Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Mögelfläckar på syntet-tyg (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=6256)

trixie_lee 2006-10-03 06:33

Mögelfläckar på syntet-tyg
 
Gomorron!
Är det nån som kan tipsa om hur man ska bära sig åt för att få bort mögelfläckar på en barnvagn? Det är nåt syntetmaterial, står inte vad det heter men det kan tvättas i 40 grader.
Jag har sprayat på vanish o kört det i maskin med tvättmedel 2ggr utan resultat...
Finns det nåt man kan göra??
Vänligen, Anna

Alvan 2006-10-03 07:06

Detta låter helknäppt, men ett gammalt husmorsknep mot mögelfläckar är att lägga tyget i filmjölk några dagar. Har testat på icke tvättade fläckar på ren bomull och de blev mycket bättre även om de inte försvann helt, bara nästan. Vet inte hur det funkat på tvättade fläckar och syntet, men kan vara värt att prova i alla fall.

Dahlia 2006-10-03 07:54

Jag hade mögelfläckar på en trasmatta i badrummet,,
Ja la den i OXI och tro mig eller inte allt försvann
Aina

trixie_lee 2006-10-03 09:23

Ja precis, det var gamla husmorsknep jag hoppades på!
Ska testa filmjölken. Hoppas inte det börjar stinka bara.. Får ju inte in hela barnvagnsklädseln i kylskåpet så det får stå i förrådet några dagar. Tack!

trixie_lee 2006-10-03 09:28

Dahlia, använde du pulver som man löser i vatten och lägger tyget i blöt, eller spray?
Jag sprayade på Vanish och det ska ju bara sitta i 5 min. Kanske behövs längre behandlingstid än så? Ska testa Oxi om filmjölken inte funkar. Tack!

Dahlia 2006-10-03 10:00

Ja, jag använde pulver som jag löste upp i vatten. sen fick den ligga några timmar i den blandningen

trixie_lee 2006-10-03 10:35

Kom att tänka på Galltvål... Nån som vet om det funkar på mögel-fläckar??

Bibbi 2006-10-03 11:31

Hej!
Synd att du tvättat.
Jag har hört att proteinet i fläckar "löser ur"
vid tvätt. Då blir fläcken svårare att få bort.
:( /Bibbi

Andy 2006-10-03 13:14

Hej,
Har råkat ut för samma sak, fast på klädseln till en bilbarnstol. Stod i förrådet denna varma men fuktiga augusti.
Har också försökt att tvätta med taväck, tabort och allt vad det nu heter. Men fläckarna består.
Mitt hopp står nu till filmjölken eller Oxi. Det senare har aldrig hört talas om det. Är det tvättmedel typ Vanish?

/Andy

Dahlia 2006-10-03 13:19

Ja, OXI är ett fläckborttagnings medel i pulverform, man kan även lägga lite i tvättmedelsbehållaren tillsammans med tvättmedel när man tvättar

MadWomanInBlack 2006-10-03 15:16

Inte visste jag att det fanns så mycket man kan använda mikrobiologins sterilteknik för!

Med tanke på att det är en barnvagn så kan du varken koka den eller ha den i ugnen, men alkohol (inte drick-alkohol) är effektivt mot svampar och mögel. Annars vill bakterier ha lagom av allt, så extremt torrt eller extremt vått, extremt kallt eller extremt varmt kan fungera.

Det man ska tänka på är att varken diskmedel eller tvättmedel tar bort bakterier/virus och mögel. Diskmedel är en effektiv fettlösare och med diskborsten kan du borsta bort mycket, och tvättmedel tar bort smuts, men vid angrepp från "de små" har de ingen verkan att tala om.

trixie_lee 2006-10-03 15:18

Men vänta nu, är inte Oxi och Vanish samma förresten??
Den jag menar heter ju Vanish Oxi Action, det är den där som finns som spray och pulver, rosa förpackningar.
Jättetöntig TV-reklam förövrigt, när Tina Lejonborg eller va hon heter, skvätter rödvin på nån stackares vita skjorta...

Dahlia 2006-10-03 15:19

Nej, den här heter OXI, en vitblå burk

Andy 2006-10-03 23:07

Citat:

MadWomanInBlack skrev:
Inte visste jag att det fanns så mycket man kan använda mikrobiologins sterilteknik för!

Med tanke på att det är en barnvagn så kan du varken koka den eller ha den i ugnen, men alkohol (inte drick-alkohol) är effektivt mot svampar och mögel. Annars vill bakterier ha lagom av allt, så extremt torrt eller extremt vått, extremt kallt eller extremt varmt kan fungera.

Jag passar på att tack för tipset. Min man jobbar på ett biokemiföretag. Han får helt enkelt ta med sig barnstolens klädsel till jobbet och testa med lämplig utrustning / alkohol. Att han inte tänkte på det själv...

/Andy

trixie_lee 2006-10-04 09:08

Om man får bort de mörka fläckarna, innebär det då att man får bort svampen också? Och tvärtom, försvinner fläckarna om man lyckas ta död på svampen? ( med tex alkohol el värme/kyla)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.