Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   mudd på små byxor och ärmar (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22927)

akirlu76 2010-11-12 16:16

mudd på små byxor och ärmar
 
när jag ska sy fast en mudd så brukar jag först sy ihop exempelvis ärmen och även mudden, för att sedan trä över mudden på ärmen räta mot räta och syihop (hängde ni med?) Det blir kanon fina muddar utan fula sömmar då du viker upp mudden, men väldigt krångligt att sy då man kommer mer i storlekar under 74. Är det någon som har något annat tips på hur jag kan sy dessa?
Drar mig lite för att sy i dessa storlekar, för då jag gjort om ett par ggr så har ju overlocken klippt ärmen ganska kort ;)

Cina66 2010-11-12 17:35

Gör lika men vänd ärmen ut o in, så ärmen ligger uppe på maskin inte om friarmen.

akirlu76 2010-11-12 18:37

:rolleyes: såklart! Tack!

akirlu76 2010-12-07 07:26

Det lät ju jättebra det du skrev, testade det så som jag trodde. Men jag fick ju ändå inte till det. Det blir så himla tight att det blir svårt att sy ihop, dessutom klipper ju overlocken så tyget blir ju bara kortare och kortare för varje gång jag får göra om. Hjälp!

Jimipe 2010-12-07 20:09

Om det är för litet för att göra så så är det bättre att sy ihop ärm och mudd innan man syr sömmen på insidan av armen, och sy ihop ben och mudd innan man syr ihop innerbensömmen. Jag brukar göra så även på kläder i större storlek, mest av allt för att det blir enklare.

akirlu76 2010-12-07 21:18

tack, det var faktiskt så jag gjorde tillslut, tyvärr blir det ju inte så snyggt att vika upp mudden då. Jag får helt enkelt låta bli att vika upp mudden istället ;)

WimsanMari 2010-12-07 21:18

Övning ger färdighet. Jag har alltid sytt ihop mudden till en tub och sen trätt över den på ärmen, precis som du beskrev först. Det är pilligt och man får sy sakta, men man lär sig efter hand. Jag gör även så när jag syr muddar i dockkläder och prematurkläder. Alltså ännu mindre än storlek 74.

Se till att du köper bra muddar med mycket stretch. Jag tycker att Stoff och Stil har bra muddar. De ska vara mjuka och stretchiga. Resultatet blir snyggast och om man vill ha extra långa muddar som man vill vika upp så måste man ju sy på dem så.

Lycka till ! Öva på !

akirlu76 2010-12-09 15:13

tack, jag har faktiskt lyckats förut, men nu går det liksom inte längre. Har dessutom minskat muddarna lite, köper också från stoff och stil men jag tycker att dom töjer sig lite väl mycket när dom haft på sig plagget efter några timmar så är muden inte tight längre. Jag får helt enkelt öva.

akirlu76 2011-02-03 21:37

Nu har jag fått in snitsen igen :) jag lägger mudden inne i ärmen istället för utan på som jag gjorde innan, då går det mycket lättare :) av någon anledning, men det blir inte så knöckligt, det kanske beror på det.

CaNinEn 2011-02-22 12:55

Jag gör precis så som du beskrev i sista inlägget att du gör. Tycker det är så mycket lättare att se hur mycket man ska dra i mudden för att det ska stämma med ärmen då och precis som du sa...det blir mindre knöckligt! =)

Testade att sy ihop ärm o mudd först o sen sluta ärmen o sist sy ner sömsmånen med raksöm några cm (läste det i nån mönstertidning) men jag blir inte heller nöjd då. Vill ju att det ska va lika snyggt runt om även med uppvikt mudd. Syr man till barnen så vill man ju gärna att de ska kunna ha kläderna ett tag med så då är det ju bra att utgå från uppvikt mudd som kan vikas ner när barnet växt lite.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.