Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ny säsong Project Runway! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=24134)

svirr 2011-04-05 21:36

Ny säsong Project Runway!
 
Tänkte bara uppmärksamma intresserade att en ny säsong av Project Runway har börjat sändas - säsong 7! (Inser att jag missat fler säsonger än jag trodde.)

Det går kl 20 på måndagar i TV3. Repris 16.55 söndagar, det har tydligen redan gått två avsnitt.

Gidget 2011-04-06 09:46

Ja vad härligt som jag längtat efter en ny säsong, de gamla säsongerna har de haft i repris på vardagarna runt 16.00 hela hösten.

vulnevia 2011-04-06 10:00

Synd bara att TV3 är TVÅ år efter i att sända "nya" säsonger. men det är gött att de visar nytt istället för att spela om samma gamla. Och känner jag TV3 rätt så kommer de sända en runda av säsong 1-7 innan de drar igång med säsong 8, precis som de gör med ANTM...

svirr 2011-04-06 15:33

Citat:

Gidget skrev: (Inlägg 152933)
Ja vad härligt som jag längtat efter en ny säsong, de gamla säsongerna har de haft i repris på vardagarna runt 16.00 hela hösten.

Ja, det var när jag såg sådan inspelad repris som jag råkade se trailer - ibland är det bra att vara lite seg med att spola förbi reklamen... ;-)

ninnami 2011-04-06 17:32

Har ni missat avsnitten som gått av säsong 7 så finns de på Tv3 play. De finns där i ca 4 veckor efter att avsnitten visats på tv.

svirr 2011-04-06 18:35

Citat:

ninnami skrev: (Inlägg 152956)
Har ni missat avsnitten som gått av säsong 7 så finns de på Tv3 play. De finns där i ca 4 veckor efter att avsnitten visats på tv.

Åh, tackar - ska ses ASAP! :-)

Åsa86 2011-04-11 20:50

Måste bara säg att jag älskar Prodjekt runway, MEN - sparka översättaren.
Blir snart tokig på den urusla textnigen. "ten minutes" betyder visst 15 min och "She didn´t even fit it properly" betyder tydligen "de passade inte ihop alls" !!!? Och förra veckan så sa de "tuesday" vilket översattes till Tisdag.

Och så sägs det att svenskar blir allt sämre på språk - undrar varför.

Jag vet att alla inte kan/vill se programen utan text men jag önskar att jag kunde stänga av textningen på tvn så jag slipper se eländet.
Eller så kanske det är dax att börja ladda ner avsnitten otextade.

koocachoo 2011-04-12 19:35

Fast tuesday betyder ju tisdag!

svirr 2011-04-12 20:35

"She didn´t even fit it properly" betyder tydligen "de passade inte ihop alls" <-- det reagerade jag också på, bland annat...

Åsa86 2011-04-12 22:14

Ha ha ja såklart, jag skrev lite fel i min irritation. De hade översatt tuesday till torsdag.
Kastar visst lite sten i glashus här:p

Platinum 2011-04-14 16:07

Tack för tipset, har nu avklarat avsnitten 1 och 2.

BodilN 2011-04-14 20:59

Kul att programmet är tillbaka. Skönt att det inte kommer så sent som förr tycker jag som är så kvällstrött :D (om man nu inte kollar hemsidan förstås). Trist bara att de översätter så slarvigt.

sotlugg 2011-04-15 15:32

Hörde på TV att Project Runway nu har kommit på DVD med svensk text. Har ingen kabel-TV och skulle vilja titta men hittar inte var den säljs. Något som vet?

ninnami 2011-04-15 15:52

Tex har cdon säsong 1 på dvd. Du har också möjlighet att se säsongen som visas på tv 3 på internet via tv3 play.

http://www.tv3play.se/program/projectrunway

sotlugg 2011-04-15 19:42

Oh tack. Kvällen är räddad.

vulnevia 2011-04-18 19:47

Citat:

Åsa86 skrev: (Inlägg 153171)
Måste bara säg att jag älskar Prodjekt runway, MEN - sparka översättaren.

