Det är ju samma Hz som i Sverige men högre V.
Ska kolla med gubben när han vaknat.

Celos 2006-08-20 07:11

Gubben har vaknat och han rekomederar att man kollar med tillverkanren vilket spänningsintervall som maksinen har. Vanligast är väl 220-240 V.

axyzvslut 2006-08-20 11:21

När man tittar på våra svenska maskiner så står det 220-240 v och 50 HZ.Så du behöver bara ha en adapter för stickkontakten eller byta den till svenska.
Om du skall köpa maskin i tex England som jag rekommenderar före något annat land för man har no lättare att kommunisera på engelska än franska.Gå ut i dom svenska butikerna och titta och hämta info vad du vill ha,beställ sedan exakt den maskinen.Då kan du alltid reparera den här.Det är många här på sysidan som beställt hos
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/
Det är bara vid stora garantifel som det är ide att skicka den tillbaka till handlaren.
När det gäller inställningar och hur man gör olika saker då får man nog räkna med att läsa och pröva sig fram.om man vet att det är svårt med engelska manualer och att lära sig förstå tekniska saker,då bör man nog handla hos en svensk affär och hoppas att dom hjälper dig med att lära dig maskinen.

aaaaaa 2006-08-20 15:31

Köpte Janome 744 d i England , bytade stickkontakten, inga problem. Frågade där den köptes och det har ingen betydelse för garantien heller. Bra maskin, och lite över ½ av priset i Sverige, därtill kom en masse mysko pressarfötter utöver standard tillbehör. Mycket nöjd.

Samigabriell 2008-08-18 09:24

Joy´s

Funderar åxå på att köpa en maskin härifrån till dottern om vill börja sy och fyller 20 år... det står ju på deras hemsida hur man gör med kontakten...

Att hitta en reparatör i Sverige kan väl inte vara så svårt väl??? Jag lämnar in mina maskiner en gång om året och jag har både gamla och nya maskiner att fixa till i min park!

PÅ joys säger man ju att maskinerna är likvärdiga tex janome och andra kända fabrikat och jag som då har ett par Janome i min park känner väl att då vet jag vad det är ungefär men jag kan ju ha fel!!!

För mig att lägga totalt ink frakt ca 1500:- för en basmaskin är ju överkomligt eftersom jag inte vet om den unga damen tänker sy mycket eller lite! Så jag vill inte lägga ut en 3000-6000 för en bra basmaskin åthenne i detta skedet..

Någn mer som har erfarenheter från Joys

De verkar vara ltie svår att få tag på men det är väl så med alla större företag tycker jag!

mika_ 2008-08-18 17:36

Jag har en Janome 644 som är köpt i England. Är mycket nöjd med den. Har ej bytt sladd utan kör med en liten adapter införskaffad för ca 50 kr. Fungerar utmärkt så. Kör alla kontakter på det sättet som har brittisk kontakt.

/Mika

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.