Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Brodyrtråd (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22318)

MELLANDELEN 2010-09-07 22:13

Brodyrtråd
 
Kan man använda brodyrtråden i vanliga symaskiner?

Syofta 2010-09-08 01:33

Javisst. Men det är ju brodyrtråd, och är inte optimalt för vanliga sömmar!

MELLANDELEN 2010-09-08 07:59

Tack för snabbt svar. Jag kan inget kan om denna tråden så vad är det för skillnad egentligen?
Jag hade tänkt att jag skulle kunna använda den till dekorationssömmarna på min maskin.
Men är det ingen skillnad så spelar det ju ingen roll.

gullum 2010-09-08 08:14

Det är mer glans i brodyrtråden. Den passar bra att göra dekorsömmar på vanlig maskin. Den är inte lika stark som sytråd därför kan det vara dumt att sy med den i sömmar som ska tåla påfrestningar. Men att använda i dekorsömmar går alldeles utmärkt och blir väldigt fint

MELLANDELEN 2010-09-08 08:30

Det låter ju precis som jag har tänkt. Tusen tack.
Ha en skön höstdag.

Mimmi71 2010-09-16 09:03

Själv tyckte jag det var svårt att använda brodyrtråd i vanlig hushållsmaskin, svårt att få till trådspänningen och sömmarna blev inte så markerade som jag önskade. Orsaken är väl att brodyrtråd är mycket tunnare än vanlig sytråd.

MELLANDELEN 2010-09-16 09:25

Jaha, jag trodde brodyrtråden var tjockare än vanlig tråd.
Det var ju den effekten jag var ute efter. Eftersom jag tycker att vanlig tråd ser lite "ynklig" ut, så tänkte jag att brodyrtråden kanske fyller lite bättre.

Mimmi71 2010-09-16 10:27

Jg är ju inte helt hundra, men jag tror den är tunnare för att kunna klara så täta stygn som det blir vid broderi. Test!

ichigo 2010-09-18 22:42

Ja det är tvärtom, brodyrtråd är tunnare.

Det finns tråd som är tjockare, bara att prova och testa sig fram och se vad maskinen klarar. Många moderna symaskiner hatar tjocka tråd.

Tänk på att ha jättegrov nål bara, gärna nål avsedd för topstitching. Du kan ha vanlig sytråd i spolen och lätta lite aning på övertrådspänningen så det inte syns på ovansidan.

Syofta 2010-09-20 16:06

Till moderna Husqvarna-maskiner finns ett tillbehör, en annan trådkorg (där underspolen ligger). som gör att an kan sy med jättetjocka trådar, t ex pärlgarn och yllegarn i undertråden. Jag att sytt många fina såna sömmar :)
Då syr man sin önskade söm från avigan med vanlig tråd som övertråd, och får en snygg kraftig dekorativ söm på rätan.
Jag tror att man kan göra detta med fler maskiner, på lite olika sätt också.

Det vore väl något för dig, när du vill ha en dekorsöm som inte är klen, utan kraftfull?

ichigo 2010-09-20 17:57

Ja så kan man också göra. Det brukar ju också vara vanligt att man lägger elastisk tråd i spolen.

Det är ju klart att det går lättare i spolen än genom nålen.
Men jag föredrar ändå nålen framför spolen.. ;)

Nu vill jag plötsligt experimentera med tjocka trådar och garner(?!) eftersom jag har en kasserad spolkapsel som har tänjts ut och då borde det ju bara vara bra.. ;)

Syofta 2010-09-20 22:46

Jag ska kolla i en bok jag har. Återkommer imorgon med mer tips!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.