Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Korsetter (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tyg (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8412)

millan71 2007-03-11 20:19

Tyg
 
Jag har läst trådarna här. Hoppas nu inte min fråga finns nånstans, för då har jag missat det isåfall.

Vad använder ni för tyg och vart köper ni det?

Jag skulle vilja ha med lite färg i.

Bluecloud 2007-03-11 21:31

Jag har använt två lager stadig bomullstwill underst, och sedan ett yttertyg som passar till det korsetten ska användas till, med den stadgan de två undre lagren ger är det inte så viktigt att det övre tyget har egen stadga.

leningrad 2007-03-11 21:55

Yttertyg: sammet, skinntyg, brokad, jaquard, bomull, .... möbeltyg är kanon.
Foder: kraftig bomull alternativt twill.
Pressar ofta Vlieselin på yttertyget mest för att kunna "kladda" på det med blyertpenna....

Tinkerbelle 2007-03-12 00:09

Bomullstwill till foder och ev mellanlager. Helst ett kraftig yttertyg, annars stärker jag upp med solidot (tygvariant av vlieseline, som ger styrka åt tyget med inte gör det stumt, jag gillar inte vlieseline alls).

Ida_B 2007-03-12 09:57

Jag jobbar ofta med twill, fodrar sällan med vanligt foder, tycker inte det behövs. vad gäller yttertyg finns det ju en uppsjö av alternativ, man kan ta det man tycker är vackert, bara det inte är för sliddrigt och halkigt. Man vill ju ha lite styrsel.

leningrad 2007-03-12 11:09

Om man hittar kanonfina yttertyger som är himla sladdriga, tunna eller stretchiga kan man ju göra en sandwich med ett stadigare tyg, kanske ett lakansväv.
Likaså är det effektfullt att lägga spets på ett kontrasterande tyg.

Lithia 2007-03-12 12:50

Jag har testat lite olika varianter och kommit fram till att för viktorianska stilen på korsett så tycker jag bäst om 2 lager twill + något snyggt yttyg.

För 1700-tal gillade jag visserligen varianten med 2 lager mangeldukslinne (som jag har på korsetten i mitt galleri) men eftersom det bara finns på furlunds (som slutat med sin postorder) så får jag väl börja köra med 2 lager twill + yttyg och mjukt foder (för att skenorna som går på tvären inte skall skava på bröstvårtorna).

/L

leningrad 2007-03-12 13:02

Kolla de däringa "coutil" man bla a kan köpa från VCD för DYRA pengar - som betongtyg.

millan71 2007-03-12 13:31

Åh, tack alla för Era svar. Dom kommer till stor nytta. Nu är det bara att leta.

Tusen tack ännu en gång.

leningrad 2007-03-12 15:20

Det sägs ibland lite slarvigt, kraftiga tyger, vilket inte betyder TJOCKA tyger utan tyger som är hårt vävda.
Jeanstyg är alltså inget speciellt bra tyg för korsetter. Jaquarder kan var det.

beda 2007-03-12 19:24

sandwich
 
Vad menar du med en sandwich?

leningrad 2007-03-12 19:31

Man klipper ut det tunna tyget eller spetsen och ett kraftigare tyg, lägger ihop dem aviga mot räta och tråcklar ihop och begandlar dessa två lager som ett - en sandwich.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.