Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hela Sverige syr (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=29715)

suskal 2014-09-11 11:45

Hela Sverige syr
 
Nu har vi fått veta när programmet sänds:
Serien har premiär den 14 oktober kl. 21.00 i Sjuan

http://www.tv4.se/tv4/artiklar/de-k%C3%A4mpar-med-n%C3%A5l-och-tr%C3%A5d-i-hela-sverige-syr-54109ef0c459487f2d0000a1

Novisan 2014-09-11 12:19

Kul
 
Jag ser fram emot det. Hoppas det blir bra och populärt så att det kommer fler säsonger. Jag har verkligen tyckt om the great british sewing bee. Det är kul att det går att göra tv med vanliga människor även fast de inte bråkar och pratar skit om varandra.

annaPop 2014-09-11 20:23

Åh, så kul! Hoppas man kan se det på tv4-play, för jag tror inte vi har sjuan.

Victoria_AB 2014-09-11 21:41

Det verkar som om det i alla fall är två Sysidan-medlemmar med i programmet - vad kul!

Lisa Pähn:
http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=7432

Anna Neah Deutgen:
http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=14955

Det kanske är fler av deltagarna som är medlemmar här?
Visserligen är ju programmet redan inspelat men jag håller tummarna ändå, ni är sååå duktiga.

Med vänliga hälsningar
Victoria

WiKa 2014-09-12 10:48

Åhhh så kul!
 
Jag hoppas också att man kan se programmet i TV4 Play, för det vore kul att se det. Att det sedan är 2 stycken från Sysidan som är med, gör det ju lite extra.

Lycka till tjejer!

carlm 2014-10-20 18:28

För de som vill se första avsnittet så finns det kvar på tv4play i ett dygn till. (Sedan krävs premiumabonnemang.)

http://www.tv4play.se/program/hela-sverige-syr

lindemann 2014-10-21 16:15

Tyckte att jag kände igen Anna.... o nu vet jag vart ifrån... tack vara Victoria_AB ... jag har gillat Annas bilder, då båda kläder o "bakom"fotot har varit samma tids-epok...
Kul att se... men snacka om att jag inte hade gått med på att vara där... tycker inte jag kan så mycket olikt o sen att göra om en jacka... tror jag hade fått hjärnsläpp helt o alldeles..

kirre2 2014-10-21 16:31

Vad tyckte ni om programmet? Jag tyckte det var roligt att se, men jag är glad att jag inte var med! Det måste vara roligt att få tillgång till allt material och perfekta saxar och symaskiner och sånt.
Synd att den där killen åkte ut, jag hade gillat att se lite steampunk! Tyckte om kjolen han sydde, men eftersom jag tittade på mobilen (liten bild) förstod jag inte vad de menade med att den inte gick att använda?

annaPop 2014-10-23 06:30

Jag tycker att det är ett riktigt trevligt program, även om jag tycker att det är jobbigt att uppleva deras stress. Men väldigt roligt att se hur olika man kan tolka mönster och alla deras idéer.

Spader-Dam 2014-10-23 13:42

Citat:

kirre2 skrev: (Inlägg 186378)
Vad tyckte ni om programmet? Jag tyckte det var roligt att se, men jag är glad att jag inte var med! Det måste vara roligt att få tillgång till allt material och perfekta saxar och symaskiner och sånt.
Synd att den där killen åkte ut, jag hade gillat att se lite steampunk! Tyckte om kjolen han sydde, men eftersom jag tittade på mobilen (liten bild) förstod jag inte vad de menade med att den inte gick att använda?

