Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mönster på tröja (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16261)

snarret 2008-12-28 13:46

Mönster på tröja
 
Jag har nyss börjat på en tröja, men jag vet inte vad jag vill ha för mönster på den.
Basfärgen är mörkgrå, jag har 10 nystan i den nya nyansen, sen har jag köpt 4 st nystan i mossgrönt och ett i ljusgrått med.
Funderar på att kanske göra ett sånthär mönster: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=12&lang=se men jag vet inte.
Alltså inte den modellen på tröjan, utan själva mönsteret _på_ den.
Har aldrig stickat mönster förut, mer än randigt, och den ser ju ganska enkel ut...
Men blir det krångligt att "överföra" den mönstret till en annan stickbeskrivning? Jag har ett tunnare garn, och använder tunnare stickor (nr 3), men hittar inget sånt mönster till det...
'Och hur brukar såna tröjor se ut på baksidan? Är det likadant som på framsidan?

VivoPlena 2008-12-28 15:09

Har du inte stickat mönster förut är det kanske inte helt lätt att ändra i masktätheten så det stämmer. Och ja, rundstickade tröjor ser likadana ut bak o fram.

Eva-Helene 2008-12-28 18:10

Det beror på vilken modell du har tänkt sticka. Om du bara vill ha självaste mönstret och inte nödvändigtvis raglanstickat så ska det gå. Det krävs iof en hel del tankearbete och när du nu inte är väldigt van vid att sticka mönster..men testa! Det är ju inte värre än att du kan riva upp om det blir tokigt!

Cessi 2008-12-29 12:45

För att få en sån "krans" (som ser likadan ut på bakstycket) så måste ärmarna vara raglanisatta. Du kan inte få en sån krans med "kavajärmar".

Men med kavajärmar kan du göra mönstret tvärs över bröstet. (Och då kan du göra på bara framsidan om du vill det, eller både fram och bak om du vill det.) Men då behöver du låta bli minskningarna som finns på den här beskrivningen. Alltså "hitta på" hur mönstret ska se ut på de övre lite smalare delen av diagrammet.

Diagrammet börjar ju med 9 maskor. Du får fylla på de borttagna rutorna för att det ska sluta med 9 maskor också.

I så fall föreslår jag att du ritar upp några rapporter bredvid varandra på ett rutat papper. Då syns det bättre hur det blir när man upprepar rapporten med de nya maskorna instoppade.

Cessi 2008-12-29 12:47

PS.

Om du stickar enligt deras beskrivning (på rundsticka runt runt) så stickar du alltid från rätsidan.

Det är knepigare att sticka flerfärgsmönster fram och tillbaka så att man även stickar från avigsidan. Det går, men det är mindre bekvämt. Men det är nödvändigt om du har "kavajärmar".

snarret 2009-01-06 17:00

Tack för svaren!

Jag har en ny fundering. Har ritat ett mönster jag tänkt sticka, men när man gör en tröja, brukar man minsta maskor över bröstet, eller har man likamånga ehla vägen? Om man minskar; hur, hur mkt, vart, och hur anpassar man mönstret? Det är ett enkelt mönster, lite vågrät sicksack och så, ungefär som i länken jag postade tidigare.

Cessi 2009-01-06 19:42

Vet inte riktigt hur du menar.

Men man minskar inte mer efter man har "gröpt ur" ärmhålen. (Kavajärm)

Raglanskärning sneddar ju av fram- och bakstycken längs en linje mellan armhålan och axeln närmast halsen.

Men ingendera gör några minskningar "inuti" "tyget".

snarret 2009-01-09 11:54

Hm.. Alltså, på mönstret som jag postade så har dom att maskor ska stickas ihop på några ställen. Vad jag undrar är väl ungefär om man ska göra så när man stickar fram- och baksida separat med, eller om man bara kör på utan att minska, förutom för armarna då. Om jag fatta rätt så minskar man alltså inte?

