Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sy in resårband i ficka (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=30997)

tigersoul 2019-04-24 18:40

Sy in resårband i ficka
 
Hej,

Jag ägnar mig normalt inte åt att sy så här kommer en riktig amatörfråga. Ska sy in resårband i ficka på ett antal byxor och shorts. Orsak: mobilen har glidit ur fickan en gång för mycket. Jag tänkte använda symaskin. Vad ska jag tänka på för att det inte ska gå käpprätt åt pipsvängen med denna till synes enkla uppgift? Vi talar vanligt resårband, en bit på respektive sida i fickans mynning.

Kunskapsnivå: kan trä och använda en symaskin. That's about it.

lindemann 2019-04-27 17:00

Är inte helt säker på att jag tänker rätt, men ;
dra/töj ut resårbandet o sätt en nål i början o slutet där du vill ha resårbandet.
Sy med raksöm(inte över nålen) o fästa resåren(Fästa =kör fram 4 stygn o sen lika långt tillbaka o sen gör du samma på slutet)i ytterkanten på fickan, du måste hålla resåren stråckt när du syr, det lättaste är ju att fästa först o sen sträcka resåren.

Kanske du kunde sy dit en knapp istället (mitten av fickan = då ramlar mobilen inte heller ut)

Ha så roligt med sömnaden =)

tigersoul 2019-04-27 18:18

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

lindemann skrev: (Inlägg 191803)
Är inte helt säker på att jag tänker rätt, men ;
dra/töj ut resårbandet o sätt en nål i början o slutet där du vill ha resårbandet.
Sy med raksöm(inte över nålen) o fästa resåren(Fästa =kör fram 4 stygn o sen lika långt tillbaka o sen gör du samma på slutet)i ytterkanten på fickan, du måste hålla resåren stråckt när du syr, det lättaste är ju att fästa först o sen sträcka resåren.

Kanske du kunde sy dit en knapp istället (mitten av fickan = då ramlar mobilen inte heller ut)

Ha så roligt med sömnaden =)

Tack för svar! Tänkt tanken på en knapp också, men då måste jag ju ta hål i materialet och sy något snyggt runt etc. Känns som att det blir synligare och krångligare för en oerfaren (men jag kan ha fel).

Jag tolkar dig enl. bilden nedan. Röd fyrkant är resår, blå pilar runt fyrkanten stygn. Röda nålar. Får man "köra över" nålarna på denna ledd? Vill minnas något sådant från syslöjden för 5000 år sedan.

lindemann 2019-04-28 10:55

1 bifogad(e) fil(er)
Då nålen i symaskinen kan bli böjd/naggat, så syr jag aldrig över denna, men min syfröken i skolan sa samma sak, dock lärda jag mig av en utbildat syfröken ( hon kunde bla sy i päls o hade jobbat med det ett tag = på 80 talet) att inte fördärva nålspetsen.
Min ritning visar zig zag i änderna( görs innan den monteras i fickan) o räksöm på de 2 andra sidorna.
Glöm inte att titta på utsidan/framsidan innan du syr, så resåren inte syns på framsidan

tigersoul 2019-04-28 21:47

Citat:

lindemann skrev: (Inlägg 191806)
Då nålen i symaskinen kan bli böjd/naggat, så syr jag aldrig över denna, men min syfröken i skolan sa samma sak, dock lärda jag mig av en utbildat syfröken ( hon kunde bla sy i päls o hade jobbat med det ett tag = på 80 talet) att inte fördärva nålspetsen.
Min ritning visar zig zag i änderna( görs innan den monteras i fickan) o räksöm på de 2 andra sidorna.
Glöm inte att titta på utsidan/framsidan innan du syr, så resåren inte syns på framsidan

Skrattar... såg ett ganska relevant misstag nu från min sida. Jag har skrivit resårband istället för KARDBORRBAND. En viss skillnad på de två sakerna minst sagt. Märkte inte att jag förväxlat orden förrän nu. Jesus, kan tro jag skrivit detta sovande. Det gäller alltså kardborrband och inte resår. Ska redigera mitt första inlägg.

EDIT: det GICK visst inte att ändra, så får hoppas ev. läsare noterar rättelsen i detta inlägg.

lindemann 2019-05-01 10:44

Med kardborrband, så syr du som du ritade, detta material kommer inte fransa sig så det behövs ej zigzag.
Ja ibland så blir det ju lite fel =)

tigersoul 2019-05-02 20:01

Citat:

lindemann skrev: (Inlägg 191812)
Med kardborrband, så syr du som du ritade, detta material kommer inte fransa sig så det behövs ej zigzag.
Ja ibland så blir det ju lite fel =)

Lite är bara förnamnet. Vet inte varför men har fått för mig att det heter resårband och det har fastnat i huvudet. Men vad bra, då har jag koll på hur jag kan sy detta. Ska bli spännande att ge mig på det.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.