Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hjälp med min SJAL..... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24560)

Nikita5858 2011-05-26 16:21

Hjälp med min SJAL.....
 
1 bifogad(e) fil(er)
hej

snälla någon som kan hjälpa mig med sjalen....

problemet är tycker inte jag får det att se ut som mönstret här är mönstret

Såhär gör du:

Lägg med stickor nr 8 upp 47 m. Sticka nu hålmönster enligt följande: Varv 1: 2 rm, * 1 omsl, 2 rm tillsammans, upprepafrån * avsluta varvet med 1 rm. Detta varv bildar mönster och stickas lika både på avig- och rätsidan fortlöpande. När halsduken mäter ca 150 cm i ej uttänjt läge avmaskas med rm (detta mönster är väldigt töjbart på längden och om man önskar kan schalen nu sträckas ut till en längd på över 2 meter.

och det är inget problem förrän jag kommer till varv 2
jag stickar då 2 rm, 1 omsl, 2 rm tillsammans, tills jag kommer då det är 3 maskor kvar då stickar jag 2 rm maskor tillsammans och slutar med 1 rm

undrar om detta är rätt har jag förstått mönstret rätt då???

Nikita5858 2011-05-26 16:21

Citat:

Nikita5858 skrev: (Inlägg 155104)
hej

snälla någon som kan hjälpa mig med sjalen....

problemet är tycker inte jag får det att se ut som mönstret här är mönstret

Såhär gör du:

Lägg med stickor nr 8 upp 47 m. Sticka nu hålmönster enligt följande: Varv 1: 2 rm, * 1 omsl, 2 rm tillsammans, upprepafrån * avsluta varvet med 1 rm. Detta varv bildar mönster och stickas lika både på avig- och rätsidan fortlöpande. När halsduken mäter ca 150 cm i ej uttänjt läge avmaskas med rm (detta mönster är väldigt töjbart på längden och om man önskar kan schalen nu sträckas ut till en längd på över 2 meter.

och det är inget problem förrän jag kommer till varv 2
jag stickar då 2 rm, 1 omsl, 2 rm tillsammans, tills jag kommer då det är 3 maskor kvar då stickar jag 2 rm maskor tillsammans och slutar med 1 rm

undrar om detta är rätt har jag förstått mönstret rätt då???

Det är halsduken i mitten

bookia 2011-05-26 17:25

Du ska repetera mönstret från * till * så det låter som att du kanske har missat ett omslag någonstans. Alltså:

Varv 1: 2 rm - * 2rm, omsl, 2rm, omsl, 2rm, omsl, osv...* - 1rm
Varv 2: samma som ovan

2rm i början stickas alltså bara en gång, likaså 1rm i slutet, de två ingår inte i repetitionsmönstret.
Iom att mönstret "förskjuts" med en maska för varje varv ger omslagen ett intressant mönster.

Hoppas du förstod min förklaring.

Nikita5858 2011-05-26 18:01

Citat:

bookia skrev: (Inlägg 155111)
Du ska repetera mönstret från * till * så det låter som att du kanske har missat ett omslag någonstans. Alltså:

Varv 1: 2 rm - * 2rm, omsl, 2rm, omsl, 2rm, omsl, osv...* - 1rm
Varv 2: samma som ovan

2rm i början stickas alltså bara en gång, likaså 1rm i slutet, de två ingår inte i repetitionsmönstret.
Iom att mönstret "förskjuts" med en maska för varje varv ger omslagen ett intressant mönster.

Hoppas du förstod min förklaring.

så du menar så här
Varv 1: * 2rm, omsl, 2rm, omsl, 2rm, omsl, osv...* - 1rm
Varv 2: samma som ovan

bookia 2011-05-26 19:38

Citat:

Nikita5858 skrev: (Inlägg 155115)
så du menar så här
Varv 1: * 2rm, omsl, 2rm, omsl, 2rm, omsl, osv...* - 1rm
Varv 2: samma som ovan

Nej, det ska vara som jag skrev tidigare, jag förtydligar det genom att sätta det som ska repeteras i klamrar:

Varv 1: 2rm [omsl, 2rm ihop, omsl, 2rm ihop, omsl, osv...] 1rm
Varv 2: Samma som ovan

Först stickar man 2 räta maskor som vanligt, sedan börjar repetitionen med [1 omslag, 2 räta maskor IHOP, osv...] och raden avslutas med 1 rätmaska som vanligt.

Varje rad ska stickas så. Hoppas det blev klarare nu. :)

Cessi 2011-05-27 10:43

Jepp. Det som du skrev i första inlägget är rätt uppfattat.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.