Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Janome Horizon 12000 vs Hqa Designer (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=27309)

Humlan 2012-09-30 13:44

Janome Horizon 12000 vs Hqa Designer
 
Funderar på en ny maskin och undrar om ni kan ge nåt klokt råd. Kan man säga att Janome 12000 o Hqa Designer motsvarar varann?
Prismässigt är de ju lika.
Ingår programvaran till båda maskinerna vid köp?

Undrar också om man får så mycket mer på en Designer än på en Ruby? Den kanske räcker för mig...Ingår program med Ruby?

Det är ju så svårt, maskinen ska följa mig länge länge!!!

Sen undrar jag om man ens ska köpa dessa respektive dataprogram, eller är Embird i samma klass?

Tänker så det knakar...

Maria/Dubai

Ma-lou 2012-10-01 12:18

Husqvarna kommer med en ny Ruby i dagarna Ruby Deluxe.

bila 2012-10-01 19:27

Janomes maskiner är superenkla att bygga om, det är bara att fälla ut brodiarmen, trycka på en knapp och byta pressarfot, så är det klart att brodera.
Dessutom är det en superbra symaskin, som kan massor. Har själv en 11000 som jag är jättenöjd med, har sneglat lite 12000 som kan ännu mer och kan göra större broderi. Och den stora öppna ytan inuti maskinen gör att man för plats med massor av tyg.
Janomes maskiner är mycket lätta att använda och mycket logiska. Dessutom finns det massor av pressarfötter och tillbehör. Dom allra flesta passar till alla janome, brother och elna maskiner med samma shankhöjd. Snäppfötterna är inte beroende av Shankhöjd.

Nima 2012-10-03 20:45

Precis som Bila skriver är Janomes maskiner enkla att växla mellan vanlig sömnad och broderi eftersom broderidelen är inbyggd i Janomes maskiner. Detta har dock en nackdel och det är att friarmen blir väldigt tjock. (Åtminstone för fem år sedan när jag valde maskin.) För min del innebar det att jag valde Husqvarna istället som har en lös broderidel.

Friarmen är såpass viktig för mig att den fick fälla avgörandet. Jag skaffade en Hq Quilt Designer II och ångrar inte det valet. Jag tror alla maskinerna i Designerserien är lika bra. Min maskin är superstark och klarar alla slags tyger och tjocklekar galant och den broderar bra.

Tmicke 2012-10-07 15:04

Jag har ingen erfarenhet av den Husqvarnan men vi köpte en Janome 12000 för ett par månader sedan. Frugan står för användandet av "symaskinen" och hon var helt upp över öronen förtjust.

Väldigt smidigt med brodyrenheten som sitter som den gör, genialt. Den var även väldigt tyst.

Det som vi inte tyckte var så bra var kvaliteten på brodyrerna. Samma stygnfil, tråd och tyg kunde ge varierande resultat från ena dagen till den andra. Men det som verkligen var oacceptabelt var när vi gjorde en satinsöm i en svagt böjd båge på 2-3mm, då blev det på vissa sträckor små små öglor av övertråden. Bredare satinsömmar fungerade liksom om dom var raka och i 90graders vinklar.

Handlaren vi köpte den av tog hem en ny maskin från Janome och den visade sig vara exakt likadan. Lyckligtvis fick vi häva köpet och vi köpte en helt annan maskin istället.

Vi hade ingen tidigare erfarenhet av Janome innan men har hört bara bra saker om dom av olika handlare som alla sålde flera olika märken, så det var en riktig kalldusch.

Det verkar orimligt om en maskin i 60000kr klassen är sån, helt utan tvekan, men detta är vår erfarenhet av dom två helt nya vi "provade".


Hoppas jag inte uppfattas som dömande, det är i så fall inte meningen, detta är som sagt vår erfarenhet av dom två vi hade.


Kuriosa, eller vidare beskrivit:
Vi provade tre olika övertrådar: Gunold polyester, Gunold viskos och Guttermann viskos.
Vi provade alldeles för många undertrådar, bl.a från Gunold, Brother och Madeira.

Över och undertrådspänningen tror jag vi provade dom allra flesta olika varianter och värden på, något vår handlare inte heller kunde göra bättre.

bila 2012-10-07 16:28

Det inte bra tråden som är viktigt när man broderar. Det viktigt att man mellanlägg som passar det man broderar, ibland fodras det flera lager. Utan mellanlägg blir broderierna inte bra.
Man ska också ställa in i broderiprogrammet vilken typ av tyg man använder, så att broderiet anpassas till just det tyget.
Även undertråden har betydelse för resultat.
Att brodera stora broderier och få det fint kräver mer än små. Det är viktigt att det är ordentligt spänt i ramen. Tunna tyger kan kräva att man lägger tar flera lager mellanlägg eller man lägger lite extra tyg vi ramen så att den fäster tyget ordentligt.
Att lära sig brodera tar tid, det är mycket att lära. Har själv hållt på i tre år men är långt ifrån fulllärd.

