Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Syfestival i Sollentuna 27-29 februari 2004 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=153)

ChessMan 2004-01-01 21:15

Syfestival i Sollentuna
 
Hej
Jag och min svärmor tänker åka på syfestivalen är det någon av er som tänker åka?

Jag hittade en webbadress till de som håller i mässan men tyärr var den ur funktion.
Jag återkommer med den om jag får någon klarhet i det.

Någon som har erfarenhet av denna syfestival?
Något att berätta?

God fortsättning på er alla!!!

//Eliza

giab 2004-01-01 21:46

Hej Eliza!
Syfestivalen i Sollentuna är en tradition som jag gått på nästan alla gånger sedan starten för ca 10? år sedan. Man blir så inspirerad och vill pröva allt som visas. Det finns så mycket att se - och köpa. Allt från symaskiner o tillbehör, tyger, broderier och mycket quiltprylar som blivit jättepopulärt de sista åren. Även andra typer av handarbete som t ex knyppling, stick- o virkning brukar finnas med. Det brukar också vara små modevisningar med kläder från några av utställarna. En nackdel dock: Det brukar alltid bli så dyrt för man kan inte låta bli att köpa en massa. Men kul är det! Hoppas du får trevligt på mässan om du går.
Hälsningar Gia

Tarja 2004-01-03 22:21

Hej, jag måste bara gå på den mässan..så mycket inspiration man får ..vackra tyger (förut var det mera tyg( sist var det massor med quilt tyger..man lär sig nya saker varje gång.
Har åkt dit ensam förut men sist hade jag med mig en som inte håller på med något hantverk och det gör jag inte om..om man ska åka med någon så ska det vara någon som man kan diskutera och som kan säga vad hon tycker osv annars blir det mycket att prova färdigsytt och jag blev stressad av det..ville ju hitta en massa nya tyger eller garn eller...ni vet.
bruakr komma hem med massor av tyg och annat men inte sist..fast å andra sidan så pradare jag en massa förstår men just den dan har jag bestämt att man får köpa mer än vanligt.
Det är olika varje gång om det finns bankomat där så bäst är att ha kontanter på sig ..de tar inte kort..äsh. alla vet det.men ändå det hade jag velat veta när jag åkte dit första gången ....parkeringen betalar man med kort nu mera..kostar 60 kr hela dagen.Kom gärna med mer frågor. hälsningar från Tarja

Bitte 2004-01-15 16:16

Kart man skall dit. Vi åker buss (lördag) , det tycker jag är bra när man skall åka lite längre och så slipper man parkera bilen mm.
Sist var det som skivits ovan väldigt mycket quilttyger. Men det finns även mycket annat som inspererar till ett och annat. Ta på bra skor fötterna blir fort trötta. Om Ni har möjlighet undvik mitt på dagen på lördagen det brukar vara knöka fullt just då, det lättar på eftermiddagen.
Jag har inget val i detta fallet eftersom vi åker buss.

/Birgitta

tl_8787 2004-01-15 17:09

Går det bussar från Växjö trakten till symässan i Sollentuna? För då kan jag kan åka nästa år.

Ink100 2004-01-27 12:31

Hittat sidan!
 
Hej,

Hittade efter lite letande sidan om mässan.

http://www.syfestival.massan.com/

Ha en bra dag!

//karin
projekt just nu - kimono

Laney 2004-02-25 12:10

Syfestival i Sollentuna 27-29 februari 2004
 
Glöm inte bort en av årets höjdpunkter!
Syfestivalen i Sollentunamässan drar igång på Fredag 27-29/2.

