Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Påsk-swap (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16416)

Helena_B 2009-01-09 17:09

Påsk-swap
 
Hej!
Julen varar än till påska...
Finns något intresse för påskswap (quiltning) i år?
Jag var med förra året, men skulle vilja ha fler block i samma storlek till mitt tänkta projekt... Därför skulle det vara roligt att swappa igen, med samma storlek på blocken som förra året.
Vill någon mer än jag? Det är ju gott om tid kvar.
Glad Påsk från Helena

Jossie 2009-01-09 17:23

Påsk-swap låter trevligt! och påskigt!;)
Och det är ju långt till påsk så man har ju tid att sy.. Jag är nog med!:rolleyes:

ElisabethS 2009-01-09 19:50

Citat:

Jag var med förra året, men skulle vilja ha fler block i samma storlek till mitt tänkta projekt... Därför skulle det vara roligt att swappa igen, med samma storlek på blocken som förra året.
Jaq är med. Vill också ha flera av de vi jobbade med förra året.


/ElisabethS

Kickelina 2009-01-09 23:04

Jag vill också vara med. Jag skulle ju vara med förra våren men fick hoppa av pga tidsbrist. Så jag har några block liggande som nog skulle passa. Det är så roligt med swappar, jag är helt klart swapberoende.

Jossie 2009-01-09 23:40

Jag har lite frågor:confused: (eftersom jag inte var med förra året)
Hur ska rutorna se ut? Storklek? Får man göra vad man vill på dom eller är det något bestämt?
Jag antar att det ska vara något med påsk att göra, såklart. :p
/Josefin L

Helena_B 2009-01-10 12:16

Regler
 
Jag har tittat på förra årets regler och kopierat. Är de OK eller ska vi ändra något? Slutdatum? Vem vill vara swapmamma? (Jag har aldrig gjort det förut, men kanske...)
.
Regler för PåskSwap 2009


- Tema Påsk med fri teknik.

- Materialet är enbart tvättade bomullstyger

- Bottenfärg på blocken skall vara valfri färg

- 1 Block är 15 cm + minst 6 mm i sömsmån

- 1 set är 4 st block.
Sy bara själva blocket. Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke

och quilta efter eget tycke.

- Signera Markera varje block med en lapp med namn (tex. en adresslapp men klistra bara på baksidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

- Slutdatum är ???

Skickas till .... Bifoa ett frankerat kuvert med din adress. ....Swapar och skickar tillbaka motsvarande block.
De block som inte håller sig inom våra regler skickas tillbaka.

- De regler vi gemensamt sätter upp är bindande.
De block som inte följer dessa regler återsändes.

- Tänk på att många lägger ned mycket tid på sina block så det känns inte så roligt om man då får ett "hafsverk" i utbyte.

Jossie 2009-01-11 20:45

Aha, så vi ska alltså sy fyra rutor i ett set? :)

traktor 2009-01-11 21:52

vad är det för block ni pratar om???//Traktor

ElisabethS 2009-01-12 01:33

Citat:

traktor skrev: (Inlägg 107024)
vad är det för block ni pratar om???//Traktor

Här ser du mitt bidrag till förra årets PåskSwap. Det blev 9 st block med lite blandade motiv.
Vi brukar för det mesta ha några basregler som tygsort, storlek, färg och ev teman.
De utgör grunden till de olika blocken som vi sedan använder till att sy ihop till en duk, täcke, bonad, väska osv.


/ElisabethS

Fiffi_S 2009-01-12 07:59

Låter kul med påskswap!
Måste dock avvakta lite och se om jag hinner sy nåt eller inte. Håller nämligen på att renovera hemma och har symaskinen + alla tyger hos svärmor för tillfället. Så om vi hinner renovera såpass att symaskinen kan flytta hem i tid så är jag med. Men kanske jag får återkomma med anmälan lite senare..?