Och en annan fundering, när man minskar vid armarna, hur mkt och så ska man göra? Jag har ingen beskrivning jag följer (och lyckas inte hitta ngn med rätt masktäthet heller), så jag har ingen koll alls på hur man ska göra där. Vad är det generella sättet att göra på?

Cessi 2009-01-09 13:47

Precis, i det oket du visade så minskar man "lite här och var" "inuti tyget", men det ska man alltså inte göra i vanliga fall.

Gå in på stickamera.se och kolla de gratisbeskrivningar som finns länkade där. NÅN måste ju ha någorlunda rätt masktäthet och storlek och ärmform.

Om du fortfarande är inne på "kavajärm" så kan du ta ett "tygmönster" och jämföra med.

snarret 2009-01-09 19:47

Okej, då vet jag det :)

Tack för tipset! Och tack för hjälpen :)

snarret 2009-01-10 21:38

Tröjhjälp!
 
Vilka problem jag har.
Nu har jag hittat ett möster där det blir sån ragnalgrej, eller vad det heter, fast man stickar fram- och baksida separat. Jag tycker det är finare än kavajmojs, så det var ju perfekt mtp att jag redan börjat för ett tag sen :P
Men, den beskrivningen har såklart inte rätt masktäthet. Bara för att. Men jag har räknat ut att i den bekrivningen motsvarar en maska 2 på min stickning. Alltså, står det att man ska sticka en maska så är det två för mig.
Men, igen, jag är lite fundersam vid minskningarna vid axlarna.
I beskrivningen står det såhär:
"På nästa v minskas det för raglan i alla 4 hörn således: Sticka 1 rm, 2 rm tills. * sticka rätt till 3 m före nästa markeringstråd, 1 enkl int, 2 rm, 2 rm tills. Upprepa från * vid de 2 nästa markeringstrådarna och sluta v således – sticka rätt till 3 m före sista markeringstråden, 1 enkl int, 1 rm. Minska på det här sättet på vartannat v, ytterligare 5 (5) 6 (7) ggr = 128 (138) 144 (150) m på v."

Om jag då bara dubblar alla siffror, kommer stickningen bli helt fel? Eller kan jag minska en maska/varv istället för 2 vartannat?
Och vad betyder "1 enkl int"?

Cessi 2009-01-10 22:50

1enkl int vet jag inte.

Jag tycker inte du ska dubbla intagningen. Dina maskor är även lägre i höjd; det går fler varv per 10cm på din än på beskrivningen.

Men frågan är om det går dubbelt så många även åt det hållet? Då är det lugnt. Du gör bara dubbelt så många raglanminskningar = dubbelt så många varv.


Det blev många maskor kvar på varvet? Inte särskilt många intagningar? Visst måste det väl göras fler minskningar än sådär? Eller görs de mer eller mindre ofta sen?

snarret 2009-01-10 23:11

Just det, det tänkte inte jag på.. Det är nästan 2 på höjden också. På beskrivnigen är det 16 v/10 cm och min stickning är 30.

Du menar att, för att hitta på ett exempel, istället för att minska 5 ggr på 10 varva, så minskar jag 10 ggr på 20 varv? Det låter logiskt.

Beskrivningen fortsätter sen:
"Sticka 2 där det på 2:a v minskas med 8 (8) 4 (0) m jämt fördelat = 120 (130) 140 (150) m kvar.
Sticka 3 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 16 (18) 20 (22) m jämt fördelat = 104 (112) 120 (128) m kvar. Sticka 2 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 14 (17) 20 (23) m jämt fördelat = 90 (95) 100 (105) m kvar.
Sticka 3 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 14 (15) 16 (19) m jämt fördelat = 76 (80) 84 (86) m kvar.
Sticka 2 v. Härefter 2 v där det på 2:a v minskas jämt fördelat till 72 (74) 76 (78) m. Byt till rundst nr 6 och avsluta med 1 v avigt, maska av på nästa v där m stickas rätt."
Fast med en massa mösterbeskrivningar som jag plockat bort eftersom jag ska göra ett annat mönster.