Tror det va för att han hade gjort dragkedjan väldigt kort och inte ner till stussen. Sen hade sytt ihop den medans den var på modellen.
Så den skulle inte gå dra på och av. Om det inte var det har jag ingen aning.;)

kirre2 2014-10-23 14:38

Citat:

Spader-Dam skrev: (Inlägg 186391)
Tror det va för att han hade gjort dragkedjan väldigt kort och inte ner till stussen. Sen hade sytt ihop den medans den var på modellen.
Så den skulle inte gå dra på och av. Om det inte var det har jag ingen aning.;)

Ja just ja! Dom pratade ju om för kort dragkedja! Fast jag har väl varit lite överoptimistisk nån gång och använt väldigt kort dragkedja och det har fungerat med lite vilja. Men det är väl inte vad de vill ha i den här tävlingen förstås!

ichigo 2014-10-31 13:09

Missade första avsnittet (för sent att kolla på play) men tittade på 2 och 3. Det är roligt att se något sådant här i Sverige.

Jag är glad att jag inte är med, jag skulle inte palla stressen. Förstår inte varför de måste ha så kort tid, det blir så hafsigt! Skulle vilja se lite längre tider. Det blir väl lite mer jämnt då men då kan man i alla fall bedöma hur de använt tiden, är det fortfarande enkelt eller har man lagt ner tid på detaljer? (som man inte hinner med ordentligt annars på t.ex. 2 timmar)

CAR0LINE 2014-10-31 16:25

Kul programidé, men det hade gått att göra så mycket mer av den tycker jag! Trist att nästan all fokus ligger på tidspressen. Stress har man väl tillräckligt av i sin vardag ändå. Hade varit mycket trevligare om det fokuserades mer på deltagarnas idéer, planering av plaggen, sömnadstekniker, tips och trix mm. Sen tycker jag att det är tråkigt att folk alltid måste åka ut i alla program som görs nu. Varför kunde inte alla deltagare få vara med och göra alla utmaningar och sedan bedömas efter helheten på deras prestation. :)

ichigo 2014-10-31 16:30

Det är väl det som är grejen med reality show att folk åker ut. Det tycker jag är tråkigt. TYcker också det vore roligt om alla kunde stanna kvar. De kan vinna och förlora men ändå stanna kvar och "poängen" räknas samman till slut och tillsammans med bedömning i helhet så avses vinnaren av det hela.

Det skulle ju vara roligt att se allas kreationer gång efter gång och inte se minskande antal plagg. :/

suskal 2014-10-31 18:19

Precis så tycker jag också. Det är tydligen inte kommersiellt gångbart med annat än utslagningstävlingar just nu.
The Great British Sewing Bee hade också utslagning, men lyckades ändå vara ett mysigare program. Kanske för att varje avsnitt sträckte sig över två dagar, med en tredje deltävling som deltagarna var förberedda på. Dessutom kom det in materialkunskap och sömnadsteknik i programmen. Synd att man inte hade tagit efter de delarna i Sy, sy, sy.

Kolla gärna Camilla Thulin i Kvalitet som sänds alldeles innan. Ingen utslagning där och mycket tänkvärt.

krtek 2014-11-01 19:32

Tänk om de gjort som i Wild Kids istället! Där åker inga deltagare ut utan tvärt om. I varje avsnitt kommer det IN en deltagare istället.

Bibbi 2014-11-02 12:42

Jag tycker att det är bedrövligt att man ger deltagarna
för dåligt med tid. Tvingar dom att slarva.
Tror ingen av deltagarna gillar det.
Som Birgitta sa i förra avsnittet. (minns inte ordagrant men ungefär)

"Jag brukar sy åt andra.Kanske ingen frågar mig
igen efter det här. När dom ser hur jag slarvat"

/Bibbi

mariatherese 2014-11-05 18:43

Jag missade avsnitt nr 3 och nu går det inte att se på tv4play längre. Är det någon som har spelat in det avsnittet? :confused:

lindemann 2014-11-14 14:25

Den jag trodde skulle vinna blev utröstat denna vecka...
Såklart är man ju inte med o ser allt... men så förvånat jag blev.
Tyckte om båda som blev utröstade... så vi får se hur det går härnäst... men snacka om att skulle vara stress tålig... måste nästan vara den egenskapen man ska ha bäst utvecklat för att orka vara med...

ichigo 2014-11-14 15:28

Jag förstår inte riktigt varför stresstålig skall vara så viktig, om inte viktigaste saken man ska ha som en glad amatör? Eller har jag misstagit programmets mål? Trodde det skulle vara ett antal glada amatörer som skulle sy och visa vad de kan?

