Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Husqvarna 2000, information och problem (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4252)

-PC- 2006-03-14 11:54

Husqvarna 2000, information och problem
 
Jag har en Husqvarna 2000, som inte fungerar som den ska.

Finns det någon reparation/service manual att tillgå? Eller måste man lämna in den?
Vad kan det kosta tro?

Problemen är, vad jag upptäckt hittils:

Raksöm, över och undertråden verkar inte komma överens. Det blir ca 0,5-2cm fält där den inte sammanbinder trådarna, de ligger bara på var sin sida av tyget. Kör jag i låghastighetsläget så funkar det bra.

Sicksack, den ställer nålen till vänster, sen händer det inget mer, den går bara upp/ner, dvs den "sicksackar" inte alls.

Är nybörjare på detta, men har justerat in det mesta efter instruktionsboken.
Det jag inte har koll på är undertrådens spänning, hur ser man om den är felaktig?

Finns det någon sida på nätet med info om maskinen, jag har letat och letat utan resultat :(

/Patrik

ankan 2006-03-14 12:18

Jag tror du måste lämna in den. Be att få ett kostnadsförslag innan reparationen utförs, så du kan bedömma om du vill lägga de pengarna. Du får nog dock betala för felsökningen oavsett om du reparerar eller ej. Felsökning kostar nog några hundra.

Hälsningar Annika

Bibbi 2006-03-14 14:00

Hej!
Jag tror arr det finns servicemanualer tll de flesta symaskiner.
Fast var man som vanlig konsument får tag på dem vet jag inte. /Bibbi

-PC- 2006-03-14 16:24

Var nyss in med maskinen till en reparatör, han tittade på den ett par minuter och sa 1250kr.

Den har nog kärvat ihop på grund utav att den stått oanvänd länge, plus att det var 2 sprickor i en "plastplutt", där man sätter mönsterplupparna (ujuj vilka fina ord :)).

Det är visst ett vanligt fel, delen fanns på lager.
Felet kommer med åren, och har inte med hur mycket man syr att göra, utan det är plasten som krymper med tiden. Den sitter på en metallkärna som inte ger med sig, så då spricker plasten.
Han hade aldrig bytt den 2ggr på samma maskin, så byter man den klarar man sig nog sen.
De kanske har ändrat plasten till en bättre variant på senare tid, men det är bara vad jag gissar på :)

/Patrik

Bibbi 2006-03-14 17:15

Hej!
Skönt att du får ordning på din maskin.
Jag har hört att Husqvarna 2000 är en av Husqvarnas bästa maskiner genom tiderna.
Så den är nog värd att kosta på .
Lycka till med sömnaden. /Bibbi

-PC- 2006-03-14 18:03

Japp.
Kompisen ville inte ha något annat när hon letade maskin för ca 8-10 år sedan :)

Tackar, det var ju ett tag sedan man petade på en symaskin. Man får väl se vad det blir för kul i början :)

/Patrik

Erika 2006-03-14 20:40

Har också denna maskin. Är för det mesta nöjd, kan ibland ha svårt att få till trådspänningen.
Sedan har jag problem med att nålen inte sitter helt centrerat. Vet inte om jag också kan vara drabbad av "plast krympningen" men det känns inte som det skulle vara så. Sedan har min pedal fått en ordentlig smäll i backen och kan börja tjuv köra MYCKET sakta själv. Liten trevlig egenhet, som jag vant mig med (ibland).

-PC- 2006-03-17 18:05

Hämtade maskinen idag,han hade gått igenom och justerat in rubbet. Så nu funkar den fint :)

Ojsan, tjuvkörning lät inte så kul :(
Har du någon el-kunnig bekant som kan titta på pedalen? Är förhoppningsvis inte allt för svårfixat, det är ju inte kul om den smyger iväg ibland.

Lilltrollet 2006-03-25 13:48

1 bifogad(e) fil(er)
Vilken av 2000-maskinerna har du?
Jag har den första av dem och den är olivgrön från 1961. Annars finns det senare modeller som är vita, orangea och röda vad jag vet.
Såg en orange i onsdags på en symaskinsaffär i stan.

Har precis lämnat in den på service och ska hämta den på måndag. Reparatören nämnde det där med plastskivan i sömbildaren och som tur var är min sån hel fortfarande, men nu vet jag ju vad som väntar mig ;( spricker väl förr eller senare.

