Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Attans (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26185)

LisaRoos 2012-02-10 18:25

Attans
 
Har börjat brodera igen efter ett långt uppehåll När broderiet är halvklart så bara smäller det och proppen går. Det luktar brännt i hela rummet, sladden har smält lite. Får lämna in den på måndag och höra vad en ny motor kostar. Det är kanske inte lönt att laga.................
Trevlig helg/ jo,tack............

gullum 2012-02-10 18:58

Gud vad tråkigt! Jag lider med dig. Hoppas du får en någorlunda bra helg ändå

bila 2012-02-10 18:59

Jag gråter också, det är för ledsamt när dom blir dödsjuka. Jag känner verkligen med dig. Hoppas att doktorn kan rädda livet på den utan att det kostar allt för mycket.

Lottan 2012-02-10 19:28

TRÅKIGT!!!!! Hoppas allt löser sig eller får du skaffa dig en ny vän.

Stuffe 2012-02-10 20:29

Usch va jobbigt när sådant här händer :mad:....... trösten är ju att det är en maskin som går att laga eller ersättas.

carlm 2012-02-13 19:10

Konstigt att inte en säkring i symaskinen löste ut innan sladden smälte och säkringen i elcentralen löste ut.

LisaRoos 2012-02-14 06:51

Attans
 
Jo, säkringen utlöste med en gång,men maskinen var jättevarm där sladdarna sitter så det är säkert den motorn. Jag lämnade in maskinen igår så jag får väl min dom på frdag när reperatören kommer.
Den har sprakat länge när jag har tänt maskinen, men man ska ju inte lämna in den för kontroll. Det fixar sej nog, tror man.................

ichigo 2012-02-14 12:23

Lätt att vara efterklok men om den har sprakat till med gnistor länge så...

rosse 2012-02-15 00:08

Ser under din profil att du har en Husqvarna d1, var det den som olyckan hände på? jag tror inte att det är motorn som det är fel på utan jag tror att det är kretskortet/transformatorn som gör att maskinen får ström, då jag har samma problem med att det sprakar när man sätter i sladden eller sätter igång maskinen.

Jag har valt att inte sy så att det blir värre med maskinen, där i mot kommer jag inte lämna in den på service då jag har valt att laga maskinen själv, har tagit bort kretskortet och fick se att det var en av pigarna som man sätter i kontakten i som hade lossnat och bränt sönder själva kretskortet. Ska beställa en ny inom snar framtid så jag åter igen kan brodera.

Det verkar vara något problem som Husqvarna har på dessa modeller, då fler som jag känner har har haft detta problem

strumpan 2012-02-15 08:16

Citat:

rosse skrev: (Inlägg 164924)
Ser under din profil att du har en Husqvarna d1, var det den som olyckan hände på? jag tror inte att det är motorn som det är fel på utan jag tror att det är kretskortet/transformatorn som gör att maskinen får ström, då jag har samma problem med att det sprakar när man sätter i sladden eller sätter igång maskinen.

Jag har valt att inte sy så att det blir värre med maskinen, där i mot kommer jag inte lämna in den på service då jag har valt att laga maskinen själv, har tagit bort kretskortet och fick se att det var en av pigarna som man sätter i kontakten i som hade lossnat och bränt sönder själva kretskortet. Ska beställa en ny inom snar framtid så jag åter igen kan brodera.

Det verkar vara något problem som Husqvarna har på dessa modeller, då fler som jag känner har har haft detta problem

Jag har ocksâ varit ute för samma problem

LisaRoos 2012-02-17 11:45

Har fått besked att det var kretskortet, så det blir ett nytt kretskort och ny sladd. Sen är det bara att sy igen. det tar ca 2 veckor, det kan jag stå ut med...........

Lottan 2012-02-17 11:53

SKÖÖÖÖNT att det inte var värre. Hoppas det inte blev så dyrt heller. Trevlig helg!

ichigo 2012-02-17 12:33

Oj, bra att det inte var värre än så. Det lät ganska hemskt. :)

Var nu försiktig med symaskinen. Köp gärna överspänningsskyddad grenuttag.

carlm 2012-02-17 12:40

Det låter som det är mekanisk utmattning av kontaktstiftens inlödning på kretskortet som lett till glappkontakt. En glappkontakt som i sin tur lett till värmeutveckling och att en del av kretskortet stiften sitter på blivit förstört/bränt. Överspänningsskydd är bra, men hjälper nog inte mot glappkontakt.

ichigo 2012-02-17 14:00

Nej just det. hmm.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.