Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Redwork med förbluffande resultat (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=14061)

gunnsan 2008-06-21 10:39

Redwork med förbluffande resultat
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Det har diskuterats tidigare om att bilder från Clipartopolis är lätta att stygnsätta. När jag igår såg en uppsättning tämligen komplicerade redwork-bilder, så tänkte jag att kanske skulle ta och testa dessa i Digitizer, och se var gränsen går... så jag köpte cliparten. Friskt vågat ;).
Tog hem den i wmf-format, dvs vektoriserat. Jag öppnade en bild i PaintShop i 1000 pixlars bredd och sparade som en monokrom (svartvit) bitmapp.
Importerade bitmappen i Digitizer och tryckte på en knapp. Två minuter senare fanns det en förbluffande bra redwork på skärmen... nästintill perfekt och helt utan hoppstygn. Jag minskade ner den för att passa B-hoopen.
Broderifil kommer i nästa inlägg.
/Gunilla

gunnsan 2008-06-21 10:42

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer den i jef och hus, så kan ni titta närmare på stygnsättningen.
/Gunilla

gunnsan 2008-06-21 10:51

1 bifogad(e) fil(er)
Faktum är att clipartbilderna t.o.m. går att stygnsätta i Janomes Customizer (!).
Här importerar man själva wmf-filen (efter att först ha valt hoop-storlek). Man tar fram konturerna i bilden med valet 20 på tjocklek (max). Sedan är det bara att stygnsätta konturerna med raksöm. Det blir en aning kantigare och så får man några hoppstygn, men annars är det fullt dugligt.
Bilden är till vänster, stygnsättningen till höger.
/Gunilla

christel 2008-06-21 11:08

Hej !
Så bra det blev , får ta och lära mig en del om detta . Tycker redwork är jättesnyggt men det är svårt att hitta fina motiv .
Tack för dina tips !

Christel

stenbeckan 2008-06-21 11:41

Snyggt den blev.
JAg älskar Redwork men mest indianerna då förståss.
Du är så duktig Gunilla o TACK för att du delar med dig till oss.

Alice 2008-06-21 18:34

Den var ju otroligt snygg, och vad lätt det låter när du beskriver det. Tack snälla från en total novis när det gäller stygnsättning.

asa1970 2008-06-21 19:42

Tack!
Den ser fin ut!
Det låter så lätt när ni kuniga stygnsätter!
Så man nästan skäms att man inte har lärt sig mer!
Har själv PE-design ver 7 och vet att man kan göra massor,men har inte ens lärt mej hälften som det går att göra!
Skulle nog behöva gå på någon kurs!
Någon i närheten av Skultuna/Västerås som kan lära mej?
asa1970:confused:

Anneanne 2008-06-22 21:56

Knapp?
 
Hej Gunilla!

Jätte fin, men vilken knapp har du tryckt på?
Sitter och funderar, har gjort det några timmar nu................

gunnsan 2008-06-22 22:10

1 bifogad(e) fil(er)
Oj, tack, men det var inte meningen att du skulle sitta i timmar...
Knappen heter Click-to-Design och har en tulpan som ikon. Den används för automatisk stygnsättning av en bitmapp. I det här fallet endast stygnsättning av en "double run" (dubbel raksöm).
/Gunilla

Madame 2008-06-23 15:14

Gjorde en röd sammetskudde med guldbroderier i dagens Redwork (tidigare inlägg) Så jättefint! Tack snälla!

Gidget 2008-06-23 16:13

Tack så mycket Gunilla. Vad det verkar enkelt när du talar om hur du gör men för mig är det bara ?????

Jag är så glad över alla fina broderier som du stygnsätter och delar med dig. Den här ska jag genast testa på en kasse, tillsammans med "min dotter" som du också stygnsatt åt mig.

gunnsan 2008-06-28 20:17

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Hoppas man får se bild på kassen här sedan ;). Här kommer en polo-ryttare, också clipart från Clipartopolis, fast denna uppsättning var gratis.
www.clipartopolis.com
/Gunilla

gunnsan 2008-06-28 20:35

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Just nu så finns det blomsterflickor gratis att ladda ner på Clipartopolis. De är inte redwork eller bluework, men det går ändå jättelätt att enbart använda konturerna och åstadkomma en redwork ändå. Här är en av flickorna stygnsatta som redwork. Det blev lite småjusteringar för att få till blommorna.
/Gunilla