Dina problem lät lite som mina fast allvarligare. Min maskin ville inte sy alla dekorsömmar och så kunde de vanliga nyttosömmarna bli lite sneda som t.ex. raksöm. Om man drog runt maskinen för hand och sen backade tillbaka för hand så slog nålen i plåten runt spolkapseln..

Servicen går på 595:- och tar två dagar.

Ett tips är att köpa sömbildare A till den vita 2000-maskinen. Den har typ overlocksöm, trefaldig raksöm som är elastisk och två sömmar till varav en ser ut som osynlig fållsöm..

Lilltrollet 2006-03-25 13:59

1 bifogad(e) fil(er)
I fall nån undrar:

Vid service gås maskinen igenom och kollas för fel, man rengör och smörjer den och så ställer man in alla mekaniska inställningar som matartid, trådspänningar, stygnlängd och stygnbredd osv...
Plåtringen runt spolkapseln kollas också, för när de mekanskiska inställningarna börjar ställa om sig så händer det att nålen slår ner i plåtringen och orskakar små jack som tråden fastnar i. Om det finns sådana jack så slipas de bort.

Så när stygnen blir fula och sneda och det låter som att nålen slår ner i plåtringen så är det dags att lämna in. Service är ju sånt man får räkna med, det är ju nåt som krävs för att maskinen ska fungera.

Var sjätte år har jag hört att man ska lämna in om man inte syr så ofta. Syr man däremot ofta så ska den in på service en gång om året.

:)

avsl080923 2006-03-25 14:03

Citat:

Ett tips är att köpa sömbildare A till den vita 2000-maskinen. Den har typ overlocksöm, trefaldig raksöm som är elastisk och två sömmar till varav en ser ut som osynlig fållsöm..
Jag har den maskinen modell 6030 och måste säga att sömbildare A är ovärdelig. De andra har jag bara provat för att kolla att de fungerar. Sömmarna för elastiska tyger är jättebra.

Lilltrollet 2006-03-25 14:33

1 bifogad(e) fil(er)
Jag tror att det är så att sömbildarna funkar till alla maskiner i 2000-serien. Jag har den första maskinen, men har sömbildare till efterföljaren, som funkar i min maskin..

..och ja, sömbildare A kan man inte va utan :)

-PC- 2006-03-25 14:56

Jag har en 6010.
Är sömbildarna tillbehör, eller följer de med maskinen ny? Jag har A-D.
Mellan vilka år tillverkades/såldes den?

http://www.ringen.net/~pca/bilder/hk2000.jpg

Lilltrollet 2006-03-26 22:55

Sömbildarna är standardtillbehör och till din maskin ska du ha så många som det finns på panelen längst upp ovanför rattarna på din maskin. Som du ser på den svartvita bilden ska min ha sömbildare A-D..

Ser på din bild att du har modellen som kom efter min maskin och den tillverkades från 1966 till 1972.

Ser även på bilden att du har sömbildare A som jag också har, men som egentligen inte hör till min.
Man kan köpa fler, men de kostar rätt mycket. En ny går på 300:- och en begagnad kan variera från lite och ingenting till 150:-.

När får du tillbaka maskinen från servicen?

-PC- 2006-03-26 23:05

Jag har alla sömbildare som hör till maskinen (4st).
Skrev 17/3 att jag fått tillbaka maskinen ;)
Finemang att man fick veta tillverkningsåren!!

tillis 2007-10-30 19:52

Gammal tråd, men jag försöker ändå!

Citat: "Plåtringen runt spolkapseln kollas också, för när de mekanskiska inställningarna börjar ställa om sig så händer det att nålen slår ner i plåtringen och orskakar små jack som tråden fastnar i."

Det här är precis vad jag tror händer med min husqvarna 2000 6440. (brunvit dessutom :p ). Plåtringen eller hylsan eller vad det är förflyttar sig i sömnadsriktingen när man syr och ibland så mycket att nålen går i och går av... *suck* Har kollat ordentligt att nålen inte går i stygnplåten, är sned eller sitter fel... Får väl lämna in den på service även om det kostar 900 hos husqvarnaåterförsäljaren här i stan!:mad:

Erika 2007-10-30 20:44

Mina problem med att nålen slog i har slutat efter det att jag skruvat isär plåtar och allt som man kan peta bort runt spol-delen (passar även på att damma bort allt ludd samtidigt). Efter att jag monterat allt igen så hamna väll plåtarna (och den där metalkapseln som spolen sitter i) på rätta platserna igen.
Inte vet jag om detta kan funka för dig, men ett försök är väll värt.