Cessi 2009-01-11 12:33

Männ duu ...:confused:

Den här beskrivningen minskar också "här och var inne i tyget", precis som den med oket. "på 2:a v minskas med 8 (8) 4 (0) m jämt fördelat" osv.

Om du gör ett "flikigt" färgmönster, som det på oket på första bilden, så måste du ta hänsyn till dessa minskningar. (Gör du bara enfärgade ränder efter varandra så händer det bara utan att man behöver tänka extra.)


Raglanminskningen har du förstått som jag tänkt.

snarret 2009-01-11 14:11

Ja, men precis. Hur gör jag då för att veta hur mönstret ska bli när man ska minska mitt i det?

Cessi 2009-01-11 14:36

Kolla mönsterrapporten på den första tröjan. Den smalnar av utifrån att det minskas.

Jag klarar inte nu i huvudet av att tänka ut precis hur en rapport skulle bli på den här tröjan. Och jag anar att sisådär drygt 200 rutor bredvid varandra inte är så lattjo.

Men tänk så ändå!
Först har du alla maskor på ett varv efter raglanhoptagningen. När du sen minskar med 16 m (minsta storleken, fast med din masktäthet) så markerar du dem på rutnätet. Gör t ex så att du ritat konturerna av denna maska rätt upp på mönstret (Ett jättedjupt/högt U). Denna rutrad är härmed inte med längre.

Nästa gång ska du minska med 32 m. Då markerar du t ex precis bredvid ett U och på halva vägen mellan två U. Så gör du nya U-konturer.

Osv.
Förhoppningsvis behöver du inte alla 200 rutorna utan har en kortare rapport ...

(Nog måste det väl finnas en raglantröja/kofta med vanlig raglanhoptagning? Fast ett sånt här flikmönster som strålar ut från halsringningen kan man ju inte få av det. Bara ett vågrätt som har lika stor rapport uppe som nere, fast som "tar slut" i och med raglansömmarna.)

snarret 2009-01-11 16:30

Hm... Jag vet inte om jag förstod inte så mkt av det där.
Du menar typ att man har ett papper med en massa rutor, där 1 ruta = 1 maska? Och sen markerar man där man ska minska, och när man gjort hela så har man hur själva formen på rapporten ska vara?
Kan man rita mönstret i där sen?

Cessi 2009-01-11 16:52

Präxist!:D

snarret 2009-01-11 17:05

Ah, då får jag sätta mig och pyssla med det sen :)

Men då måste jag ju veta hur många maskor det är från början. Baksidan som jag håller på med nu har 117 maskor tror jag. Hur många ska jag ha till framsidan då? Brukar man göra fram större/mindre/samma som baksidan? Och hur många maskor kan man tänka sig att man får på armarna?

Cessi 2009-01-11 17:16

Stopp!

Den beskrivning du hade här sade att du skulle ha 120 maskor kvar efter raglanminskningen och första minskningen "i tyget".
Och så sa du att din masktäthet var dubbel.

Därav min uppskattning till drygt 200 rutor.

Du behöver inte fler rutor än du har maskor där mönstret börjar.

snarret 2009-01-11 17:30

Va? Nu blev jag förvirrad..

Cessi 2009-01-11 20:10

Har du 117m på bakstycket så är det även 117m på framstycket.

Jag blev förvirrad eftersom jag trodde att du hade 240m (minst) på ena stycket. Utifrån det att du hade mindre/"småare" maskor än den beskrivning som du relaterade till som hade 120m på ena stycket.