Då tycker jag att de ska få 10 timmar minst på att sy de här byxorna t.ex. Dubbla tiden om inte annat.

Med sådan fruktansvärd tidspress så blir det mer frågan om att försöka sy klart så fort som möjligt och sedan blir design, dekoration, detaljer en sekundär fråga. SÅ TRIST!!!

Eller kanske de vill ha en vinnare till en nystartad sömmerskefabrik där de ska sy på ackord?

Och med tanke på tidsbristen så får de ha symaskiner som krånglar hela tiden också. Verkar som de ofta gnäller på symaskinerna... Symaskinen ska bara fungera, inte krångla. (men här blev det personligt, jag ger inte mycket för moderna...)

Men overlocken har jag en liknande modell. Man får ha tålamod och göra det ordentligt när man ska trä om den, inte kul om man ska göra det i tidspress.

lindemann 2014-11-14 16:42

Jag tror att det är lite skillnad på att vara syintresserat o att göra en show som producenterna tror folk vill se...
Jag hade ju hellre sett att de gett dem mycket mera tid ( som de tävlande oxå vill o har pratat om) o fått ge tid till kreativiteten, vi hade fått massor av tips o trix, men nu lär de ut lite basic, som ju oxå är bra... jag hade dock hoppats på en del nytt o inspiration... men det är ju fantastisk att de klara av så mycket bra på så kort tid. sista tävlingen var värst tidsmässigt för dem alla utom killen...

suskal 2014-11-14 21:29

Ja, dagens inlägg tar upp sånt som jag helt stöder. Den helt omöjliga och omänskliga tidspress som finns gör inte programmet mer sevärt eller mer spännande. Det är trist att de tävlande ska tvingas att slarva och inte kunna visa vad de verkligen kan. Lägg på lite mera tid.
Vad som verkligen slog mig är att domarna tyckte att Andreas hade utvecklats så mycket under inspelningstiden. Det hade kanske någon annan som slagits ut tidigare också kunnat göra. Varför måste folk slås ut alls? Man kan låta alla vara med hela tiden och poängsätta alstren i varje deltävling och ha en vinnare på slutet i alla fall.
Jag ser gärna lite mera sömnadsteknik och materiallära också.

Gumpan58 2014-11-14 21:51

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 186646)
Jag förstår inte riktigt varför stresstålig skall vara så viktig, om inte viktigaste saken man ska ha som en glad amatör? Eller har jag misstagit programmets mål? Trodde det skulle vara ett antal glada amatörer som skulle sy och visa vad de kan?

Då tycker jag att de ska få 10 timmar minst på att sy de här byxorna t.ex. Dubbla tiden om inte annat.

Med sådan fruktansvärd tidspress så blir det mer frågan om att försöka sy klart så fort som möjligt och sedan blir design, dekoration, detaljer en sekundär fråga. SÅ TRIST!!!

Eller kanske de vill ha en vinnare till en nystartad sömmerskefabrik där de ska sy på ackord?

Och med tanke på tidsbristen så får de ha symaskiner som krånglar hela tiden också. Verkar som de ofta gnäller på symaskinerna... Symaskinen ska bara fungera, inte krångla. (men här blev det personligt, jag ger inte mycket för moderna...)

Men overlocken har jag en liknande modell. Man får ha tålamod och göra det ordentligt när man ska trä om den, inte kul om man ska göra det i tidspress.

Anledningen till att de utsätts för stress är för att de ska "bli bra TV" det måste hända något som gör att tittaren stannar kvar. De enda som är intressant för en sådan produktion är antalet TV-tittare. I övrigt betvivlar jag att de över huvudtaget bryr sig. De söker att kunna spegla programmet utifrån så många vinklar som möjligt. Inte ur sömnaden. Vill du se det blir det UR, SVT.

