Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Knappnålsförtret (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25345)

dreamcatcher 2011-09-21 11:13

Knappnålsförtret
 
Jag tar risken att vara lite OT här... har gjort ett konstaterande som jag vill dela med mig av.

När man syr in knappnålar och ett komplicerat plagg... såna med stora glaspluppar som huvuden så att de inte går att lirka ut dem utan att sprätta... så är det kosmos som i sin stora godet har skänkt en möjlighet att öva tålamodet och det inre lugnet. ;):p:D

Jag övar och övar...

Karen 2011-09-21 11:49

:)

Det har jag faktisk aldrig lyckats med - dock har jag gjort många andra dumheter. Du borde ju kunna sticka nålen genom tyget och knipsa av själva nålen, så tät på huvudet som möjligt. Då är det åtminstone bara huvudet kvar..... Det sticks inte :)

avslutatmedlemskap111129 2011-09-21 12:36

Varför syr du in knappnålar?!??!

I snäva situationer - handsy / tråckla ihop med små stygn så
sitter det som det skall. Sedan är det bara att
dra bort tråckeltråden när det hela är klart.

Dahlia 2011-09-21 12:38

Sånt är lätt hänt, för många år sedan la jag upp en kappa och kunde inte begripa varför det stacks på olika ställen nere i fållen!??

Det låg en knappnål där som flyttade på sig lite då och då.

För att få bort hela nålen med plasthuvudet på så är de säkrast att sprätta upp ett par stygn.

dreamcatcher 2011-09-22 09:34

Citat:

Karen skrev: (Inlägg 159569)
:)

Det har jag faktisk aldrig lyckats med - dock har jag gjort många andra dumheter. Du borde ju kunna sticka nålen genom tyget och knipsa av själva nålen, så tät på huvudet som möjligt. Då är det åtminstone bara huvudet kvar..... Det sticks inte :)

Funderade på det... men nä... sprättade och pillade ut.


Citat:

Couture skrev: (Inlägg 159570)
Varför syr du in knappnålar?!??!

Ja, det har jag också undrat!!

Citat:

Couture skrev: (Inlägg 159570)
I snäva situationer - handsy / tråckla ihop med små stygn så
sitter det som det skall. Sedan är det bara att
dra bort tråckeltråden när det hela är klart.

Jo... men ids inte tråckla mer än där jag måste och jag tyckte att nålar var tillräckligt här. :)


Citat:

Dahlia skrev: (Inlägg 159571)
Sånt är lätt hänt, för många år sedan la jag upp en kappa och kunde inte begripa varför det stacks på olika ställen nere i fållen!??

:D ...och jag undrade ju samma. Blev alldeles överraskad!

Citat:

Dahlia skrev: (Inlägg 159571)
Det låg en knappnål där som flyttade på sig lite då och då.

För att få bort hela nålen med plasthuvudet på så är de säkrast att sprätta upp ett par stygn.


Jo, jag gjorde också så. :)

Lillith 2011-09-23 19:15

Så har jag också gjort. Jag lyckades att sy in nålar i sängkläder till barbie en gång när jag var liten. Jag har för mig att det var i en kudde och jag vet inte hur jag bar mig åt. Jag tror jag lärde mig något, dock, för jag kan inte minnas att jag gjort det igen sen.
Men så är det ju här i livet, ibland måste man klanta till det lite för att komma vidare. :)

Även om tråden kanske hört bättre hemma i "värsta skapelsen".

dreamcatcher 2011-09-23 20:37

Citat:

Lillith skrev: (Inlägg 159654)
Så har jag också gjort. Jag lyckades att sy in nålar i sängkläder till barbie en gång när jag var liten. Jag har för mig att det var i en kudde och jag vet inte hur jag bar mig åt. Jag tror jag lärde mig något, dock, för jag kan inte minnas att jag gjort det igen sen.
Men så är det ju här i livet, ibland måste man klanta till det lite för att komma vidare. :)

Japp, så är det nog... men jag tycker ju att jag borde ha klantat tillräckligt vid det här laget... men det har väl med dagsformen att göra också. :)

Citat:

Lillith skrev: (Inlägg 159654)
Även om tråden kanske hört bättre hemma i "värsta skapelsen".

Jo! Visst! Det var ju där jag skulle lagt den. Missade den rubriken när jag sökte lämplig plats.
Kanske admin har tid och hjälper till med flytten?

chery 2011-09-26 17:36

Det har jag också lyckats med. Jag sydde en dansskjorta till mitt ex. På det satt ok utanpå fram och bak. Han använde den 2-3 gånger,och den tvättades mellan. Gången därpå när han skulle ta den på sig så stack han sig. Vi hittade nålen i axelsömmen mellan skjortan och oket. Det var som tur var inte så svårt att få bort den, för det var nål utan glashuvud.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.