Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Stabiliseringsdjungeln (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9886)

kaviar 2007-07-01 16:19

Stabiliseringsdjungeln
 
Hej,
undrar jag vad det är för skillnad på stabilisering som det går att riva bort sk "riv" och annat.

Vad använder ni för stabilisering till olika projekt? Har ni någon stabilisering som ni föredrar? Eller några andra kloka tips? Jag funderar på om jag ska köpa någon rulle med stabilisering som jag kan använda "allround" Vad använder ni andra?

Jag var inne på någon annan tråd, där det diskuterades engångslakan, som ett billigare alternativ. Eller växtväv?

avslutad081031 2007-07-01 16:35

Växtväv? Tja, det kanske kan fungera. Det är väl bara att testa. Kan man sy i balsaträ så fungerar väl det mesta. :)

Någon har jag hört använda smörpapper med gott resultat. Skall bli intressant att se vilka alternativ som kommer fram.

När jag broderar på stretchiga material så använder jag alltid påstrykbart riv på baksidan och vattenlösligt på framsidan. Det är ett bra recept. Annars använder jag alltid samma typ av riv till det mesta oavsett tygtjocklek.

millsing 2007-07-01 19:50

Växtväv skulle jag inte ta! Den är ju jättetjock och omedgörlig, dessutom sträv som sjutton mot huden - för jag kan tänka mig att det blir ett litet h-vete att få bort allt runtom själva broderiet efteråt.....

Jag hade definitivt satsat på rivbart eller totally stable = påstrykbart som man kan ta bort och stryka på igen, flera gånger om.

Lycka till!

MargaretaB 2007-07-02 08:08

Undrar vad totally stable är för något och hur fugerar det och till vad använder man det??
Det var många frågor men är inte så bevandra i lika underlägg och dess användningsområden.

millsing 2007-07-02 21:30

Ser att du fått svar på din fråga, Margareta. Har inte hunnit testa min rulle ännu, köpte den hos min HQ-återförsäljare och enligt henne är det nästintill en mirakelprodukt som man kan använda om och om igen.

avslutad141023 2007-07-03 07:46

fick jag bara ha
 
ett enda sort hade det utan tvekan varit INSPIRAS klisterpapper. det är som filmoplast, men stummare, bättre klister och skivar sig inte vid avrivning från ramarna. och billigare

i lööööv it!!! perfekt till kläder, tavlor in the hoop. allt utom fsl och märken Fniss

men jag har som tur var lite mera olika för det behövs
i början så trodde jag att jag kunde ha en till alla.

Om jag gör tavlor med måånga stygn så har jag en riktigt stabil backing under löst under den inspira klädde ramen. som bara sys in, funkar utmärkt
jag behöver aldrig spänna allt sitter fast ändå

vink Troll som vill att allt ska vara trasselfritt

siv 2007-07-03 10:09

Var kan man köpa inspiras klisterpapper?

avslutad141023 2007-07-03 10:47

inspira
 
har jag köpt både hon host janome butiken samt husqvarna butiken

ca 540 kronor för 25 yards


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.