Mer info på www.syfestival.massan.com

/Laney

Jessica 2004-02-26 11:08

Syfestival 2004
 
Hej
Det skulle vara kul och träffa några sysidankompisar på syfestivalen. AnnikaP vet jag vem det är, jag köpte hennes gamla Husqvarna Rose.
Jag har fixat barnledigt på lördagen, och ska definitivt gå på paperpiecing workshopen.
Sedan ska jag titta på en kortläsare till min Rose. Sedan kommer det säkert hamna några vanliga handbroderimönster i min påse. Och massor med tyger.
Vi sys på syfestivalen på lördag!
Jessica

Bitte 2004-02-26 14:04

Hej,
Ja nu är det äntligen dax. Jag har väntat ända sedan förra året. Jag skall oxå dit på lördag, vi kanske ses.
Det är rena eldoradot för dem som syr med lappar, det utbudet är gigantiskt. Man kan flyta omkring och sno idéer på nya projekt. Det roligaste med att sy i olika lapptekniker är ju själva planeringsstadiet, när man bestämmer vilka färger som skall ingå och vilken teknik (mönster) man vill använda. När man gjort det är det bara att syyyyyyy, och hoppas att slutresultatet blir det man tänkte sig i början (vilket det inte alltid gör). Förresten jag är oxå en lycklig ägare av en Husqvarna Rose, vilken jag har sytt jätte mycket med.

Vi kanske ses.

MVH

Bitte

AnnikaP 2004-02-26 14:35

Hej på er!
 
Jessica, hoppas att du är nöjd med maskinen, jag ska erkänna att jag saknar den lite! Jag var ju så van vid den och Designern har jag ännu inte fått kläm på till 100%, men det kommer nog. Jag visste inte att det var en workshop på PP, men nu ska jag överväga att gå på den. Jag har visserligen sytt lite i den tekniken men det kan vara bra ändå...:D Jag läste precis en annons för mässan och dom har en egen quiltavdelning i år, det låter farligt!!! Jag ser fram emot när jag kommit så långt i min sömnad som Birgitta, att kunna njuta av planeringen. Det är min mardröm, jag lyckas inte få kläm på tygval och mönsterval. Jag hävdar att det beror på att jag har för lite tyger, men min man vägrar att hålla med, hmmm, nån som känner igen det??? Som det ser ut just nu så ska jag åxå gå på lördag, fast jag skulle helst vilja gå imorgon, men inte med en 2-åring som sällskap, så jag får nog hålla mig till lördag och ta med 7-åringen istället, hon ska som vanligt leta efter katt & hästtyger... Bra att börja i tid!
Vi ses säkert, även om vi inte vet det.
Annika

Bitte 2004-02-26 15:27

Hej Annika,

Jag håller helt med i detta med att man aldrig har det tyg man vill ha, det är inte helt rätt nyans eller mönster, det finns alltid det som passar bättre.Min man tycker att jag också har för mycket tyg, jag brukar försvara mig med att det är lång hållbarhet på tyg. Och jag lär inte ha mindre tyg i mina gömmor efter lördagen.

MVH

Bitte

AnnikaP 2004-02-26 22:11

Hej igen,
Tack för ett bra argument... Jag håller med, tyghögarna lär inte minska den här helgen, hi, hi, hi. Men oj så kul det ska bli!
Hoppas våra män kan hålla med.:D

Hälsningar
Annika

Jessica 2004-03-01 09:47

Syfestivalen 2004
 
Syfestival workshop i paperpiecing, var väldigt lärorik, men Marie Hellberg, Textilia kallade det för att sy på underlag, vilket kanske är en bra svensk översättning. Hur som helst nu har jag fattat galoppen med PP och laddat ner massa gratis PP mönster. Så nu är det bara att börja sy, det går ju att göra så små saker om man använder sig av PP tekniken. Det hamnade både lapptäckstyger, handbroderipaket och några meter trikåtyg från E-Slöjd i min påse som jag för övrigt broderade en katt på i Husqvarnas workshop.
Sedan träffade jag AnnikaP med dotter på syfestivalen, det var trevligt att träffas igen.

Jag hade en väldigt trevlig lördag med väldigt tom plånbok när jag gick hem till mig igen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.