Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Starta eget (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Egen hemsida (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9430)

Ida_B 2007-05-23 11:23

Egen hemsida
 
Nu skall jag efter många om och men äntligen få tummen ur och fixa en egen hemsida för min verksamhet. Har ni några tips på vad jag bör ha med och tänka på? Jag har tänkt på följande:
  • Startsida med Välkomst-text och bla bla välkommen hit...
  • Presentation av mig själv och min utbildning, vad kan jag och vad kan man beställa
  • galleri med tidigare produktion, kanske uppdelat på t.ex. brudklänningar, historiskt, korsetter m.m.
  • Schablonpriser

Sedan då? Räcker det? Känns fånigt att skriva presentationstexten, jag vill ju locka kunder men ändå inte vara så där proppmätt och nöjd, inte sitta och smälla med hängslena om hur fantastisk jag är,hmmmm...

SadTryer 2007-05-23 11:42

du behöver även en kontaktsida.

Delfintua 2007-05-23 11:45

Kanske en shop om du tänkt sälja alster på nätbutik.

"sitta och smälla med hängslena" härligt uttryck :)

Ida_B 2007-05-23 11:47

Bra, shop är en idé även om jag mest kör på beställning, men en del kan jag ju ha färdigt, och så kontakt så klart, det hade jag glömt haha, det blir inte många kunder där annars :D

Ida_B 2007-05-23 11:48

Citat:

Delfintua skrev:
Kanske en shop om du tänkt sälja alster på nätbutik.

"sitta och smälla med hängslena" härligt uttryck :)

Haha ja jag tycker det är en så tydlig bild, när man drar ut hängslena med tummarna och släpper, en riktig storfräsar-gest :D

Delfintua 2007-05-23 11:53

Fortsätt med storfräsar-gesten. Det stärker dig :)

millsing 2007-05-24 08:03

Glöm inte betalnings- och leveransvillkor m.m. samt övrig köpinformation. Mycket viktigt!!

Lycka till!!

Gillar också ditt uttryck!!! :D

Ida_B 2007-05-25 08:28

tack Millsing, det skall jag absolut göra, hade jag heller inte riktigt tänkt på :o

barkle 2007-05-25 08:38

En gästbok och besöksräknare är ju alltid kul att ha!! Finns att få gratis.

sacira 2007-05-25 09:53

Är blogg ett komplement eller ska man helst köra med både och?

Ida_B 2007-05-25 10:23

Blogg kommer jag inte ha, känns inte relevant för mig. jag vill ha en hemsida för min affärsverksamhet, inte för mig som privatperson. jag vet inte vad jag skulle skriva i en blogg eller vem som skulle läsa den. "Idag köpte jag 10 meter twill och lämnade locken på service" :D

sacira 2007-05-25 13:20

Har kanske fel men i bland kan man länka från hemsidan för att diskutera lika som vi gör med sysidan(man loggar in), och kunderna kan prata kring dina produkter komma med tips osv. Det behöver inte vara en bloggsida.

Kaja_gbg 2007-05-25 18:07

Även om du inte kör blogg så kan du använda en bloggmotor för att bygga upp hemsidan. Är man lite haj på HTML så går det att göra nästan hur mycket snyggt som helst och det är omöjligt att avgöra hur det är byggt. Fördelen med bloggmotorer är att man kan skicka ut meddelanden när det kommer nya saker, automatiskt.

Det går naturligtvis att bygga upp en databas med allt, eller handknacka VARJE ny produkt med en ny sida, men använder man en bloggmotor så fixar den alla länkar och sånt och så kan du själv fundera på HUR du ska skriva det och hur du ska presentera det. Mycket bättre.

Jag har testat att handknacka sidor och att hålla dem uppdaterade varje dag, eller att köra bloggmotor. Det blir betydligt mindre jobb med bloggmotor. I synnerhet om man inte är dö-slängd på HTML... Får du hjälp med designen så kan du själv sköta uppdateringarna.

//Kaja

Jonasnordin 2007-05-25 19:27

Eller så börjar du småskaligt och bygger ut med finesser efterhand intresset visar sig från besökarna. Inget är hemskare än att lägga ner massor med resurser på funktioner som knappt används, eftersom man inte fått trafiken ännu. Slår man på stora trumman och annonserar på stora ställen så ger det sig självt att man ska ha en fullgod sida med saker att göra! Men då ska du å andra sidan prata med en expert på formgivning av webbplatser och själv abra rulla tummarna :-).

Ida_B 2007-05-25 21:04

Tack för alla kloka tips, det uppskattas :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.