Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Husqvarna Viking Emerald 203 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=27069)

SweetLollo 2012-08-06 16:15

Husqvarna Viking Emerald 203
 
Hej!

Jag har nyligen börjat intressera mig för quiltning och syr ganska så mycket nu. Jag har en symaskin av märket Yamatha eller vad den heter, en liten billig grej, tror jag gav 1000 :- för den för runt 7-8 år sedan. Den duger jätte bra till rak- och sicksacksöm men den är tråkig i längden eftersom jag inte kan piffa till mina skapelser med fina broderier/sömmar, samtidigt så orkar den inte mata igenom arbetena när de blir för tjocka utan står bara och stampar på ett och samma ställe och förstör tyget för mig. Jag är nu ute efter en ny symaskin och undrar om det kanske finns någon här som har erfarenhet av symaskinen "Husqvarna Viking Emerald 203"? Det är en symaskin som jag har lite funderingar på. Hur tycker du/ni att den fungerar, är ni nöjda med den? Jag har även funderingar på "Husqvarna Viking TRIBUTE™ 140C" och "Husqvarna Viking Sapphire 835" men de kostar betydligt mer och jag tänker att det kanske är dumt att köpa en så pass dyr om jag inte vet om jag kommer vilja fortsätta sy sen, samtidigt som jag tanken finns att de kanske skapar mer syglädje och kommer motivera mig till att fortsätta att sy..
Janome (vet inte hur det stavas) är ett märke som jag har lagt märke till nu med, är det ett bra märke ni som använder dem?

Tacksam för råd och tips..

bila 2012-08-06 17:04

Janome gör jättebra maskiner, och har massor av tillbehör att köpa till.
Köper du en janome, så passar tillbehören både brother och elna.
Bernina (ej Bernette), Janome och Brothers maskiner är dom som anses vara bäst i dag.
Husqvarna en mängd olika spolar och fötter ingen riktig standard.
Var inte rädd för att satsa en ordentlig slant på en bra symaskin. Med en bra symaskin. Tänk på att det inte är antalet sömmar som är det viktigaste utan att du får en stark maskin.
Gå runt och provsy och tag god tid på dig, så att du hittar den rätta maskiner för dig. Olika maskiner har olika persoligheter och det gäller att hitta en som personkemin stämmer med din egen.
Köp den du gillar bäst även om det svider i plånboken. Det är bättre att vänta och spara än att kompromissa. Det är stor risk att du bara tänker och jämför den du köpte med din drömmaskin.

bila 2012-08-07 00:13

Quilta kan du göra på stort sett alla maskiner. Men det är en fördel om hålet mellan maskinen och pressarfoten är så stort. Ju större desto bättre får du plats med stora saker.
Tillbehör som är bra för quilting är 1/4 inchfot, walkingfoten (jättebra när an syr ihop flera lager tyg), och en fot för frihandsquilting, en fot med linjal i mitten är inte heller dumt att ha när man syr mitt i en sömn.

Du har en gammal dålig trist maskin, och ändå vill du sy. En sådan maskin brukar kunna döda intresset ganska effektiv. Att du inte gett upp, tyder på att det finns en eld som brinner för sömnad. Får du en riktigt bra maskin, så kommer du med mycket stor sannolikhet fastna i syträsket.
Köp dig en riktigt bra symaskin, det är du värd.

malin83 2012-08-07 06:25

Jag har en Emerald 203 och den har fungerat klocklrent sen jag köpte den. Jag syr ganska mycket och den har inte gjort mig besviken. Den har mycket dekorsömmar och ett alfabet som man kan leka med :) De följde även med ett "bord" och en övermatare. Bordet är suveränt så man får plats med lite mer tyg på sidan...övermataren funkar oxå bra men på den fronten tycker jag Pfaffs maskiner är oslagbara.

