Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Är detta mönster "mitt"? (om upphovsrätt) (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22996)

VivoPlena 2010-11-20 20:52

Är detta mönster "mitt"? (om upphovsrätt)
 
Hej. Jag har modifierat ett mönster på en stickad bebiskofta och undrar hur mycket jag måste modifiera/ändra i originalmönstret innan jag kan kalla mönstret för "mitt" och att jag har upphovsrätt på det och t.ex. kan lägga ut det på min blogg m.m.

Det jag har ändrat är bl.a. att originalet är rätstickat, medans jag slätstickar den.
Jag har lagt till en "kant" längst ner på koftan runt om.
Maskantalet är ändrat på vissa ställen (ganska mycket) och mönstret passar nu en helt annan typ av garn.
Dessutom gör jag en annan kant än de föreslog.

Någon som vet mer om detta?

Flia 2010-11-21 01:01

Du har sett ett mönster och tagit idéer från det.
Sen har du designat storlek, utseende, mönsterdetaljer.

Jag skulle nog se det som ditt, men kanske länka till var du tog idén från.

VivoPlena 2010-11-21 08:26

"Problemet" är att jag inte vet vem som äger mönstret från början, då jag har sett det i SRKs bebispaket-beskrivningar, i någon bok (inte från SRK), m.m.
Så hur vet man vem som äger ett mönster?

Flia 2010-11-21 13:32

Citat:

VivoPlena skrev: (Inlägg 146680)
"Problemet" är att jag inte vet vem som äger mönstret från början, då jag har sett det i SRKs bebispaket-beskrivningar, i någon bok (inte från SRK), m.m.
Så hur vet man vem som äger ett mönster?

Du behöver inte ange det alls. Det var mer en extragrej jag föreslog.

Delfintua 2010-11-21 13:41

Det finns nåt som heter verkshöjd. Detta har diskuterats i forumet, sök så får du information.

Jenny_med_Emiliten 2010-11-21 20:12

Blogga om det kan du alltid göra. Det är när du säljer som mönstret måste vara "ditt".

VivoPlena 2010-11-22 07:09

Jag säljer ingenting, jag skänker det gratis till välgörenhet i Lettland :)

Delfintua 2010-11-22 10:16

Då är det inga problem, tuta och kör.

VivoPlena 2010-12-08 21:36

Men det där om att man måste äga ett mönster för att kunna sälja det man gör, alla som säljer t.ex. raggsockor, de äger ju inte det mönstret?
När räknas ett mönster som så pass allmänt att det inte går att äga det?

madeluc 2010-12-09 02:15

Med tanke på alla mönster som görs och har gjorts i lappteknik t ex alla dessa neccesärer, sminkväskor, väskor mm. som folk gladligen säljer sina mönster av utan att jag hört något nämndvärt om detta med upphovsrätt. Du har ju helt klart gjort om mönstret och vad jag förstår också ändrat i text, då är det väl ditt mönster. Sälj ditt mönster och var glad för det du lyckats med, vem i hela världen skulle orka bry sig om detta.

Jag tycker hela diskussionen om upphovsrätten vara ooch icke vara blir lite löjlig ibland för om mans ska vara petnoga då ska man vara det rakt över och det tycker jag mig inte varken se eller höra från folk överlag.

Lycka till med ditt mönster och din stickning. Mvh Marie


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.