Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   olika trådrullar (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25258)

Jo. 2011-09-09 10:28

olika trådrullar
 
jag försöker få till stygnen på min nygamla (ny för mig, begagnad) overlock, men har lite problem.

den har plats för fyra trådrullar, men var trädd med tre stora overlockrullar och en liten "vanlig" trådrulle när jag tog över den. problemet är att tråden från den lilla rullen blir alldeles för lös, trots att jag skruvar upp trådspänningen till max.

jag trädde om maskinen med fyra olikfärgade trådar (enbart små rullar) för att kunna kolla vad som var fel, och efter ett litet tags meckande var sömmen precis som den skulle. bytte till de tidigare, dvs tre stora och en liten, och en av sömmarna blir genast för lös igen!

det låter konstigt, men kan det vara så att det inte går att blanda olika rullar? jag har ännu inte några fler stora rullar, så det har jag inte haft möjlighet att testa. jag har inte heller testat att sy med bara tre trådar, tänkte göra det till helgens utmaning.

laika 2011-09-09 11:39

Har du provat att bytta plats på lilla rullen. Alltså en annan i ordningen.

Jo. 2011-09-09 12:06

jag har tänkt tanken men inte provat... får testa det ikväll och se om det blir annorlunda.

Bibbi 2011-09-09 16:59

2 saker du kan prova.

Klipp en liten tyglapp och sätt på pinnen innan du
sätter på den lilla rullen. Så att den inte kan lätta
från sin plats.

Gör rent mellan trådspänningsbrickorna. Går enklast med vanlig tandtråd på rulle. / Bibbi

JoCarinaWolff 2011-09-11 00:39

Ett tips som jag TROR - att tråd till overlock är spunnen på ett annat sätt än tråd till en "vanlig" symaskin....jag tror inte man kan blanda....
Men detta är bara vad jag tror...jag vet inte.

Dahlia 2011-09-11 08:43

Jag blandar olika trådsorter och olika stora spolar i min overlock.
Det fungerar bra

Jo. 2011-09-11 13:49

jag köpte en stor rulle i fredags, och ser man på - inget fel på sömmen efter det. det verkar faktiskt som att det inte gick att blanda. åtminstone inte på den här maskinen. tack för svaren!

Jimipe 2011-09-12 13:00

Har du något stopp till den pinne som den lilla rullen sitter på? Jag har två sorters ploppar till varje pinne, en konformad som man sätter underst när man har koner för att konerna ska stå stadigt, och så en rund platt sak som man sätter ovanpå de små trådrullarna så att de ska sitta still stadigt.

Jo. 2011-09-12 14:52

Citat:

Jimipe skrev: (Inlägg 159155)
Har du något stopp till den pinne som den lilla rullen sitter på? Jag har två sorters ploppar till varje pinne, en konformad som man sätter underst när man har koner för att konerna ska stå stadigt, och så en rund platt sak som man sätter ovanpå de små trådrullarna så att de ska sitta still stadigt.

det sitter en liten "skiva" av mjukt skumgummi längst ner på var och en av pinnarna som rullarna alltså står på, och så ska det enligt bruksanvisningen finnas något som ser ut som en grund kon att sätta ovanpå små rullar. några sådana fanns dock inte med när jag köpte maskinen, och jag vet inte om de har kommit bort på vägen eller om det aldrig har funnits eftersom det är en utgången modell och bruksanvisningen egentligen är för en något nyare modell.

Jimipe 2011-09-12 16:46

Skumgummit är för att det inte ska hoppa och låta så mycket. Kongrejerna är nog det du saknar då och det förklarar antagligen problemet också...

Jo. 2011-09-13 09:44

Citat:

Jimipe skrev: (Inlägg 159164)
Skumgummit är för att det inte ska hoppa och låta så mycket. Kongrejerna är nog det du saknar då och det förklarar antagligen problemet också...

då kanske jag får lov att tillverka något eget substitut till de där kongrejerna...


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.