På min 11000 blir bäst resultat blir det med A-spolar (samma storlek som maskiner använder för att sy), använder jag mindre spolar så trasslar det mer och ibland blir stygen inte riktigt snygga. Bäst är färdigspolade spolar i rätt storlek.

Tmicke 2012-10-08 06:56

Bila, jag vet inte vad du är ute efter riktigt, menar du att vi inte kan eller att det inte var fel på maskinen?

bila 2012-10-08 07:44

Citat:

Bila, jag vet inte vad du är ute efter riktigt, menar du att vi inte kan eller att det inte var fel på maskinen?
Det är inte alltid det är fel på maskinen, när broderierna inte blir rätt.
Även stygnsättningen på broderierna kan spela roll, är den dålig så blir broderierna inte bra heller.
Syr man utan mellanlägg (om inte tyget är superstadigt och tätt) blir broderierna inte ok.

Jag vet inte om missade något eller du hade oturen att få tag i måndagsexemplar.

Tmicke 2012-10-08 10:36

Om du hade frågat så kunde jag berättat mer ingående.

Handlaren vi köpte den av, som jag anser vara orelevant just vem det är, säljer dessa maskiner med allt vad det innebär. Han gör enligt egen utsago ca 100000 brodyrer/år.
Som jag skrev innan, han fick ingen ordning på någon av dessa två.

Vi var hos ACG nyström i Borås och pratade med dom och visade brodyrerna. Vi använde samma stygnfil i deras maskin, en Tajima, där den blev helt perfekt. Han som håller kurser i stygnsättning tittade på stygnen och kunde inte se varför det inte skulle fungera, vi pratar om en satinsöm som bekant, inte den mest avancerade brodyren...

Vi provade med dom tre olika backingarna vi har, ett två och tre lager. Vi provade med gGunolds Twilly, med annat twill som har en vikt på 240gr/m2, lakansväv och så vidare. Ingen skillnad.

Sen har vi detta som jag också skrev inledningsvis, den brodyren som blev bra en dag kunde nästa dag med exakt samma tråd, tyg och inställningar bli mindre bra.

Vi gjorde 15st ryggmärken till en mc-klubb på sammanlagt ca 1,5 miljoner stygn så vi gjorde samma brodering ca 20 gånger för att få det någorlunda bra.

Jag är inte ute efter att säga att Janome är dåliga maskiner, detta är rena fakta om dom två vi hade...

WiKa 2012-10-08 11:11

Ja det är inte alldeles lätt att välja rätt symaskin.

Tmicke jag tycker det är bra med inlägg där man har en personlig erfarenhet med någon symaskin. Det är på så sätt man kan fixa "buggar" i nya versioner.

Jag har själv en Janome 12000 och en Designer 1. Bägge maskiner är mina ögonstenar, och de både broderar och syr underbart.
Janomen är ändå några snäpp bättre och den broderar perfekt. Pressarfoten åker ner med varje stygn, och plattar på så sätt ner broderiet. = tunnare och mer detaljerade broderier.
Jag hade fördelen att provsy bägge maskiner, då jag köpte dem begagnade hos JL Sycenter, och hos Skövde Symaskiner.:) :) :)

Jag skulle nog ändå satsa på Horizon från Janome. Har du en seriös symaskinhandlare, så ska ett eventuellt byte inte vara några problem. Jag skulle även nämna Tmickes tråkiga erfarenhet.

Lycka till i symaskins djungeln Humlan, ska bli spännande och se vilken du väljer.

WiKa

krtek 2012-10-14 12:57

Citat:

Tmicke skrev: (Inlägg 171974)
Handlaren vi köpte den av tog hem en ny maskin från Janome och den visade sig vara exakt likadan. Lyckligtvis fick vi häva köpet och vi köpte en helt annan maskin istället.

Låter som en bra handlare.

Marron 2012-10-14 16:54

Jag skulle inte våga köpa Janomen. Det blir bara krångel om det är fel på den och det verkar ju i det falls som nämnts inte ha varit handhavande fel.

Humlan 2012-10-23 09:33

En månads funderande...
 
Hej o tack för alla bra svar! Det är ju svårt att veta vad som blir bäst, men jag har nu bestämt mig. Det är priset som avgör det hela faktiskt, det blir en Janome MC 12000. Jag bor alltså i Dubai och här är Husqvarna billigare, men Janome ännu billigare. Har också året på mig för ev fel som kan uppstå innan jag flyttar hem. Nästa vecka ska jag slå till, lite nervöst men jag hoppas på spännande stunder framöver!
Sol :cool:o värme till er härifrån Dubai, och återigen, tack för ert engagemang!
Maria


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.