Bibbi 2014-11-15 08:06

Jag har sett väggen med sybehör "in real"
Maffigt!!
Det är jättesynd att deltagarna inte ges tid
att frossa i kreativitet bland "guldet" där.

/ Bibbi

ichigo 2014-11-15 08:09

Ja. De närmaste vi kom var maskeraddräkterna.

Talla 2014-11-15 17:43

Citat:

Anledningen till att de utsätts för stress är för att de ska "bli bra TV" det måste hända något som gör att tittaren stannar kvar.
Tävlingarna kan ju bli långa, men producenter behöver ju inte visa varje minut av tävlingen, utan det är ju montage och klipp som gäller. Jag tror inte de strävar efter "bra tv", utan efter billigare tv. Tv-teamet kostar ju att ha springande där och filmande. I "Great British Sewing bee" hade de tävlat i två dagar för varje avsnitt, men själva avsnittet komprimerades till bara drygt 40 minuter långa. Men det kostade nog rätt mycket, för mycket, gissar jag, för svenska tävlingen. Har ingen direkt erfarenhet av tv-filmande dock.

Citat:

Vad som verkligen slog mig är att domarna tyckte att Andreas hade utvecklats så mycket under inspelningstiden.
Jag blev också lite fundersam. Visst, man ser ju inte allting i tv, men byxorna sydde han ju som hobby redan före programmet, sades det någon gång där. Hans sömmar kanske blivit snyggare? :D Däremot var det nog riktigt knivigt för t ex Anna som inte syr eller använder byxor att fixa gylfen utan instruktioner.

SyEmma 2014-11-15 18:23

Jag måste säga att jag faktiskt är riktigt besviken på programmet. Jag hade hoppats på något mer i stil med Project runway, där man får se hela outfits. Inte enstaka plagg.. Och som det nämns tidigare har de för kort tid på sig, eftersom det fokuseras mer på tidspressen än på kreativiteten.

Fast det kanske är ett roligt program för någon som själv inte kan sy, men att sy ett par tights är (i mina ögon) ingen jättestor utmaning när man dessutom redan har ett mönster och bara behöver bry sig om tygval och tidspress.. Självklart är det bra gjort av deltagarna, för jag själv skulle inte klara tidspressen. Men det verkar som att de byggt hela programmet efter tidspress och valt utmaningar därefter, istället för att välja utmaningar som visar kreativitet och fantasi.

Man borde kunna göra ett program som kombinerar tidspressen och kreativiteten tycker jag :)

ichigo 2014-11-15 18:45

Talla, du har nog rätt, det är tvteamets tid som inte ska slösas på därav kort tid.... Lågbudget. De har ju fått sponsrat mkt, t.ex. Janome står för maskinerna och Prym står för sytillbehören och tror rentav Stoff & Stil sagt någonting om att vara sponsor... Så det är tvteamets tid som kostar.

Usch vad tråkigt! Och pinsamt! Det är uppenbart de vet på förhand att det här inte blir stort och sänker sig själva.

Gumpan58 2014-11-15 23:37

Visst är det så. 15 timmar film blir i bästa fall 30 minuters
TV. Det är dyrbart och de försöker göra så billig TV som möjligt.

AnnaNeah 2014-11-17 15:11

Citat:

Talla skrev: (Inlägg 186666)
Tävlingarna kan ju bli långa, men producenter behöver ju inte visa varje minut av tävlingen, utan det är ju montage och klipp som gäller. Jag tror inte de strävar efter "bra tv", utan efter billigare tv. Tv-teamet kostar ju att ha springande där och filmande. I "Great British Sewing bee" hade de tävlat i två dagar för varje avsnitt, men själva avsnittet komprimerades till bara drygt 40 minuter långa. Men det kostade nog rätt mycket, för mycket, gissar jag, för svenska tävlingen. Har ingen direkt erfarenhet av tv-filmande dock.