/Malin

Ma-lou 2012-08-07 06:45

Jag har sytt på Sappire 835 det var ett tag sedan och jag kommer inte ihåg vad jag tyckte om den, vad jag vet är att det är en gammal maskin som funnits länge och som gått ur produktion.
Husqvarna Viking TRIBUTE™ 140C är en ny Jubilumsmaskin som kom i år när Husqvarna Viking firar 140 år,
den var riktigt rolig att sy på, sydde på den i våras blev direkt fäst vid den, snygga stygn härligt flyt enligt min erfarenhet så är ofta Jubileumsmaskiner välgjorda.
Så mellan Sappire och Tribute 140C så rekommenderar jag den nyare Tribute 140C.
Sedan får du tänka på att vill du quilta, sy i alla tre lager med vadd och tyg behöver du en walking foot (övermatare) så att maskinen matar med både över och underifrån. Till denna kan du sedan köpa speciella pressarfötter för stich in the dith 1/4 kantsöm samt en öppen tå fot och en speciell fot om du vill frihandsquilta räkna med en tusenlapp extra för detta.Är du en duktig förhandlare så kan du säkert få med en del på köpet.
Väljer du Janome så har de ofta inbyggd övermatare likaså Pfaff som säljs mycket till Quiltare men här måste du prova dig fram.
En riktigt bra maskin främjar syglädjen och det blir dubbelt så roligt att sy. Jag tycker absolut du ska testa Janome så du känner att du köper det som passar dig bäst. Sedan en sak som är jättebra vissa butiker har så du kan byta upp dig till en dyrare maskin inom ett år och då bara betala mellanskillnaden räkna priset du köpte din maskin för minus 15%.

Syfest 2012-08-07 14:19

Jag har en Emerald 203 och jag är mycket nöjd med den, den har fungerat fint hela tiden.
På flera forum så har jag läst att det är Janome som tillverkar Emerald-maskinerna åt Husqvarna.

lelle 2012-08-08 10:54

Ja , Janome tillverkar Emerald åt husqvarna .Övermatare är väl fel ord då den inte matar fram tyget själv . Ta ner matartänderna och se hur bra ÖVERMATAREN fungera .

carlm 2012-08-08 12:53

Det ser ju iaf ut som den matar även på ovansidan.
http://www.youtube.com/watch?v=bVWjS1uzdeQ

suskal 2012-08-08 23:56

carlm
videon visar en Pfaff med övermatare i arbete. Vi vet redan att den fungerar utmärkt. Jag har en själv och vill inte byta maskin för den är så bra. Frågan är hur Husqvarna och Janome klarar sig med sina påbyggnader. Matar de alls om matartänderna är sänkta?

lelle 2012-08-09 09:54

Det är ju bara för er att ta ner matartänderna så kan ni ju själva se hur bra den matar fram .Husqvarna har väl ägt pfaff nu i ca 20 år då de kursade så om nu Husqvarna eller någon annan tyckt att det är en utmärkt lösning så hade dom ju såklart satt dit en .

suskal 2012-08-09 10:21

Min Pfaff har jag ägt längre än så. Det var innan någon köpte upp märket.

Joppen 2012-09-01 14:27

Citat:

lelle skrev: (Inlägg 170404)
Det är ju bara för er att ta ner matartänderna så kan ni ju själva se hur bra den matar fram .Husqvarna har väl ägt pfaff nu i ca 20 år då de kursade så om nu Husqvarna eller någon annan tyckt att det är en utmärkt lösning så hade dom ju såklart satt dit en .

Om rätt skal vara rätt så har Husqvarna aldrig ägt Pfaff.
När Indukta Progenta slutade med Pfaff i Sverige blev VSM generalagent i Norden. VSM sålde Husqvarna och Pfaff. Numera är det det Bahams-företag som ägde Singer som också har köpt både Husqvarna och Pfaff.
Påståendet att Pfaff kursade är också ett konstigt uttalande.

carlm 2012-09-01 17:08

Fast Husqvarna AB äger väl fortfarande namnet Husqvarna som de licensierar till VSM?

Joppen 2012-09-02 10:41

Ägare är VSM Group AB
De äger HusqvarnaViking som är symaskinsdelen av Husqvarna.
I koncernen ingår också Pfaff och Singer.
Kvar i Husqvarna finns endast utvecklingen av de kvalificerade maskinerna.

lelle 2012-09-04 20:19

om rätt ska vara rätt
 
Om rätt ska vara rätt så köpte väl husqvarna upp pfaff 1999. Dom flyttade även tillverkningen till Huskvarna ( endast de dyra modellerna , de billigare modellerna flyttade man redan då till asien ).
Så visst har Husqvarna ägt Pfaff .


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.