Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Bassymaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Val av symaskin (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=30539)

drippel 2016-08-31 08:46

Val av symaskin
 
Suttit hela natten och letat symaskin då jag har lite bråttom :)

Har kollat på maskiner i 6500:- klassen och det står just nu mellan Brother NV-55 eller Brother Innov-is 100 Prime Edition

Om någon har lite synpunkter, råd eller andra förslag tar jag gärna detta! Kommer använda maskinen till sömnadm kläder, mössor, jeans.

suskal 2016-08-31 10:36

Av de två skulle jag välja den senare, för den har några viktiga funktioner. Sju rader med matartänder ger en mycket bättre och jämnare matning. Hastighetskontroll, justerbart pressarfotstryck. bra ljus etc.
Jag provsydde en lite mera utrustad Innovis och var imponerad över hur lätt det var att ställa in sömmar och hur bra den matade i svåra tyger. Enligt reparatören är det väldigt lätt att serva, men kan lätt hålla den ren själv.

Men jag fastnade för en ännu bättre maskin, nämligen en Juki DX7. Den är helt fantastisk, tyvärr dyrare än vad du har tänkt dig. Man vänjer sig snabbt vid vissa finesser och undrar hur man klarade sig förut. Dit hör automatiskt trådklipp och en väl fungerade automatisk nålträdning. Men Juki har många flera modeller och har inget riskkapital i bakgrunden. Man får mycket maskin för pengarna. Kolla med med http://www.juki.se/aterforsaljare
Jag kan rekommendera Kaj i Råå om du vill få råd, det var han som ledde in mig på Juki

drippel 2016-08-31 12:46

Tack, känner med det! Hade jag haft pengarna hade jag lätt gått upp till en Juki!

Då får det kanske bli den om inte andra tips kommer in :)

drippel 2016-08-31 14:49

Såg denna också: Husqvarna Viking Opal 670 Kanske ännu bättre än dom jag skrev ovan?

suskal 2016-08-31 17:22

Citat:

drippel skrev: (Inlägg 189736)
Såg denna också: Husqvarna Viking Opal 670 Kanske ännu bättre än dom jag skrev ovan?

Nej den är inte inte bättre även om den inte är dålig. Ha inte för bråttom, ta tid på dig och provsy i krångliga material. Synd att du just har missat ett tillfälle att prova flera olika symaskiner på Syfestivalen i Göteborg. Kanske är det värt att gå på Syfestivalen i Älvsjö i slutet av oktober. Där finns alla bättre symaskinsmärken med och flera också till mässpris.

Juki har många maskiner i din prisklass också. Kolla, prova och låt ditt val mogna fram. En bra symaskin har hållbara komponenter och är väl sammansatt så att den syr tyst och vibrationsfritt. En stark motor är viktigare än en massa dekorsömmar som man sällan eller aldrig använder.

drippel 2016-08-31 19:11

Citat:

suskal skrev: (Inlägg 189737)
Nej den är inte inte bättre även om den inte är dålig. Ha inte för bråttom, ta tid på dig och provsy i krångliga material. Synd att du just har missat ett tillfälle att prova flera olika symaskiner på Syfestivalen i Göteborg. Kanske är det värt att gå på Syfestivalen i Älvsjö i slutet av oktober. Där finns alla bättre symaskinsmärken med och flera också till mässpris.

Juki har många maskiner i din prisklass också. Kolla, prova och låt ditt val mogna fram. En bra symaskin har hållbara komponenter och är väl sammansatt så att den syr tyst och vibrationsfritt. En stark motor är viktigare än en massa dekorsömmar som man sällan eller aldrig använder.

Attans att jag missat detta. Har lite för brottom tyvärr då min nuvarande har pajat helt och jag måste sy... där av denna stress.

Var och testkörde Husqvarna Viking Opal 670 ikväll och den kändes faktiskt inte helt 100a. Jag söker vidare...

drippel 2016-09-01 22:04

Testade en Husqvarna Viking Opal 690Q idag och den leder helt klart just nu. Dock blir priset ett steg upp men det får det kanske vara värt...

Kollar vidare lite till. Mer tips tas gärna emot :)

spiken 2016-09-02 16:02

JUKI'S symaskiner finns i Vårgårda på E-Slöjd. Man kan komma ditt för att provsy på olika maskiner. Kolla med dom.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.