Men jag tänker att om du inte ska ha färgmönster förrän uppe ovanför armhålorna så behöver du inte ha 117 rutor. Säg att du minskat tio maskor i var sida innan mönstringen kommer, då behöver du bara 97 rutor.

snarret 2009-01-11 21:05

Nä, beskrivningen har ju 128 m runt om hela efter ragnlanintagningen (heter det så?), alltså ovanför armhålen.

Jag tror jag börjar fatta hur en sån tröja öht är konstruerad nu :P

Så komplicerat det här blev i mitt huvud... Jag kanske borde lägga denna biten på is tills jag faktiskt har kommit till ok-delen av tröjan :)

Men en till fråga, fram- och bakstyckerna, hur ska formen på dom vara när jag kommer till att sätta ihop alltihop? Alltså upp till armhålen. Ska dom vara fyrkantiga, eller ska man minska där upe ngnstans?

Cessi 2009-01-13 21:27

Om det är en "rustik" tröja så är de helt raka i sidorna. Är det en mer feminin figurformad tröja så är det en lite insvängd midja.

Ibland är även rustika tröjor något färre maskor på resårstickningen vid linningen och så ökar man jämnt fördelat över varvet några maskor när man övergår till slätstickning (och lite större stickor, om man gör det).

snarret 2009-01-14 10:33

Just det, men man minskar inte innan armarna eller så?

Ja, bakstycket är klart nu, och på det använde jag mindre stickor i resåren, och ökade maskor när jag kom till slätstickningen.
Så jag antar att den blir rustik den jag gör :P

Tack så hemskt mkt för all hjälpen!! :)
Jag skulle vara helt lost om jag inte kunde fråga om allt här :P

Cessi 2009-01-14 20:33

En swagger är mindre uppe under ärmarna än längst ner på kroppen.
http://www.flickr.com/photos/71722317@N00/107345405/
(Men den minskningen sitter helt i kilarna och inte alls i sidsömmarna.)

Någon tröja jag såg nyss ökar lite försiktigt upp längs sidsömmen.

Men oftast är de raka.


Nu fattar jag! 128maskor efter raglanintagningen gäller alltså hela varvet runt, både bak och fram tillsammans?
Men? OM jag förstår saken rätt så har du med även ärmarna i denna omkrets? Görs inga minskningar på dem också "inuti tyget"? För att få ett enhetligt flikmönster behövs ju det.

snarret 2009-01-15 12:07

Ja, precis! Fram och bak och armarna. jo, alla minsknigarna görs ju "jämt fördelat" så jag antar att armarna ingår där.

här ärföresten beskrivningen i sin helhet : http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reportage.aspx?id=23118

Cessi 2009-01-15 15:14

Trevlig tröja!

Det är ju en smart idé de har att bara göra "ränder med mönster" istället för stora flikmönster ā la islandströjorna. Då krånglar ju inte "jämnt-fördelat-minskningarna" till det.

(Och garnet liknar ett jag drömde om en natt.:))

snarret 2009-02-17 20:12

Igång igen!
 
Nu har jag kommit fram till oket, äntligen!
Har precis försökt skriva om beskrivningen så den anpassas till de garn och stickor som jag använder.
Har tagit bort alla mönsterinstruktioner och dubblat siffror, eftersom det på en m i orginalmönster motsvarar 2x2 m i min stickning.

Men låter detta rimligt?:
Härefter fortsätts utan raglanintagningar således:
Sticka 10 v, där det på 8:e v minskas med 16 m jämt fördelat.
Sticka 6 v.
Härefter 6 v där det på 4:e v minskas med 36 m jämt fördelat.
Sticka 4 v.
Härefter 6 v där det på 4:e v minskas med 34 m jämt fördelat.
Sticka 6 v.
Härefter 6 v där det på 4:e v minskas med 30 m jämt fördelat.
Sticka 4 v.
Härefter 4 v där det på 4:e v minskas jämt fördelat.

Beskrivningen är lite konstigt formulerad, men bortse från det.


Och så undrar jag vad "1 enkl int" betyder?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.