Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Weeeeee! En overlock! :D (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=3143)

deliana 2005-11-27 12:48

Weeeeee! En overlock! :D
 
Någon fyllde bestämt år här i veckan, och i fredags fick jag en overlock av min familj! Jisses vilken lycka! Var som ett barn på julafton, satt och provsydde och hade mgi hela natten :D :D :D

En Bernina Overlock 700D! Perfekt nybörjarmaskin har jag fått höra, och det vilöl jag lova. Den var busenkel att trä! Såg ut som rena grekiskan först när jag bläddrade i manualenn och så, men sen när jag väl testade gickd et som smort. Det var ju bara att följa prickarna liksom. :)

På torsdag morgon kommer mannen från butiken för att ge mig en liten kurs i hur man använder maskinen, men kan itne helt vänta tills dess så jag tänkte be om lite hjälp här. :)

Det här med trådspänningen är lite av en djungel, jag har testat alla möjliga kombinationer men kan ändå inte lösa problemet jag stöter på. (hittade inte heller något i manualen)

Det är nämligen så att när jag sytt en fin liten 4-trådig overlock och sen tittar på rätsiodan av tyget så blir sömmen liksom "gles". Förstår ni hur jag menar? Alltså om jag drar tygerna lite åt varsitt håll så ser det ut som någon sytt små stygn tvärs över där tygerna möts. Vilken trådspänning är det jag behöver ratta på för att ordna det egentligen?

Tingel 2005-11-27 13:11

Veee en owerlock
 
Hej Sanna,

Om jag förstått dig rätt så verkar det som om det är nåltråden som ev är för lös(första nålen utåt),men är svårt att säga.Har du testat i olika material eller? Försök isåfall att testa på olika material om det blir likadant eller gäller det bara ett material,

När du justerart trådspänningen skall pressarfoten alltid vara upplyft.kolla att nåltråden och alla andra trådar är rättträdda.
Trä i den ordningsfölj de ska.

Här några råd som ev kan hjälpa.
h. Katharina Wikholm

deliana 2005-11-27 13:56

Just precis det som är problemet, tack för att du sattedet i bättre ord :)

Jag har ännu så länge bara testat i ett och samma tyg, men det måste ju vara möjligt att få det bra även i det tyget, annars måste jag säga att maskinen var lite slöseri med mina föräldrars pengar.

Allt är superrättträtt, dubbelkollat många gånger. :)
DSäremot visste jag itne att pressarfoten ska vara upplyft när man justerar trådspänningen, det stod det inget om i min manual! Får experimentera vidare tills gubben kommer och lär mgi helt enkelt. :)

Alice 2005-11-27 14:28

GRATTIS BÅDE TILL FÖDELSEDAG OCH OVERLOCK!

Du kommer snart att märka att man inte kan leva utan. Jag håller på och kämpar med att spara ihop till en ny. Jag kom aldrig överens med min förra så den gjorde jag mig av med och tyvärr tog jag då inte pengarna och köpte en ny på en gång så nu får jag gneta och spara tills jag får ihop till en ny. Ha så jättekul med din maskin nu.

Ulla

deliana 2005-11-27 15:20

Tack Ulla!
Jotack, jag var så lycklig at tjag faktiskt fick kämpa med att hålla tårarna tillbaka, det var en väldigt oväntat present om man säger så!
Knappt fått ordning på den, men redan förstått hur oumbärlig den är :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.