Problemet jag skrev tidigare om att min pedal brukade gasa lite av sig själv, blev avhjälpt efter service hos husqvarna butiken. De var vist tvugna att byta vissa delar där inne.

/Erika

tillis 2007-11-02 13:12

Jo, jag har försökt med att skruva isär och montera tillbaka jag med, och dammat rent, men det vill sig inte riktigt! Jag som hade så många syprojekt på gång!! :( Men tack för hjälpen!

tillis 2007-11-07 20:55

när jag skulle lämna in min symaskin (husqvarna 2000 modell 6440) för att nålen slår i och går av hela tiden, upptäckte han självklart att den där "plastplutten" (som har att göra med sömbildaren) som den kallats för förut i tråden självklart har en spricka... Så byte av den och service på maskinen gick på 1365 totalt..! Det är ju mer än jag gav för maskinen begagnad... :( Så nu hoppas jag att den håller ihop ett bra tag efter det här!

Erika 2007-11-08 12:49

Där ser man vad det kan kosta för att hålla liv i de gamla trotjänarna. Plastbiten är väll knappast den som kostade så värst mycket, utan förmodligen jobbet. Tänk om man kunde ha en sån timmlön :)

Lycka till med fortsatta syandet

Lillith 2007-11-08 14:19

"Plastplutten" som omtalas är faktiskt en ganska dyr del. Men väl värd att kosta på maskinen, tycker jag.
Jag har själv en 6570 som under hela sitt liv bara varit inne två gånger. Även om det ena gången blev rätt dyrt (mycket riktigt, sprickor i plasten) så är det ändå inte mycket pengar i längden, med tanke på att den fortfarande går hur fint som helst!

tillis 2007-11-08 14:22

Jo, jag tror att själva plastdelen kostade 570 kr och service inkl byte av plastplutten och fixa att nålen inte slår i längre kostade 799 kr.

Erika 2007-11-09 13:56

Ser man på, den kostar alltså så mycket.
Kanske beroende på att den inte massproduceras?! Men det är ju tur att de fortfarande görs så våra symskainer av äldre model får fortsätta hänga med.

Vildljung 2007-11-10 14:57

Hej!
Jag är en nykomling som gärna vill fråga en sak. Min lillasyster har en garnaffär i Södertälje och nu har hon blivit återförsäljare för Husqvarnas maskiner. Jag var dit igår och blev jättekär i en Husqvarna Viking Emerald. Någon som känner till den?
Min egen maskin fick jag av mina föräldrar på sjuttiotalet. Den är beige och brun och syr raksöm, zigzag och knapphål. Jättefin. Men inte så mycket att ha nu när jag börjat quilta.
Jag vill köpa Emerald i framtiden.
Vildljung

ichigo 2007-11-10 16:13

Emerald-maskinerna är egentligen Janome, men de är inte dåliga för det.

Vildljung 2007-11-10 16:49

Tack för det svaret. Så du kan rekommendera mig att köpa en, alltså? Eller är Janome billigare?

Anette

tea-louice 2007-12-06 19:16

sömbildare A
 
Är det någon som vet var man kan få tag på den här Sömbildare A som diskuteras flitigt i tidigare inlägg i denna tråden.
Helt plötsligt ser jag nya möjligheter med min gamla maskin, kanske behöver jag inte köpa en ny?

Jag är en stolt ägare av en Husqvarna 2000, den olivgröna modellen från -61.

Lisbethw 2007-12-24 12:01

Re: sömbildare A
 
Citat:

tea-louice skrev:
Är det någon som vet var man kan få tag på den här Sömbildare A som diskuteras flitigt i tidigare inlägg i denna tråden.
Helt plötsligt ser jag nya möjligheter med min gamla maskin, kanske behöver jag inte köpa en ny?

Jag är en stolt ägare av en Husqvarna 2000, den olivgröna modellen från -61.

Kolla runt i dina symaskinsaffärer i närheten eller sätt en annons, kanske någon med en trasig maskin som ligger!
Fick en HQ2000 med A-H nu i jul och de hade vissa extra delar till den.1400kr + att den så ej så använd ut sa de.....
Lycka till och God jul!
mvh. lisbeth

tea-louice 2008-01-05 12:35

Lycka!
 