Jag blev också lite fundersam. Visst, man ser ju inte allting i tv, men byxorna sydde han ju som hobby redan före programmet, sades det någon gång där. Hans sömmar kanske blivit snyggare? :D Däremot var det nog riktigt knivigt för t ex Anna som inte syr eller använder byxor att fixa gylfen utan instruktioner.

Alla program spelades in i ett svep under två veckor i ett hektiskt tempo så det där med utveckling har bara att göra med tur och vad man tidigare har erfarenhet i. Det är egentligen bara TV-snack. En "vecka" var egentligen bara en dag för oss. Men roligt var det ändå, så klart, oavsett hur det gick för mig

Ma-lou 2014-11-17 20:39

Anna,
Du var väldigt duktig och kunde lika gärna vunnit, du var en bland de bästa!

ichigo 2014-11-18 00:29

Anna, gillade din stil!

Verkar som att våra gissningar var rätt.. pressa ihop tid så det blir billigare för filmteamet.. och kanske lokalhyrningen, logi...

SYND!

suskal 2014-11-19 04:25

Nu har sista avsnittet visats och det var åtminstone rätt person som vamm. Men visst är det trist att de måste säga att någon har utvecklats så mycket under de här SEX veckorna när vi vet att inspelningen tog TVÅ veckor. Det låter som om det kan bli en uppföljare på programmet.

Redan nästa tisdag visas The Great British Sewing Bee på Sjuan.

Lottan 2014-11-19 07:27

Håller med om att det blev rätt person som vann av de som fanns kvar. Mitt hjärta klappade dock för Anna och jag blev så besviken när hon fick åka hem. Men det blir så tråkig tv när allt bara ska gå ut på tävlingsmoment och skapa så mycket stress/press som möjligt. Hade varit roligare om dom på ett kreativt sätt visat denna trevliga hobby så fler blev sugna på att börja sy, nu blev alla väl mest avskräckta och tror att vi far runt på det viset i våra syrum:p

annaPop 2014-11-19 13:19

Citat:

Lottan skrev: (Inlägg 186735)
Hade varit roligare om dom på ett kreativt sätt visat denna trevliga hobby så fler blev sugna på att börja sy, nu blev alla väl mest avskräckta och tror att vi far runt på det viset i våra syrum:p

Jag håller fullständigt med om att stressmomentet är tråkigt, däremot tror jag att de flesta är tillräckligt införstådda med att det är en tävling och att man (i normala fall) inte far runt som en stressad iller bara för att man syr. Så ur inspirationssynpunkt tror jag fortfarande att det funkar.

Det har ju tidigare konstaterats i tråden att stressmomentet förmodligen mest är med för att det ska bli billigare att göra, men jag önskar verkligen att produktionsbolagen kan hitta ett sätt att gå någon mellanväg för jag får mest magsår av andras stress - räcker liksom bra med ens egna vardagsstress.

annaPop 2014-11-19 13:22

Kom på att jag in alla fall är tacksam över att de inte "tvingade" oss tittare att rösta ut deltagare. Om det nu prompt ska försvinna folk (och även det är väl ett sätt att spara pengar, inte för att det drar fler tittare?) föredrar jag att en domare/jury i programmet sköter den uppgiften. Gäller oavsett programgenre.

Edvina 2014-11-19 14:14

Skrev just i din gästbok Lisa. Där såg jag ju att våran sysidekompis Gidget, Agneta Lindström var på audition samtidigt som du men inte kom vidare. Lycka till alla ni som inte vann, med ert deltagande har ni säkert inspirerat många till att börja sy o skapa.

Smirk 2014-11-21 21:48

Tycker programserien var lite "stelt".
Kan bero på Linda Lindorffs lite svala framtoning. Som om hon inte är 100 % intresserad. Kanske hade det varit bättre med Tilde de Paula Eby som programledare. Hon skulle nog ha tillfört mer värme och närhet. Rätt vinnare, tycker jag.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.