Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   HJÄÄÄÄÄÄLP!!Undertrådskrångel (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19551)

CamillaRH 2009-11-06 16:52

HJÄÄÄÄÄÄLP!!Undertrådskrångel
 
Snälla hjälp mig, ska sy plastade haklappar till marknaden på söndag, men det blir inte bra med undertråden på baksidan?
Blir liksom knutig. Har inte tid med sånt här strul. Någon som vet varför!!!

iamia 2009-11-06 17:04

Citat:

Timote skrev: (Inlägg 126794)
Snälla hjälp mig, ska sy plastade haklappar till marknaden på söndag, men det blir inte bra med undertråden på baksidan?
Blir liksom knutig. Har inte tid med sånt här strul. Någon som vet varför!!!

Har aldirg sytt i sånt tyg, men testa o sy med smörpapper under, det brukar göra susen. Lycka till

iamia 2009-11-06 17:05

Citat:

iamia skrev: (Inlägg 126797)
Har aldirg sytt i sånt tyg, men testa o sy med smörpapper under, det brukar göra susen. Lycka till

Å inte kan jag stava heller:D

CamillaRH 2009-11-07 13:47

Funkar inte med smörpapper i heller. Jag blir tokig!!!:eek:

avslutatmedlskap1005 2009-11-07 14:20

Har sytt i plast och har aldrig stött på problem.

Föreslår:
Pressarfot i teflon som glider lätt över plasten, stygnlängd 3.0,
pressarfotstryck 6. Du kan även testa att kanske minska pressarfotstrycket till förslagsvis 4.
Mao - ingen skillnad från vanlig sömnad.
Har du kontrollerat att maskinen är fri från ludd och trådrester som inte stockar igen maskinen?
Ofta är det just det orsakar problemen.
Lycka till - det ordnar sig säkert.

Lottan 2009-11-07 14:49

Hade nog testat att sy med en lädernål eller liknande som skär sig igenom plasten lättare. Ibland får jag en känsla av att det blir för trögt för tråden i plasten och då går det kanske lättare med en nål som redan skurit hål. Vilken marknad ska du stå på?
Lycka till!

CamillaRH 2009-11-07 15:19

Tack för tipsen, ska prova. Hantverksmarknaden är i Anderslöv!:p

ElisabethS 2009-11-07 19:31

Citat:

Timote skrev: (Inlägg 126829)
Tack för tipsen, ska prova. Hantverksmarknaden är i Anderslöv!:p

Det brukar bli bra när man smörjer in tråden med vax och har teflonfot, smörpapper, eller tejp.
Man kan också använda tejp på pressarfoten om man inte har en i teflon eller liknande. Samt i vissa fall ändra lite på undertråden. Man får prova sig fram helt enkelt och inte ha tidspress på sig. Då blir det garanterat krångel.

/ElisabethS

ichigo 2009-11-08 14:52

Jag har fått tipset från Pfaff att lägga spolen motsols istället för medsols som man alltid skall göra, och det hjälpte(!!) fast man ska nog bara göra för grova plastmaterial. Medsols gället för annan sömnad. Jag antar att det då blir lite annorlunda, och undertråden inte blir lika ormig.

Men det här tipset kanske bara gäller maskiner med lodrät spolkapsel inte liggande som är vanlig på dagens maskiner, men jag vet inte. Kanske testa.

Där jag fått tipset pratar vi om äldre pfaff-maskiner så...

QuiltMia 2009-11-09 08:51

Nu verkar det ju ha löst sig, men har du testat att öka på trådspänningen?
En liten tanke bara... :)

Lottan 2009-11-09 09:06

Jag skulle vilja veta hur det gick för dig på marknaden Timote?

HeleneB 2009-11-10 09:06

ett annat tips är rullfot och microtexnål


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.