Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bara jag som inte fixar dreggellappar? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25434)

Edvina 2011-10-10 10:00

Kollade din blogg och där har du ju en fin dregglis!

bubbelpop 2011-10-10 10:33

Tack men jag tycker det är bökigt att overlocka de där flärparna och det är inte alltid det blir bra, i mina ögon sett i alla fall. Ska testa att vändsy en till viss del och sedan overlocka resten.

Kristin87 2011-10-10 13:26

När jag syr dregglisar på overlocken (aviga mot aviga hela vägen runt, 4-trådig med kniv uppfälld) brukar jag först nåla hela vägen för att minimera risken att tygerna ska dra sig. Så börjar jag i spetsen nedtill och när jag kommer till den rundade flärpen bak så syr jag bara nån cm i taget, lyfter pressarfoten och vrider tyget så att det ligger rätt under pressarfoten och sen syr jag nån cm till och så fortsätter jag tills jag kommit runt flärpen. Syr längs "halskanten" och upprepar på den andra flärpen och sen ner till spetsen igen. Fäst trådarna. Klart.

Arvin 2011-10-18 10:20

Tryckknappar??
 
Hej!

Jag har nyligen testat att sy min första dregglis. :) Jag hittade ett mönster i en gammal AOH och att sy ihop gick bra!! Har en gammal maskin och sydde med trikåsöm räta mot räta och sedan fick jag sy en liten bit för hand, när jag hade vänt den rätt. Mitt problem blev tryckknapparna. Använde små tryckknappar som jag hade hemma, men de blir för klumpiga. Jämfört med köpta. Någon som vet var jag hittar minsta (tunnaste) sorten?? Gärna på nätet. Tack!!

bubbelpop 2011-10-19 08:32

Citat:

Arvin skrev: (Inlägg 160494)
Hej!

Jag har nyligen testat att sy min första dregglis. :) Jag hittade ett mönster i en gammal AOH och att sy ihop gick bra!! Har en gammal maskin och sydde med trikåsöm räta mot räta och sedan fick jag sy en liten bit för hand, när jag hade vänt den rätt. Mitt problem blev tryckknapparna. Använde små tryckknappar som jag hade hemma, men de blir för klumpiga. Jämfört med köpta. Någon som vet var jag hittar minsta (tunnaste) sorten?? Gärna på nätet. Tack!!

Hej!

Jag köpte tryckknappar (Prym) från bibbistextil.se. Hon har i olika storlekar. Dock är ju tryckknapparna från Prym dyra så jag ska nog börja använda kardborre lite också. Finns ju såklart även andra knappar men jag har en Prymtång så..De knappar jag använt har vart 12 mm och det tycker jag är helt ok även om jag nu beställt 10 mm för att de var billigare.

Arvin 2011-10-19 18:17

Citat:

bubbelpop skrev: (Inlägg 160555)
Hej!

Jag köpte tryckknappar (Prym) från bibbistextil.se. Hon har i olika storlekar. Dock är ju tryckknapparna från Prym dyra så jag ska nog börja använda kardborre lite också. Finns ju såklart även andra knappar men jag har en Prymtång så..De knappar jag använt har vart 12 mm och det tycker jag är helt ok även om jag nu beställt 10 mm för att de var billigare.

Ja, fast jag tycker de är förstora. Har ett par köpta med knapp på ca 6 mm. Hittade nu 7 mm på babythings. De får det bli; http://shop.babythings.se/product_in...roducts_id=407

/Maria

ivasal 2011-10-21 15:18

tips
 
När jag skulle sy dreggelappar till min son, så köpte jag på IKEA små frotté rutor 10 st var då för 19 kr. Jag vek en och en som pyramid och eftersom jag vet att knytband skulle ställa till problem och risk för strypnin, så använde jag tryckknappar som jag köpte på loppis. SJukt bra blev det och han dregglade så mycket men frottélapparna hade så enorm sugningförmåga att hans kläder inte behövde bytas ofta. Dessutom håller halsen varm! Det var lite tips från mig.;)

bubbelpop 2011-10-24 09:12

Tack för alla svar!

Jag har nu övat upp mig och fixar att sy runtom med overlocken. Det rätta handlaget kom till slut och nu är dregglisar det enda jag syr känns det som. Det går snabbt och snabba saker är det jag känner för att sy i nuläget.

Maribu 2011-10-24 15:03

jag har också vändsytt dregglisarna, det blev snyggast. Jag tycker att det är ursvårt att sy tvära rundningar på overlocken - en variant som blev hyfsat var att göra framsnibben riktigt spetsig och starta från mitten av överkanten och sy en gång åt vardera håll - då får du avsluten mitt fram och kan snygga till det när du fäster.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.