Nyss så blev "the clutch" till "kopplingen" (koppling som i bilar och inte koppling som i connection") istället för till handväska. De kanske kör ljudet genom en direktöversättare eller nåt, vem vet :D

ichigo 2011-04-18 22:55

Jag har också reagerat lite på översättningen trots att jag är döv och inte kan jämföra. Jag blir alltid arg när det är dålig översättning då vi som inte kan höra blir lidande.
Det jag störde på idag var när de inte ens bemödade med att översätta rhinestones... (Och sedan tydligen gjort rätt några meningar efter, och skrev kristaller..)

Jimipe 2011-04-19 07:22

Jag är inte döv, men har en hörselnedsättning. När jag köper filmer brukar jag alltid försöka hitta varianter där det finns textning på orginalspråket (när de pratar engelska), just för att det gör att det blir lättare att hänga med. Om de nu inte orkar översätta ordentligt skulle jag faktiskt föredra att de bara textade det rakt av på engelska...

ichigo 2011-04-19 13:16

Håller helt med. Jag föredrar engelska över svenskan. När det är engelska som pratas förstås. ;) Väljer alltid engelska när möjlighet finns.

Men på tv får man tyvärr inte välja då blir det svenska.

De tänker nog att om de visar engelsk text kommer väl en hel del äldre människor att gå i taket för de tror att texten är till för dem som inte förstår engelska så varför engelsk text? ;) Ja, det är väl båda för de som inte förstår engelska och för oss som inte hör.

Jag har tyvärr märkt att det har blivit en stark försämring av textningen de senaste 10 åren cirka... Direkt felaktigheter men även osmidiga översättningar av t.ex. ordspråk eller rentav svengelska/direktöversättningar. För 15+ år sedan brukade textarna bemöda sig med att få det rätt med motsvarande ordspråk på svenska.

Nu känns det kanske som att det finns för många textare eftersom det kanske inte krävs lika mycket kunnande i maskinvara? (nu verkar allt göras på en vanlig dator) Så billigast vinner kanske? Inte vet jag.

När man laddar hem film och får med hemsnickrad textning är det ibland för jävla illa helt oanvändbar men där är det i alla fall någon unge som skrivit själv hemma.. Men när någon gör så dålig text till en tvsändning, då är det inte acceptabelt.

chutzpan 2011-04-20 14:41

Inte första gången som 3:an anlitar klåpare. En gammal favorit jag har (från ett annat program) var meningen "she was hitting on me" ("hon stötte/raggade på mig") vilket översattes med "hon slog på mig". ;)

ichigo 2011-04-20 14:49

Haha, ja det var ju skillnad.. Dråpligt.

Och nu tillbaka till PR. Jag tycker att klänningen som nästan förlorade sist såg åtminstone välsydd ut även om den kanske inte var bra på just den kvinnan..

Den som förlorade.. usch där håller jag med. strass-stenar, kort, snäv, illasittande.. haha

Men jag tycker att det var ganska tråkig resultat överlag på vad som kan bli roligare. Lite brist på fantasi där tycker jag. Stjärnklänningen var en exempel på bra fantasi men resten? tråkigt.

chutzpan 2011-04-21 15:19

Klassiskt misstag att en designer får för sig att ha med en twist i nåt udda inslag, ex krås som senast. I detta förlorar de sig och glömmer bort den estetiska aspekten. De ser liksom inte plagget för alla stygnen, om man säger så... ;)

ichigo 2011-04-25 20:04

Här tycker jag att mina åsikter går ganska mycket isär från domarnas. :P

Kanske kan man säga att jag inte är vad de ser som målgruppen för marie claire? ;)

Jag tycker att vinnarklänningen såg ganska billig och hafsigt gjort ut. Men om det är vad de gillar, så.
Jag tycker snarare att kläderna som är gjorda av de som "gick vidare" utan diskussion var bättre än de som valdes ut (bäst och sämst).

Förresten, måste säga att jag har alltid stört mig på att domarna har så falska leenden. I synnerhet hon Nina Garcia men även ibland Heidi själv och ibland också deltagarna. Alltid varit så i alla säsonger, vilket känns så tråkigt.
Jag tycker bäst om Tim Gunn. Han är i alla fall lite sympatisk.

Och förresten, jag tycker att domarna har varit onödigt hårda idag! Kanske är det den där hon blonda från Marie Claire som körde igång och sa inte så snälla ord...