Anneanne 2008-06-28 22:07

Tack snälla Gunilla :)

mollan 2008-06-29 10:05

Tack
 
Tack snälla Gunilla!
Jag brukar passa på att ladda hem, när du delar med dej. Jag beundrar dej, du gör välgjorda broderier, det är kul att sy ut dem.Du är en av dem som inspirerade mej att köpa en brodermaskin. Jag såg i ett av dina album ,där du stygnsatt mönstret av era kakelplattor i köket, till dekoration av handukar, grytlappar och så vidare. En dag skall jag också försöka mej på att stygnsätta. Går just nu och funderar på vilket prog. som jag skall inhandla.
Kram Eva

goldwing 2008-06-29 17:19

Mycket snyggt broderi. Tack för att du delar med dig.

gunnsan 2008-07-11 08:30

1 bifogad(e) fil(er)
Tack :).
Oj, Mollan, har jag fått dig att köpa broderimaskin!? Det var inte meningen... :o
Själv har jag fått stygnsättningssjukan. Jag kan inte sluta stygnsätta redwork, det har blivit som ett gift. Börjar jag med en bild, så är det kört...

Jag köpte en till serie om 10 bilder med en flicka som gör en snögubbe (också från clipartopolis.com). Jag har hunnit göra 7 st av dessa, och det är många timmars petande i detaljer. Dessa bilder var inte lika perfekta som den som första inlägget handlar om, då det bara var att trycka på en knapp, så var det klart.
Men... jag har lärt mig en hel massa nya knep och trix som man kan göra i Digitizers "double run". Så även om själva bitmappen inte är perfekt, så går det ändå att få stygnsättningen bra.
Här kommer första bilden i denna serie.
/Gunilla

gunnsan 2008-07-11 08:32

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser broderiet ut på skärmen:

broderiks 2008-07-11 08:41

Vad fin den blev,många detaljer.Alltid lika roligt att läsa dina proffsiga inlägg.Du är så duktig.
Du skulle resa land o rike runt och ha stygnsättningskurser(då hade du blivit miljonär:)
Trevlig sommar

gunnsan 2008-07-11 08:57

1 bifogad(e) fil(er)
Tack, men nu tar du väl i :p. Miljonär... det ska mycket till. Tror du det finns så många som vill lära sig stygnsätta?
Lustigt att jag stygnsätter snögubbar mitt i sommaren... här är småbilder på de jag hunnit göra. Jag hoppade över bild 7 och gick direkt på 8:an. Sedan är det två ytterligare bilder... för hon gör en snögubbe till!
Skulle man inte kunna tänka sig att sy en bonad med denna bildserie? Lagom till jul...
/Gunilla

broderiks 2008-07-11 09:09

Vilken fin julbonad det skulle bli!!Vilket bra tips med bonad har inte tänkt på det.Speciellt när man har en serie.
När det gäller stygnsättningskurser tror jag att det finns en stor efterfrågan på det.Ofta så är inte personalen i våra butiker så "duktiga"att de kan kurser i stygnsättningen.

Alice 2008-07-11 10:00

Otroligt vilka fina motiv du har gjort. Klart det skulle bli helt underbart som en bonad. Och ja nog skulle jag betala för att köpa dina motiv och även gå kurs i stygnsättning. Just nu har jag mer överflöd av blåbär än pengar hi hi men jag önskar jag kunde komma med en hink blåbär till dig som tack för allt fint du har gjort och delat med dig av. Plockade 10 liter förra veckan och det lär bli minst lika mycket idag.

Pysseltant 2008-07-11 13:37

Du är helt otrolig, Gunilla. Vad duktig och generös du är, Tack så mycket, jag har oxå laddat hem dina stygnsättningar.
Kram från Ingrid:)

gunnsan 2008-07-12 12:25

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tack ska ni ha :).
Oj... lite blåbär vore ju inte så dumt... hihi. Kom hit med en hink, så får du broderierna på en CD :D.
Jag har nu även gjort nr 7 (den jag hade hoppat över, för jag tyckte den var för lik nr 6 först, dvs hon bidrog inte så mycket i själva skapandet av snögubben, men så såg jag att den var lite söt i alla fall... hon kramar om snögubben). Undrar om inte den gick fortast att göra. Varför vet jag inte :rolleyes:.
/Gunilla

farmorsmor 2008-07-12 17:03

Tack för alla fina mönster du gör!!
 
Hej! jag har försökt att stygnsätta några enkla bilder, men det är lögn jag får inte till det. Är antagligen både för gammal och vimsig.Så det är tur att du finns. Hälsningar Gerd:confused:

gunnsan 2008-07-14 08:52

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tråkigt om det inte fungerar :(.
Testa med den här superenkla bitmappen av ett höstlöv. Den bör gå att automatstygnsätta så att det blir raksömskonturer.
/Gunilla

gunnsan 2008-07-14 09:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Så här blev lövet i Digitizer.
Bitmappen fungerar även bra i Customizer.
/Gunilla

gunnsan 2008-07-22 09:16

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Här kommer en dam i kimono som står i ett hav av blommor... nåja :o.
Det är en komposition gjord i Clipartorama som jag sedan stygnsatt till redwork.

Kan tillägga att snögubbsserien (se ovan) numera är komplett med 10 stygnsatta bilder... pust :)

/Gunilla

mollan 2008-07-22 09:29

Tack Gunilla!
Jag har nu börjat titta på vad jag kan göra i mina program som följde med min maskin. Jag har Buzz Tools,Customizer 10000,Easy Transfer. Har lyckats med några broderier. Jag känner att det bara är att öva på. Ditt tips att ladda hem gratis clipart bilder och försöka göra redwork av dem är bra. Det är kul, det är en "smittosam bacill" du spritt ut Gunilla.Tack och kram till dej.

gunnsan 2008-09-13 17:08

1 bifogad(e) fil(er)
Tack :).
Här kommer lite bluework med tangodansande par (två olika). Gjord efter gratis clipart från Clipartopolis.com.
Är det någon som vet skillnaden mellan bluework och redwork annat än färgen? Jag tycker mig se skillnad på cliparten från Clipartopolis, dvs att redwork-bilderna har ett annat utseende, mer linjer som skuggningar etc och mer sammanhängande linjer. Bluework är "renare" men kan ibland ha väldigt mycket mer fristående detaljer. Dock ej dessa bilder.
Kram/Gunilla

Pysseltant 2008-09-13 18:21

Tack igen Gunilla, har laddat hem dina tangodansare. Jag har oxå funderat på skillnaden mellan bluework och redwork, jag vet inte men jag inbillar mig att redwork har längre stygn.
Kram från Ingrid :)

Gidget 2008-09-14 10:33

Bugar och tackar, nu har jag en hel katalog med alla dina fina broderimönster som du gjort. Alla som jag testat har varit jättefina, de är så välgjorda.

gunnsan 2008-09-14 10:45

Tack snälla, det var roligt att höra :). Själv hinner jag tyvärr inte brodera alla mina stygnsättningar, men jag litar på det jag ser i Digitizer.
/Gunilla

catla 2008-10-07 21:45

En enkel förklaring...
 
Smyger in en hittad förklaring på
benämningarna red-, blue-, och blackwork;

Citat:

Redwork, Bluework and Blackwork

A long time ago, you could purchase muslin "penny squares" at the local dry goods shop. These squares were stamped with designs for your stitching pleasure. Little girls would practice their stitches on these muslin squares. Monochromatic was the color scheme, so the square would be stitched with all red, or all blue or all black thread.
fr http://www.decordelights.com/stitch/whatis.html#redwork

Någon snäll sysidanmedlem kanske kan översätta texten
till svenska, jag fick totalt "hjärnstillestånd" nu... :o

Lisbethw 2008-10-08 08:39

Enkelt översatt:
syr man hela broderiet i rött, blått eller svart tråd. man har inte olika färger i ett broderi.

gunnsan 2008-10-25 12:55

Redworkfunktion i nya Clipartorama 1.5
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Det har kommit en otroligt rolig och användbar uppgradering (gratis) av Clipartorama.
En av de nya funktionerna är att man med en knapptryckning kan att omvandla allting till redwork, och det är "äkta" redwork, dvs det läggs till lite skuggningar (extra linjer).
Med en samma knapp ändrar man tillbaka, så det går att växla fram och tillbaka hur lätt som helst.
Här ska skapas redwork :D.
I den nya versionen kan man dessutom importera vilken wmf-fil som helst, så har man köpt clipart från clipartopolis så kan man införliva dessa bilder i en clipartorama-komposition (importerade wmf-bilder kan dock inte omvandlas till redwork).

virkvarns 2008-10-25 13:24

Hej Gunilla

Ja,jag fick ett mejl om det men har inte hunnit kolla än.

Men det låter kanon tycker jag, för oss som gillar redwork.

Har du kollat vad det var mer? Något om att göra rader tex. ramar

Jag ska kolla efter maten.

Lena i virkvarn

virkvarns 2008-10-25 16:51

Var och hur uppgraderar jag!


Lena i virkvarn

gunnsan 2008-10-25 17:56

Hej!
Du ska ha fått ett separat mail med en uppgraderingslänk i.
Själv fick jag två mail igår från Clipartopolis, med samma ämnestext "Introducing Clipartorama v1.5", och i det ena fanns själva länken till uppgraderingen.
/Gunilla

gunnsan 2008-10-25 19:21

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Här kommer en redwork gjord på en clilpartorama-bild, där jag använt "Instant Redwork" för att få fram redwork-effekterna.
Stygnsatt i Digitizer 10000.
Jag gjorde stygnsättningen ganska stor, så att den passar Janomes B-hoop.
/Gunilla


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.