Lägger in en länk på vad jag sydde av 2007 års påsk-swap-block, för att ge lite inspiration till alla :)

http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=25738&set=lp

***

Citat:

traktor skrev: (Inlägg 107024)
vad är det för block ni pratar om???//Traktor

block = tygruta i lappteknik (kommer från engelska)

Pysseltant 2009-01-12 11:56

Låter kul med en påskswap,
Jag vill oxå vara med./ Ingrid :)

Helena_B 2009-01-20 14:37

Kul att det finns intresse! Jag är i full gång och har sytt två set (á 4 block).
Finns det någon annan som vill vara swapmamma, eller ska jag försöka, fast jag inte har någon erfarenhet?
Slutdatum är inte bestämt. Vad tycker ni andra? Jag föreslår senast ca 10 mars, så man hinner sy ihop skapelsen innan påsk.;)

Kickelina 2009-01-20 15:08

10 mars låter bra och jag tycker absolut att du kan vara swapmamma.

Helena_B 2009-01-25 14:56

"Beslut"
 
Eftersom inga protester eller andra synpunkter har hörts av, så OK. Jag gör ett försök att swappa.
Anmälan kan ni göra till mig, så får ni min adress. Slutdatum 10 mars.
Jag tycker inte det behöver vara precis 4 block/set man byter, utan man får tillbaka samma antal som man skickar in. Alltså kan man byta 2 eller 13 block, eller vilket antal man vill. De du skickar in kan vara lika eller olika, de skickas till olika personer. Glöm inte namnlapp på varje ruta.
Hälsn Helena;)

Pysseltant 2009-01-25 15:01

Så bra Helena, att du vill vara swapmamma för påskswapen.
Tycker oxå att det är bra att vi kan göra så många block vi vill.
Ser fram mot denna swap oxå.
/ Ingrid ;o)

Helena_B 2009-01-30 12:42

GLÖM INTE ATT ANMÄLA ER, så vi ser hur många vi blir. Hittills är det bara Ingrid och jag...;)

iamia 2009-01-30 16:27

Nu har jag anmält mig :D

Kickelina 2009-02-01 13:25

Nu har jag också anmält mig.

avsl090 2009-02-01 13:30

Att skriva flera stycken på rad "nu har jag också anmält mej" tillför inte tråden något som för den framåt. Swapmamman kan när anmälningstiden gått ut lägga upp alla anmälda i ett inlägg.

Tänk på att era inlägg skall föra diskussionen framåt. Det blir tråkigt att när man prenumererar på ett ämne och får ett mail om det så står det bara "jag med" osv.

Vänliga hälsningar/Annette/forumvärd

Kickelina 2009-02-01 13:36

Ja då får jag väl be om ursäkt då, men det har aldrig varit några problem tidigare att skriv att man är med i en swap. Man puttar man upp tråden lite så att fler kanske ser den och kommer i håg att anmäla sig. Det var min tanke med inlägget.

Pysseltant 2009-02-01 13:42

Jag tycker faktiskt at det är kul att se vilka som anmäler sig och att deltagarantalet växer.Tråden blir faktiskt uppuffad lite. Då blir man ju påmind att man skall anmäla sig om man har tänkt vara med. /Ingrid som gillar swappar :D

annemarlen 2009-02-01 13:56

Men är inte att tala om sitt deltagande att föra diskussionen/tråden framåt? Är det ingen som svarar i en tråd som just handlar om deltagande, alltså en swap, så försvinner ju tråden...är det bara två som anmält sig så blir det ju ingen swap. (ja, nu är det ytterligare två, men dessa fick ju ett "påpekande".

Jag tror också att den som är anmäld i swappen är intresserad att följa hur många som anmäler sig under tidens gång.

För övrigt tycker jag att få "påpekande" för att man skriver inte är ett bra sätt att göra ett forum levande.


Citat:

Ann1e skrev: (Inlägg 108903)
Att skriva flera stycken på rad "nu har jag också anmält mej" tillför inte tråden något som för den framåt. Swapmamman kan när anmälningstiden gått ut lägga upp alla anmälda i ett inlägg.

Tänk på att era inlägg skall föra diskussionen framåt. Det blir tråkigt att när man prenumererar på ett ämne och får ett mail om det så står det bara "jag med" osv.

