Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   min overlock har sönder tyget när jag syr!! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9712)

Nefertari 2007-06-17 21:14

min overlock har sönder tyget när jag syr!!
 
Har en elna overlock 683 som jag är ganska nybörjare på.

Jag syr mest barnkläder bl.a. i trikå, singlejersey, interlock jersey osv.


Nu ser jag att när jag syr i singlejersey så har nålen sönder tyget!

Det finns ju speciella nålar för jersey till vanliga symaskiner. Har man det till overlock också och var får man tag på det?

Hoppas ngn vet!

VivoPlena 2007-06-17 21:30

Ja, du har speciella strechnålar. Köpes hos en symaskinsaffär

Nefertari 2007-06-17 21:35

Tack!

Känner mig urfånig som inte tänkt på att det behövs sådana till overlocken.

Vilka syaffärer som helst? Några på nätet? Ibland är det svårt att komma iväg...

Det nämns heller ingenting in bruksanvisningen om vad för sorts nålar jag ska ha om jag ska ha stretch...

Jempa_l 2007-06-17 22:10

När jag köpte min overlock så sa de i affären att jag skulle ha vanliga standardnålar. Det är tabu till vanliga symaskiner, men till overlocken så gör differentialmatningen att det fungerar ändå. Har visserligen en Husqvarna, men jag förstod det som att det gällde alla overlock-maskiner.

Nefertari 2007-06-17 22:47

Japp, har inte heller hört att man ska behöva ha andra nålar, därav frågan när det plötsligt går sönder (mkt irriterande eftersom sonens t-shirt till pyjamasen är mkt älskad och nu vet jag inte hur jag ska rädda den...)

Har sytt med diffr.matningen enligt instruktionsboken men det verkar inte hjälpa.

Tycker förresten ofta att hålen nålarna gör är grova, men de nålar som sitter i är de som rek. av tillverkaren...

:confused:

florin 2007-06-17 23:03

Så här står det på de nålar jag har köpt till tyger med stretch: