Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Kinashopping! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7458)

Pssst 2007-01-09 08:59

Kinashopping!
 
Jag har blivit bjuden till Kina på shoppingresa och skulle vilja köpe lite sidentyger för privat bruk. Finns det någon som har bra tips på var man kan handla tyger där?

avsl0203 2007-01-09 09:05

Har inga tips eller så men oj vad jag blir avundsjuk på dig att du får åka till Kina och shoppa. Skulle jag med vilja göra :)

Pssst 2007-01-09 09:54

Fast det blir ju säkert inte förän i sommar, men man vill ju planera lite :-)

Winberg 2007-01-09 10:00

Hej håller med wow vad roligt för dig passa på att handla det skall ju vara billigt, har inget tips var men ha en tum resväska med till tyger önskade att man varit en liten grå mus i din väska vilken resa hihih. Karin

Pippin 2007-01-09 11:22

Hej! Vad underbart att åka till Kina och shoppa. Jag vet inte var man speciellt kan köpa sidentyger, men jag tror inte att det skall vara allt för svårt att hitta. Min pappa åkte flera gånger till Kina på affärsresor och han köpte med sig sidentyger till oss i familjen. Klarar han det så kan det inte vara allt för svårt att hitta.
Grattis till resan.:D

beasfarmor 2007-01-09 11:53

Avundsjuk, nehe, inte ett dugg..........:D

Vart ska du resa i Kina? Kanske kan ge dig närmare tips. Har handlat en del både i Peking och Shanghai (mest i Shanghai).

Pssst 2007-01-09 12:12

Vet ärligt talat inte vilken stad vi ska till, min lillebror jobbar på kabin så han flyger dit och jag ska få hänga på, så tips på både Peking och Shanghai mottages varmt!

barkle 2007-01-09 12:16

Grattis till att få åka till Kina! Jag handlade en del tyger, de var inte superbilliga bara några tior billigare än hemma. (Tygaffärer ramlar du nog på automatiskt.) Inte helt nöjd med tygshoppingen, men resten! Jackor hade jag väl med mig 11 st hem (dunjackor av kända märken, bl.a North Face, kopia eller ej, vem vet?), massor av Pashminaschalar till inget pris alls, fina temuggar kostade nån tia. Glasögon till 1/10 av hemmapriset. Klockor i långa banor. Glöm inte att pruta pruta pruta! Trevlig resa.

Ida_B 2007-01-09 18:48

Håller med de andra, så underbart! Men som sagt, se till att pruta, och för allt i världen GLÖM INTE CIGARETT-TÄNDAREN!!! :D

Dackling 2007-01-09 19:27

Det finns en siden/syntetblandad brokad som jag har träffat på i flera affärer här i sverige; tyget brukar finnas i en mängd färger, mönstrat med antingen fjärilar eller drakar och på 80 bredd (känns det igen, någon?). Detta har jag iallafall betalat mellan 250 och 400 kr metern för här hemma, men i peking passade jag på att köpa hem 6-7 meter till syrrans baklänning, minns att jag gav 60 kr metern, oprutat!

Pssst 2007-01-10 07:58

Citat:

Ida_B skrev:
Håller med de andra, så underbart! Men som sagt, se till att pruta, och för allt i världen GLÖM INTE CIGARETT-TÄNDAREN!!! :D
Vad ska jag med tändare till?

guldlock 2007-01-10 08:53

Jag var i Peking i oktober, och köpte tyg i en tygaffär på Wang fu jing (stor shoppinggata) Där betalade jag ca 60 kr per meter (oprutat, man prutar inte i affärer av den typen) för ett mellantungt sidentyg. Det finns också tyg på sidenmarknaden (silk market) men där är det pruta som gäller...

Delfintua 2007-01-10 09:50

Citat:

Vad ska jag med tändare till?
Den skall du göra eldprovet med så du inte köper syntet. Så skall du klämma och gnida tyget mellan fingrarna för att kolla om det är äkta siden. Känns det som potatismjöl och luktar bränt hår så har du förmodligen äkta siden i handen.

beasfarmor 2007-01-10 15:58

Du har ju redan fått många fina tips ovan:)
Jackor tycker jag absolut du ska titta efter i Peking och enklast är egentligen att gå till sidenmarknaden/Silk Market där du hittar mycket av allt på en gång. Väskor av alla de slag inte att förglömma!
Prisererna är generellt sett lägre i Peking än i Shanghai.
I Shanghai har jag hittat de mest fantastiska tyger i siden på den största affärsgatan Nanjing Road. Går ut från the Bund vid floden och är några kilometer lång. Köper du tyger i en seriös affär betalar du ändå väsentligt mycket mindre än hemma och du får riktigt siden. Prova gärna ändå med cigarettändare (för din egen skull)...I dessa affärer prutas inte.
Men visst kommer du att frestas av alla billiga tyger - köper jag också! Billiga pärlhalsband finns också i mängder - men det är svårt bedömma kvaliteen. Ja, förresten allt finns att köpa!
Och så pruta, pruta, pruta. Börja vid ca 35-40% för att sällan betala mer än 60% av ursprungspriset.

Lyckliga dig! Trevlig resa och så ser vi fram emot rapporten:)

BOBO 2007-01-10 16:38

Tips till Kinashopping
 
Hej Laura
Jag har en del tips angående shopping i Beijing, har bott där i 4 år. Om du mailar mig din mailadress eller telefon kan du få en lista med tips, det finns flera ställen där du kan köpa siden. Sötvattenpärlor är också billigt att köpa där har jag också tips. det finns också en hel del kläder. När i sommar ska du åka? Juli är väldig varm upp emot +40 i Beijing.Så hoppas att du inte ska åka då.
Gunilla i Gävle


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.