Vänliga hälsningar/Annette/forumvärd


avsl090 2009-02-01 14:10

Som forumvärd har jag följt nedanstående rekommendation när jag skrev mitt inlägg. Sedan har ju naturligtvis var och en rätt till sina åsikter och vi behöver inte alla tycka lika.

Min tanke var att swapmamman kunde lägga ut med jämna mellanrum namnen på de anmälda för att på så sätt putta upp tråden och påminna eftersläntrare. Det var inte på något sätt menat att tysta er, då har jag misslyckats i mitt uppdrag.

Ett annat sätt att komma ihåg, om man är intresserad av swappar, är att gå in regelbundet på forumet "swap" och kolla av.

{Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.}


Annette/forumvärd

Helena_B 2009-02-01 14:54

Vad trist det här blev:o
Som swapmamma har jag inte åtagit mig att skriva i forumet vilka som anmäler sig, utan den kontakten sker i ett enskilt mail till deltagaren. Men jag håller med om att det är bra att det även skrivs i forumet av de som anmäler sig. Dels kan det ju hända att ett mail inte kommer fram, och då ser jag ju det. Dels "puffar" det andra som kanske glömt. Ett forum som är tyst faller lätt i glömska, därför tycker jag det är bra om det dyker upp små inlägg då och då, så det hålls vid liv ;).
Nu är vi i alla fall 4 st glada påskswappare :D
Fler är jättevälkomna, ju fler desto roligare. Och det är fortfarande gott om tid, slutdatum är ju 10 mars.
Kram Helena:p

Jossie 2009-02-01 22:00

Hmm, vad nedstämt det blev..:eek: Jag själv tycker det är lite roligt när folk skriver och berättar att dom har anmält sig. Dels för att då vet man vilka som har anmält sig och dels för att då blir man lite med dragen själv.:)
Jag tycker även att det är kul att höra hur det går för alla att sy. Hur det blir och hur långt man har kommit. Då känns det inte som att swappen har "somnat".
Det här är iallafall vad jag tycker.
Mer glada tillrop! /Jossie :p

Helena_B 2009-02-08 12:46

Påsken närmar sig...
 
Men än är det en hel månad kvar att sy till swappen!
Vill bara väcka intresse hos fler. Vore skoj om vi blev några till, det blir större variation på blocken då.
Så kom igen tjejer! Kontakta mig med anmälan, så får du min adress. :)
Om du bara har två block är det ok, det kan ju bli en påskig grytlapp. Kramar från Helena

ElisabethS 2009-02-12 00:38

Citat:

ElisabethS skrev: (Inlägg 106828)
Jaq är med. Vill också ha flera av de vi jobbade med förra året.


/ElisabethS

Den 9 januari skrev jag ovanstående inlägg.
Jag vill vara med i år igen. Är det samma regler och skickar du isåfall är du snäll.

Nu har jag mailat dig ifall jag kommit bort från din lista.

/ ElisabethS

iamia 2009-02-12 10:57

Kul då är vi ju några st iaf. Vi får sy många olika så det blir stor variation på blocken :D.
Men visst vill vi att fler ska komma med i swappen, kom i gen o swappa tjejr/killar.
ÅsaS

ElisabethS 2009-02-17 02:17

Jag har fortfarande inte fått några regler om påskswapen.
Är det ingen som håller i den längre?
De tidigare swapar jag varit med i när det gäller Quiltning/lapparbeten så har det skickats ut en regellista. Jag har själv varit swapmamma och då har jag sett till så att alla som anmält sig fått gällande regler med datum, mått, eventuella färger samt aktuella adresser.

Jag efterlyser en sådan så att det inte blir krångel och/eller missförstånd i efterhand.
Man lägger ned många timmar på sina arbeten och då tycker jag det är viktigt att det finns någon slags struktur som vi ska rätta oss efter.
Mycket därför att det ibland har varit slarvigt gjorda arbeten som skickats och det vill man ju inte få sig tillsänd.

Har en dylig lista sänts ut så önskar jag få den tillsänt till mig en gång till då jag inte fått något alls om någon påskswap i min mailbox.

/ElisabethS

iamia 2009-02-17 09:11

Hej Elsabeth S
Reglerna står på sidan och slutdatum 10 mars.
Jaf har fått Helenas adr mailad till mig.
Visst är det bra om reglerna mailas till deltagarna, men det kanske kommer när slutdatumet för anmälan är gången.
ÅsaS

Helena_B 2009-02-17 09:46

Jag her nu mailat de regler vi hade här på forumet till er som anmält sig. 10 mars - sista anmälan. Men när ska det vara färdigsytt? Vad tycker ni? Eftersom vi inte är så många den här gången, kan vi nog lösa det genom att maila till varann.
Hälsn Helena

Kickelina 2009-02-17 10:38

Jag tycker att vi måste ha ett slutdatum när vi ska posta blocken. Mitt förslag är 24 mars, då har vi två veckor på oss att sy blocken och man hinner sy något av dem till påsk.

iamia 2009-02-17 10:42

24 mars låter lite långt fram, det är ju mer än en månad dit. Kan vi inte något tidigareän det?
ÅsaS

Helena_B 2009-02-17 11:33

Jag tycker tidigare, man ska ju hinna sy ihop något också. Börja sy blocken nu, så hinner ni. Mina är klara. Posta 16 mars, en måndag? Så kanske jag hinner skicka tillbaka innan helgen 21 mars? Är det OK?

Kickelina 2009-02-17 12:14

Det är ok för mig.

iamia 2009-02-17 14:21

Ok. Jag har inte sytt, men vet vad jag ska sy.:D

Pysseltant 2009-02-17 15:46

Det är OK för mig / Ingrid;)

ElisabethS 2009-02-17 16:39

Citat:

iamia skrev: (Inlägg 110711)
Hej Elsabeth S
Reglerna står på sidan och slutdatum 10 mars.
Jaf har fått Helenas adr mailad till mig.

Ja,jag vet att de står där men frågan var och är, varför jag inte fått de skickade till mig.
Jag har anmält mig den 9 januari, den 12 februari och nu ett påpekande den 17 mars,(Tidigt i morse) Än har ingen bekräftelse dykt upp.

Det hör väl till att man får bekräftelse att man är en deltagare samt att man får aktuellt material så att man kan tillverka rätt sorts block anser jag.

Vad har Helenas adress med mitt inlägg att göra?
Jag förstår faktiskt inget nu.

Är det du som är swapmamma och isåfall kanske du kan svara mig på nedanstående frågor.
Inget annat tack

Är jag med eller inte??
Får vi reglerna eller inte?
Vad är problemet??

iamia 2009-02-17 17:28

Helena B är swappmamma
regler fick jag mailade i går, efter att du hade frågat efter dom.

Försöker bara vara hjälpsam.

Helena_B 2009-02-17 19:53

Citat:

ElisabethS skrev: (Inlägg 110771)
Ja,jag vet att de står där men frågan var och är, varför jag inte fått de skickade till mig.
Jag har anmält mig den 9 januari, den 12 februari och nu ett påpekande den 17 mars,(Tidigt i morse) Än har ingen bekräftelse dykt upp.

Det hör väl till att man får bekräftelse att man är en deltagare samt att man får aktuellt material så att man kan tillverka rätt sorts block anser jag.

Vad har Helenas adress med mitt inlägg att göra?
Jag förstår faktiskt inget nu.

Är det du som är swapmamma och isåfall kanske du kan svara mig på nedanstående frågor.
Inget annat tack

Är jag med eller inte??
Får vi reglerna eller inte?
Vad är problemet??

Elisabeth!
Jag fick ditt mail om att du ville vara med 12 feb, och svarade dig då. Eftersom reglerna stod i forumet, tyckte jag inte att jag behövde skicka dem. Jag har nu mailat dem till dig, samt en kopia på det jag svarade 12/2. Om du inte har fått det, hör av dig igen.
Givetvis är du med! Hälsn Helena


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.