Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Hur väljer du ditt broderi? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=29061)

WiKa 2014-01-08 20:52

Hur väljer du ditt broderi?
 
Hur väljer du ditt broderi?

Jag undrar hur du gör när du ska brodera något? Ser du ett broderi och tänker detta måste jag
brodera på en väska, tröja, eller vad som. Eller har du tex en väska som du vill brodera något på, och att du letar efter ett passande broderi till det du vill ha broderat?

Jag tänker nog lite både och. Ett broderi kan inspirera mig till att sy något, som jag vill ha broderiet på. Ibland hittar jag istället ett lämpligt objekt som jag sedan letar fram ett broderi till.

Jag funkar likadant när det gäller stygnsättning, en bild som tilltalar mig stygnsätter jag, och sedan får jag hitta något som det passar att brodera på. Eller så har jag tänkt mig ett projekt, och letar fram en bild som jag vill stygnsätta till just det projektet.

När jag broderar min reflexer har jag ibland klart för mig vad jag vill stygnsätta, men lika ofta snubblar jag över någon bild som jag vill ha till reflex.

Hur gör du?
Blir ett broderi din inspiration, eller är det saken du vill brodera på som gör att du letar fram ett passande broderi?

Skulle vara intressant att höra vad som gör att du väljer det broderier som du gör.
För jag måste säga att jag kan fundera lääääänge på vad som passar vart.

avslutad141023 2014-01-08 20:58

jag är nog som dej, ibland styr broderiet, förlagan eller man har ett plagg som måste broderas, lite handlar det om sinnes stämning

fast ibland kan en enda trådrulle med en viss färg sätta fart på min kreation, jag bara måste använda en eller ett par färger bara måste, först kan jag leta igenom hela min brodyr samling efter rätt brodyr o så hittar jag inget så måste jag fixa ett eget brodyr, o sedan blir det ofta en inprovisation på vad, men tråden är galet viktig.

ibland kan jag köpa en tröja som nyss köpte jag en äggskals färgad munkis med nougatbruna huvband i, redan i affären visste jag tvärsäkert vilka trådrullar som skulle till o så hade jag inte rätt vapensköld så då fick man kludda lite på papper först..

alltid roligt att höra om skapande precesser

WiKa 2014-01-08 21:18

Ja färgerna är viktiga, och jag tror på fullt allvar inte att man kan ha för många färger och nyanser.

Just detta med färger kan låsa mig lite när jag broderar, jag jämför och kollar alla olika nyanser. Det kan ta lite tid innan jag är nöjd. Det är klart frustrerande när man upptäcker att man har för få färger, och att man inte får till det så där 150 % som man vill. Enda boten borde vara att köpa totte balletti av färger.

Hmmmm tomten finns du?

avslutad141023 2014-01-08 21:29

hehe går ivrigt o väntar på 260 nya trådrullar från US. jag avskyr att vänta för som du säger ibland finns inte den nyansen man ska ha trots att man typ har 300 rullar i olika nyanser, undrar hur många nyanser av färg det verkligen finns

gullum 2014-01-09 18:06

Oftast är det saken jag ska brodera på som får styra. Sen kan jag sitta i timmar och försöka välja "rätt" brodyr. Färgerna är också viktiga så det tar ungefär lika lång tid att välja. Jag väljer sällan de färger som är förvalt. Nyanserna är ju också viktiga och ack så irriterande när man inte hittar rätt. Jag gillar stora stilrena motiv och det får gärna vara få färger.

bila 2014-01-09 18:22

Wika skrev:
Citat:

Ja färgerna är viktiga, och jag tror på fullt allvar inte att man kan ha för många färger och nyanser.

Just detta med färger kan låsa mig lite när jag broderar, jag jämför och kollar alla olika nyanser. Det kan ta lite tid innan jag är nöjd. Det är klart frustrerande när man upptäcker att man har för få färger, och att man inte får till det så där 150 % som man vill. Enda boten borde vara att köpa totte balletti av färger.
Jag heller att man inte får tillräckligt med tråd, min samlingen består av ca 600-700 rullar med olika färger. Ändå saknar jag massor av färger och nyanser.
Trådtillverkarna har bara rena färger och nyanser i sitt sortiment, det man saknar är icke färgerna som naturligt jordbrun, smutsgrå och sådant som mörkt grönblågrå med lite inslag av begie och likande färger. Hoppas att du förstår vad jag menar?

PernillaFe 2014-01-09 18:47

Plagget/väskan/syobjektet får styra när jag väljer. Det finns ju massor med färdiga fina broderier men för det mesta vet jag vad jag är ute efter och det är lättare att hitta en bild och stygnsätta än att hitta ett färdigt broderi. Eller rita ett eget motiv från början. När jag köpte min broderimaskin så hade jag tänkt rita en egen logga att brodera på det jag syr. Har inte kommit mig för att göra det än.

...och jösses vad många trådar ni har! Jag har kanske 100.

WiKa 2014-01-09 19:26

Vad kul att läsa om hur ni gör när ni väljer broderi. Som Gullum skriver så tar det ju faktiskt ganska lång tid att välja rätt broderi. Så inte så sällan sitter jag och letar och väljer och helt plötsligt är den dagen slut............. När det är färdigt så ska man ju hitta nyanserna med :D

Nu har jag ett projekt på gång och det är att göra ett in the hoop hjärta till alla hjärtans dag.

Jag vet hur jag vill att det ska se ut, men först måste jag skissa på ett hjärta som blir fint i "mitten" mellan "halvmånarna" när man vänder ut och in på det. Hmmmm går det att förstå vad jag menar?

Just det sedan kommer ju tygvalet.............. hehehe vilka roliga bryderier man har.

Vill gärna läsa om fler välja broderi tankar.

Lottan 2014-01-09 20:53

Jag är som Gullum, det hon skriver kunde jag ha skrivit. Den mesta tiden går till att leta broderi till det projektet jag tänkt mig. Och man vet precis när man hittar det rätta broderiet man sitter och letar efter.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.