Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   min overlock har sönder tyget när jag syr!! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9712)

Nefertari 2007-06-17 21:14

min overlock har sönder tyget när jag syr!!
 
Har en elna overlock 683 som jag är ganska nybörjare på.

Jag syr mest barnkläder bl.a. i trikå, singlejersey, interlock jersey osv.


Nu ser jag att när jag syr i singlejersey så har nålen sönder tyget!

Det finns ju speciella nålar för jersey till vanliga symaskiner. Har man det till overlock också och var får man tag på det?

Hoppas ngn vet!

VivoPlena 2007-06-17 21:30

Ja, du har speciella strechnålar. Köpes hos en symaskinsaffär

Nefertari 2007-06-17 21:35

Tack!

Känner mig urfånig som inte tänkt på att det behövs sådana till overlocken.

Vilka syaffärer som helst? Några på nätet? Ibland är det svårt att komma iväg...

Det nämns heller ingenting in bruksanvisningen om vad för sorts nålar jag ska ha om jag ska ha stretch...

Jempa_l 2007-06-17 22:10

När jag köpte min overlock så sa de i affären att jag skulle ha vanliga standardnålar. Det är tabu till vanliga symaskiner, men till overlocken så gör differentialmatningen att det fungerar ändå. Har visserligen en Husqvarna, men jag förstod det som att det gällde alla overlock-maskiner.

Nefertari 2007-06-17 22:47

Japp, har inte heller hört att man ska behöva ha andra nålar, därav frågan när det plötsligt går sönder (mkt irriterande eftersom sonens t-shirt till pyjamasen är mkt älskad och nu vet jag inte hur jag ska rädda den...)

Har sytt med diffr.matningen enligt instruktionsboken men det verkar inte hjälpa.

Tycker förresten ofta att hålen nålarna gör är grova, men de nålar som sitter i är de som rek. av tillverkaren...

:confused:

florin 2007-06-17 23:03

Så här står det på de nålar jag har köpt till tyger med stretch:

Symaskinsnålar för elastiska tyger (t ex trikå och fleece). I stretchiga tyger bör man använda dessa nålar med rundad spets, vanliga nålar kan lätt göra sönder tygets fibrer så att det "går maskor".


Att tyget går sönder har ingenting med differentalmatiningen att göra. Det är för att nålen helt enkelt har sönder trådarna det är vävt av, en nål med rundad spets gör att trådarna glider undan så att de inte skadas.

Trulsan 2007-06-18 08:42

Kan vara så enkelt att nålen har blivit uddstött och du behöver byta nål. Trulsan

Nefertari 2007-06-18 09:34

Ska kolla nålarna på maskinen igen för att se om de är trasiga på något vis, men jag brukar kolla nålarna innan jag börjar sy...

Jo, jag vet att vanliga nålar har sönder maskorna, det var därför jag var så fundersam ang. overlocken och att man ska ha standartnålar...

När jag syr på min vanliga maskin så har jag alltid anpassade nålar så det kändes konstigt att det inte skulle vara så för overlocken...

Nefertari 2007-06-18 10:04

Oj, har pratat med elna återförsäljare och de påstår samma sak: att medföljande nålar ska kunna användas till jersey.

Låter konstigt,tycker jag ändå..

Detta med uddstött nål. Jag ser ingen skillnad på ngn av nålarna med en ny jämföresle nål.
Man ska se med förstoringsglas och känna enligt återförsäljare.

Tyckte jag skulle byta båda nålarna iaf. men om det inte är ngt fel på dem...hur ska jag veta om det är det eller ej, om jag inte ser på dem??

Dessutom känns det inte som om jag har ngn lust att chansa med fler plagg...,.

Får väl köpa stretchnålar iaf oavsett vad de säger och byta till det.

Scmetz nålar alltså. Finns de overallt att få tag på? Måste de vara anpassade för overlock eller kan man ha "vilka som helst"?

avsl0203 2007-06-18 13:02

Det är lite olika på olika overlockmaskiner om man ska ha special nålar eller inte. Jag har specialnålar till min maskin. Det är en annan metallblandning i dem som gör dem hållbarare då overlocken syr i hög hastighet.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.