Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Varför är tyger så dyra? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=31197)

undine 2020-11-06 10:03

Varför är tyger så dyra?
 
Hej alla,
Jag tänkte sy en "tacky" julklänning och tänkte att det borde gå att köpa några billiga gardiner på Rusta för typ 150 kr paret med massa tomtar och stjärnor på. Har finkammat alla butiker - finns inte längre sådana tyger. Det är främst enfärgat. Kanske nån enkel tomte, men det är det hela.

Kollar tyg.se, skapamer, Stoff&Stil.. det är ju i snitt 200 kr metern om jag ska köpa ett lite gladare tyg med tomtar och julkänsla. Och jag behöver ca 3 meter vilket blir bara 600 kr för bara tyget (exkl frakt). Sedan ska jag ha band och dekor på. Jag är ju inte proffs heller så det är ofta jag behöver köpa mycket mer tyg än mönstrets beskrivning, för att jag sytt fel.

Generellt, att köpa ett mönstrat tyg till t.ex. en klänning man har på sig ett par gånger. Då går jag hellre på stan och köper en klänning för kanske 350-400 i butik.

Ni som syr regelbundet, hur har i råd? Hur kan dessa tygbutiker ens gå runt? Köper folk verkligen tyger för typ 200-250 kr metern? Annat än om man ska på bal...

Underlig fråga kanske men jag vill verkligen veta hur andra tänker, för jag förstår det inte. Och det är ledsamt när jag älskar att sy, men tycker det kostar för mycket.

farmor2 2020-11-07 12:11

Hej,
Ingen underlig fråga alls, håller med dig att tyger är dyra. Syr en del quilt och senaste täcket slutade på ca 2500 kronor. Jag köper en del påslakan/underlakan som ibland kan användas, ibland har IKEA roliga dukar/påslakan som man kan använda. Kanske inte så många tips du inte redan vet om?

ulindh 2020-11-09 12:02

Har du tittat i secondhandaffärer? Myrorna och Röda korset brukar ha mycket gardiner och så.

Gumpan58 2020-11-10 16:16

Det sys privat för lite. Dåliga inköpspriser för de som inte har tillverkning av kläder. Till följd av att det är för billigt att köpa färdigsytt.

Det finns inte någon ekonomisk vinning och då saknas motivationen
att sy för många.

Dellen 2020-11-12 11:57

Jag köper gärna lite extra när det är rea. Då har jag i alla fall tyg att "provköra" med.;)

RachelNegård 2022-08-16 23:43

Jag köper också tyger på rea, man kan köpa mycket mer på det sättet.

EdithJordan 2022-08-27 15:20

Tack för tipsen.

MatildaEk 2022-11-09 12:55

Jag köper allt mitt tyg på second hand där man kan få ett påslakan för 20 kr, det är ju runt 4 meter tyg det, även gamla gardiner, mm kan fyndas billigt.

HelmutM 2022-11-17 00:02

Har den fula ovanan att jag alltid köper tio meter tyg när jag är ute och handlar. Alltid bra att ha tyg på lager när andan slår till. Fast jag tycker att man borde få lite rabatt.
Håller med om att tyg är dyrt och att priserna stigit i raketfart de senaste halvåret. är ganska övertygad om att priserna stigit mer än inflationen.

Jürgen 2023-12-01 15:20

Citat:

farmor2 skrev: (Inlägg 192847)
Hej,
Ingen underlig fråga alls, håller med dig att tyger är dyra. Syr en del quilt och senaste täcket slutade på ca 2500 kronor. Jag köper en del påslakan/underlakan som ibland kan användas, ibland har IKEA roliga dukar/påslakan som man kan använda. Kanske inte så många tips du inte redan vet om?

Håller med
att tyger är väldigt dyra det är ju nästa obs nästan så att man tappar sugen

AgnetaF 2024-03-09 10:25

Billigt bomullstyg
 
Hittade massor av örngott i bomull på Dollarstore - 10 kr styck. Visserligen inte så stora bitar, 50x140 cm, men till lapptäcken mm får man mycket nytt tyg för 20 kr/m. Måste passa bra till barnkläder också.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.