Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   tuggar tyg (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18355)

mirrevirre 2009-07-01 14:04

tuggar tyg
 
har en rätt ny maskin som matar fram tyget lite men det fastnar för undertråden blir till en stooor knut under,
Det hela avslutas med att nålen går av..
har rengjort och bytt nål 50ggr men det hjälper inte direkt...
vad kan vara fel?
skall skicka in den då jag har garanti men ngn som varit med om ngt liknande?

ann_blom 2009-07-01 15:00

Detta har hänt mig ibland när jag syr i elastiska tunna tyger. Då lägger jag mönsterpapper eller smörpapper under tyget och dra bort när sömmer är färdig. Det hjälper matningen

mirrevirre 2009-07-01 15:07

Citat:

ann_blom skrev: (Inlägg 119938)
Detta har hänt mig ibland när jag syr i elastiska tunna tyger. Då lägger jag mönsterpapper eller smörpapper under tyget och dra bort när sömmer är färdig. Det hjälper matningen

Hej,nej detta gäller alla tyger,har alltså inget att göra med att tyget är tunnt el liknande!
Har fungerat bra i ett år...och nu blev det såhär,antar att ngt är trasigt...

Quiltare 2009-07-01 16:58

Vad har du för maskin??

mirrevirre 2009-07-01 17:02

Citat:

Quiltare skrev: (Inlägg 119942)
Vad har du för maskin??

brother nv-50 (som jag aldrig tyckt om! skall byta...)

emilia 2009-07-01 18:43

Har du kollat att undertråds spolen är rätt väg?

mirrevirre 2009-07-01 18:54

Citat:

emilia skrev: (Inlägg 119946)
Har du kollat att undertråds spolen är rätt väg?

ja självklart,har gått igenom allt...

emilia 2009-07-01 19:02

Har du städat den ordentligt i undertådshuset att det inte sitter nåt skräp där som gör att den krånglar?

mirrevirre 2009-07-01 19:03

Citat:

emilia skrev: (Inlägg 119948)
Har du städat den ordentligt i undertådshuset att det inte sitter nåt skräp där som gör att den krånglar?

har rengjort och bytt nål 50ggr men det hjälper inte direkt...

ichigo 2009-07-01 22:17

Testa en liten knep först innan du ger upp:

Ta tag i trådändarna när du startar sy. Då hindrar man att tyget äts upp eller att det tuggar på ett ställe. Det gör också så att man slipper trådhögen under som man ibland får. Håll i trådändarna och se till att det syr ca 3 stygn och att det matas fint sen släpper du den.

Och annan sak som verkar misstänkt: är stygnlängden sönder? Är matarna nere? Min lillasyster trodde sin maskin var paj, jag kom över för inspektion och lagning.. Det var bara så att matningen var nedfälld! Brukar finnas knapp eller spak någonstans som sätter på/av matningen. Man fäller ner matningen när man t.ex. vill sy i knappar eller sy frihandsbrodering.

mirrevirre 2009-07-02 09:34

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 119959)
Testa en liten knep först innan du ger upp:

Ta tag i trådändarna när du startar sy. Då hindrar man att tyget äts upp eller att det tuggar på ett ställe. Det gör också så att man slipper trådhögen under som man ibland får. Håll i trådändarna och se till att det syr ca 3 stygn och att det matas fint sen släpper du den.

Och annan sak som verkar misstänkt: är stygnlängden sönder? Är matarna nere? Min lillasyster trodde sin maskin var paj, jag kom över för inspektion och lagning.. Det var bara så att matningen var nedfälld! Brukar finnas knapp eller spak någonstans som sätter på/av matningen. Man fäller ner matningen när man t.ex. vill sy i knappar eller sy frihandsbrodering.

tyvärr...blir likadant ändå...

ichigo 2009-07-02 09:36

Servicedags då eller pensionera maskinen. :)

Delfintua 2009-07-02 09:48

Har du kollat spolhylsan??? kan du hålla i undertråden och spolhylsan hänger kvar utan att kasa ner?

Om du har en spolhylsa.

HeleneB 2009-07-02 10:42

Min maskin (easy jeans) är tjurig på viss tråd har du testat att byta?

sextiosexan 2009-07-02 10:58

Har lillsystern till din maskin nv-30. Den är väldigt känslig för olika trådsorter, måste vara samma tråd både i över och undertråden, olika sorter och den tjorvar sig direkt.
Annars funkar de flesta trådmärken men bara om jag har samma uppe och nere då

Förutom det lilla bekymret så går min maskin som en dröm.:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.