Jag hittade sömbildaren på lokala husqvarna-butiken för en 50-lapp. Vilken lycka! Jag som gick och tittade på overlockmaskiner känner mig nu helt nöjd med min härliga 2000 igen!
Tipsen här är super!

cazzandra 2010-01-29 22:44

Kan man köpa till F och G och använda dem även om de inte finns med i listan på maskinen? Enligt bilderna på maskinen har jag från A till E. Jag undrar om det är möjligt att lägga till F och G.

Sedan undrar jag på A vilken är den där overlockssömmen och vad har man den till?

LS1992 2010-06-14 15:32

Å vad lycklig jag blev nu! Jag hittade detta forum då jag egentligen letade tips om overlock-maskiner. Jag har nämligen en Husqvarna 2000, den olivgröna, och hade inte insett att jag kunde sy coverlock-liknande sömmar med denna! Så tack å tack för upplysningen! Men jag har samma frågor som ovanstående skrivare, tacksam för svar :)

ankan 2010-06-14 15:47

http://webshop.husqvarnabutiken.se/i...sort=2a&page=2

Här hittade jag sömväljare A fast för 175 kr + frakt.

jnse 2013-04-14 13:21

Är det någon som vet vars man kan köpa den där plastgrejen som spricker, bakom där man sätter sömväljaren?

Min tjej har en Husqvarna 2000 SL och jag upptäckte att plasten hade spruckit i den där "grejen".
Jag har plockat lös den, men jag hade ju behövt en ny nu.

lindemann 2013-04-14 16:08

En sådan symaskin ( den mörkröda/bourdoux på danska) var min första egen maskin, som jag fick i present av min man, innan hade jag lånat pappas o min svägerskas maskiner...
Älskade den maskinen... helt underbar, men fick et litet fel o då ville min an köpa ny maskin....så min 2000 blev inlämnat för en platinum plus... jag ville ha haft en Iris, men det skulle det inte vara enligt min man ( var oxå inne på quilt, men nu köpte min man med brodyr.... gissa hur mycket jag har använt quilt-grejorna vi köpte till ??? Rätt gissat om du gissat på NOLL)
Numera så har jag oxå en Designer 1 EES... Oxå min underbara man som hittat den i en butik som skyltex för en billig peng.

jnse 2013-04-14 21:32

Citat:

jnse skrev: (Inlägg 177099)
Är det någon som vet vars man kan köpa den där plastgrejen som spricker, bakom där man sätter sömväljaren?

Min tjej har en Husqvarna 2000 SL och jag upptäckte att plasten hade spruckit i den där "grejen".
Jag har plockat lös den, men jag hade ju behövt en ny nu.

För att svara mig själv, här hittade jag en kam, billigare än jag hittat i Sverige, inkl frakten:
http://www.sewingpartsonline.com/vik...odel-list.aspx :)

Måste man "synka" maskinen när man byter kammen, eller är alla kammarna exakt likadana?

Den trasiga har jag tagit lös utan problem, sitter "pucklarna" på nya kammen på exakt samma ställe, så behövs väl ingen "synk" och då är det ett snabbt jobb :)

Mumsan 2013-04-28 23:11

Lagade mina egna 2000-maskiner med hjälp av det här fantastiskt användbara klippet, samt ett annat klipp upplagt av samma användare. Visar bland annat byte av kamsatsen "plastpluppen" eller cam gear som det heter i klippet.
http://m.youtube.com/#/watch?v=fsCIOM7Bn8U&feature=plpp

jnse 2013-04-29 09:44

Jag har bytt kammen nu.
Det enda som behövde justeras lite grann, var avståndet från kammen till kamföljaren, annars var allt som det skulle direkt. :)

Scuffsan 2015-01-16 12:32

Väcker liv i tråden igen!

Jag hade turen att hitta en Husqvarna 2000 modell 6010 i soprummet som jag tog in och vill ha igång. Endast sömbildare A samt en standard pressafot fanns med. Tursamt nog hade jag en gammal spolkapsel och en spole liggande som passar så jag kunde testköra den. Den funkar, men ena vredet (den uppe till vänster) går inte att rubba. Har någon varit med om detta och vet hur man åtgärdar det? Eller måste jag lämna in den?

melvinara 2015-01-18 03:00

Grattis! Vilken fantastisk tur att du gick in i soprummet!!! :)
Om du kan stå ut med att informationen är på engelska så finns en
servicemanual att ladda ned, gratis, här (näst längst ned på sidan):
http://www.occaphot-ch.com/bernina-s...rit-industrie/
Lycka till med maskinen!
:)

Scuffsan 2015-01-18 10:31

Det här var ju toppen, det går finfint med engelska :) Tack för länken!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.