Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Sy mantel (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1549)

Xera 2005-04-13 16:31

Sy mantel
 
Hejsan !!

Jag har tänkt att jag ska sy mantal till mig och min familj till sommarens medeltidsevent. Eftersom jag tycker om att sitta och sy framför tv:n på kvällarna så har jag tänkt att sy ihop dem för hand.

Vilken söm ska man i så fall använda sig av ?

/Xera

Tyllgarn 2005-04-13 20:26

Om du tänker sy halvcirkelmantlar så är Sknurmanteln en bra förebild.
Troligen är skarven sydd i efterstygn och nedfälld med kaststygn. Fållen är nog också sydd med kaststygn.

Här finns lite info om olika typer av stygn, dock saknar jag en variant där man fäller ner sömmen så det liknar jeanssöm.

Xera 2005-04-15 16:56

Tackar för länken .-)

Men ska man använda vanlig tråd ??

Tyllgarn 2005-04-15 19:40

Jag använder antingen lin, silke eller hårt spunnen ylletråd om jag syr hela plagg för hand. Ska man vara riktigt insnöad så är ylletråd det man bör välja. Det verkar som om det var den vanligaste tråden man använde.

Xera 2005-04-16 07:39

ok, tackar för hjälpen.

Nu blir det att gå på trådjakt :-)

/Xera

Tyllgarn 2005-04-16 07:48

Hårdare spunnen ulltråd och lintråd säljer Handelsgillet. Ska du sy med lintråd så glöm ej att köpa vax också. Har du ett ställe i närheten där du kan köpa knyppeltråd så funkar det lika bra.

Xera 2005-07-11 12:48

sy med lintråd
 
Hejsan !!

Skrev för ett tag sen om att jag skulle sy en mantel och har tänkt mig att sy den för hand. Nu äntligen har jag kommit så långt att det är daxs att sätta nålen i tyget.

Men då har jag en liten fråga. Man ska ju vaxa tråden innan man syr med den, men hur mycket ska man vaxa den ?

Ska man bara dra den en gågn eller två över vaxet ? Jag har som en liten tvål med vax som jag köpte samtidigt med tråden.

/Xera

CamillaTernegren 2005-07-11 13:44

Du ska nog dra ett par gånger. Meningen med vaxet är ju att tråden inte ska slitas sönder så fort. Att den får en hinna på ytan så att den glider lättare genom tyget. Prova dig fram. Det värsta som kan hända är att tråden går av.

Xera 2005-07-11 18:25

Krymper lintråden mycket när man tvättar den ?

Jag skulle ju behöva tvätta kläderna ett antal ggr för att få tyget lite mjukare. Hade tänkt tvätta dem på hög värme

gunnsan 2005-07-11 21:27

Hej!
Varför tvättar du inte tyget först...? När jag sydde en linneskjorta till min man, var tyget väldigt stelt från början, men jag tvättade och torktumlade (!) tyget, så det blev otroligt mjukt och skönt. Sedan sydde jag skjortan av detta, och den lär aldrig krympa i tvätten :)
/Gunilla

Xera 2005-07-11 21:52

tyget är redan tvättat ett par ggr, men eftersom jag kommer att sy den förhand med lintråd så är ju frågan om tråden i sig krymper....

Men det borde den väl inte göra... frågan låter lite dum tycker jag själv hihi vanlig tråd gör ju inte det så det borde väl intelintråd heller göra...

gunnsan 2005-07-11 23:53

Hej!
Ahaaa, då förstår jag. Bomullstråd kan ju krympa vet jag, men jag har aldrig använt lintråd... Kan du inte provsy i en tygbit med denna tråd och tvätta för att se om själva tråden krymper?
Hälsningar
Gunilla

Xera 2005-07-12 11:18

Jo så kan jag ju göra, men jag tänkte att det går både fortare och är enklare att fråga här ;-)

graystone 2005-07-12 12:04

Jag kan inte svära på det men jag har för mig att det i min knyppelbok står att spetsarna krymper en smula vid tvätt, och knypplar gör man ju med lintråd.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.