Jimipe 2011-04-26 11:39

Själva designen på vinnarklänningen förstår jag att de såg som en vinnare. Ur ett omslagsperspektiv blir den intressant även på en närbild och den kommer att sticka ut, samtidigt som den har en färg som syns.

Däremot så var den defintivt slarvig gjord... jag tror att om de hade valt en outfit direkt från runway så hade den nog inte vunnit, då den hade sett hemsk ut på ett foto. Jag gissar dock på att den kommer fixas till, strykas och massor sådant innan det är dags för fotografering...

ichigo 2011-04-26 16:56

Ja det är nog sant det du säger! Kanske får vi jämföra för det är väl nu som tidningen kommer ut? ;) Ser det bättre ut så vet vi att de har varit i farten!

Fannychoco 2011-04-27 08:50

Jag älskar Project Runway (tänkte att beställa dvd)...och mer än allt att sy.

ichigo 2011-05-02 20:30

Jag förberedde med mat och allt och bänkade mig framför teven tidigare och fick se hockey dyka upp på rutan... Så förargligt att sport alltid ska lägga rabarber på övrig tv?!

Jag kan inte få tv3s sida att funka ordentligt.. Så jag undrar om de hoppat över denna här veckan eller om de kommer visa avsnittet en annan tid/dag?

vill ju inte missa!! :)

ninnami 2011-05-02 22:19

Jag blev lika besviken du. Efter vad jag kan se så visas inte Project Runway någon annan dag och det verkar som det är hockey nästa måndag oxå, tyvär :(

Gidget 2011-05-04 07:56

Projekt Runway kommer tillbaka när Hockey-VM är slut så det bör bli den 16 maj kl 20.00 enligt deras hemsida.

ichigo 2011-05-04 10:43

Tack för att du tagit reda på det. Då har vi inte missat någonting.

Men jag tycker ändå att det är förjävligt att sport kan lägga rabarber på tv sådär! I synnerhet när det blir förlängningar så kan tv fortsätta på. Jag tycker att om det blir för långt så får de hänvisa till webbtv. :P

Men ja sport är en sysselsättning som inte alla gillar men har väldigt hög prioritet ändå. Herrsport i synnerhet!

usch, tvi.

Åsa86 2011-05-04 14:30

Håller med om att sport allt som oftast stör programen som man vill se.
En sak som är bra med att de bara sjuter upp programet är ju att det slipper bli bråk om enda tv:n då sambon ska se de viktiga matcherna :rolleyes:
Men surt när man sett fram en myskväll med PR och det är sabla hockey istället.

Eitchy 2011-05-08 17:39

Hehe, jag brukar inte heller gilla när sport tar över alla programmen, men i just detta fall tycker jag det är bra. Jag är bortrest och har inte missat något (kanske ett program, gick det på annandag påsk?)

ichigo 2011-05-09 10:52

Hockey ikväll också, bläh.

svirr 2011-05-10 12:07

Jag gillar inte heller hockey - tråkigt när nåt program man gillar får flytta på sig för sånt...

Har ni förresten sett att det går ett program på eftermiddagarna på TV3 som heter "fashion show"? Det är lite liknande Project Runway, även om PR är bättre.

MsChilly 2011-06-27 19:29

Fiffig nåldyna
 
Idag i project runway såg man hur en av dom hade en nåldyna i ett resårband runt handleden. Verkar ju kanonfiffigt! Får ta och testa att göra en sådan och se om det funkar.

Åsa86 2011-06-27 21:20

Ja enkelt att göra själv, men annars så finns det färdiga att köpa i sybutikerna.

BodilN 2011-07-13 15:05

Åh, jag missade förstås sista avsnittet, någon som vet vem som vann? :o

ichigo 2011-07-13 15:36

Seth Aaron eller vad han hette.

Bra val tycker jag.

Skulle inte stå ut om E Sosa vann. haha, för mycket 90-tal för min smak.

Mila syr fint men lite för tantigt.

Marianne6505 2011-07-13 17:42

Någon som beställt tyger till Sverige från Mood. De har underbara tyger?

BodilN 2012-02-07 20:14

Slå på teven bums, nu börjar en ny omgång!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.