Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Kopiering mönster?? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16753)

@enga 2009-02-04 22:30

Kopiering mönster??
 
Angående regler så undrar jag om det är tillåtet att i kommentaren under en bild be om en kopia av ex.vis ett stickmönster (där den som lagt ut bilden själv inte konstruerat mönstret)???

xana 2009-02-04 22:41

Skulle inte tro det för det finns upphovrätt och copyright på mönstret. Har dock sett att det förekommer men slinker igenom redigering och nålsöga.

@enga 2009-02-04 22:50

Ja, eller är det bara så att reglerna gäller inte riktigt alla kanske.

Dahlia 2009-02-04 23:32

Jag undrar också om det är tillåtet. Men då borde det som sagt gälla alla.
Tittar man runt lite så kan man se lite av varje!

Alvan 2009-02-05 05:12

Vi kan inte begära att värdarna ser allt. Det är därför det finns de små röda/vita trianglarna i forumet samt länken "Kontakta oss" vid bilderna. Så ser ni något som ni inte tycker är helt på sin plats så klicka på dem helt enkelt.

gunnsan 2009-02-05 06:12

Hej!
Men om det är en forumvärd själv som ber om mönster..?
/Gunilla

avsl0901 2009-02-05 06:26

Jag tycker det är korrupt om forumvärdarna ber om mönster. Det skulle inte förvåna mig om det hänt.

gunnsan 2009-02-05 06:36

Faktum är att det har hänt, och vi är fler som har sett detta.
Dubbelmoralen är MYCKET HÖG här på sysidan...
/Gunilla

JohannaSoreke 2009-02-05 06:39

Men hallå!?!
Kan det faktiskt inte vara så att när man "ber om mönster" faktiskt bara undrar var man får tag i det och vad det heter osv.

Och det kan ju vara så att det inte är "skyddat" och då är tillåtet att "sprida"?

Förresten, som kreativ handarbetare/konstnär behöver man inte alltid exakta mönster utan kan klura ut det ändå, men vill ibland se om man hade rätt...?!

Så iaf när jag frågar "kan jag få mönstret" betyder det ofta: "Wow vad snyggt! Har du hittat på själv? Jag är imponerad! Var får man tag i mönstret?"

Den som får frågan får naturligtvis välja att lämna ut uppgifter eller bara ignorera! Att fråga är ju aldrig fel, eller?!

gunnsan 2009-02-05 06:57

Men nu står det så här:

"
Hejdu!
Visst kan du få en kopia på mönstret! Tröjan är rolig att sticka, men jag stickade den i Drops Ice, vilket blev på tok för tungt, så jag har inte använt den så mycket. Beskrivningen är på engelska, men väldigt bra, så den är enkel!

Jag ska leta upp mönstret och scanna in det nästa vecka när jag börjar jobba igen!
//Jo
Svar: Tack för mönstret!

"
Det har alltså scannats mönster som är på engelska, och forumvärden tackar så mycket...
Datumet är 2009-01-04.

Men detta lär väl försvinna snart, antar jag...

Safia 2009-02-05 08:31

Men gratismönster får man väl dela med sig? Ni vet väl inte vad det är för mönster som det är frågan om? Tycker inte man ska dra förhastade slutsatser.

xana 2009-02-05 08:35

Du får inte dela gratismönster heller. Om du tittar den typen av sida så står det uttryckligen att det inte får ske. Däremot kan man tipsa om länken så personen kan hämta det själv.

Safia 2009-02-05 08:57

okej, jag tänkte mej mest att kanske det var ett gratismönster som personen delade med sej.

Men visst är det ju så då att om ingen får dela med sig av mönster här så ska väl inte forumvärdarna heller inte få göra det.

xana 2009-02-05 08:59

Ett mönster du gjort helt från scrach får du dela med dig av men inget annat.

gavagai 2009-02-05 09:02

Citat:

xana skrev: (Inlägg 109263)
Ett mönster du gjort helt från scrach får du dela med dig av men inget annat.

Är det alltså en regel som gäller för just sysidan? för i allmänhet får man ju dela med sig av alla mönster man har tillåtelse att dela med sig av. Det kan ju finnas freeware-mönster t.ex., som alltså inte kräver att man laddar ner dem från en viss sida, eller allmänna mönster, som är så ospecifika att det är tillåtet att dela dem (extremfallet skulle vara att jag får föra vidare hur man virkar en grytlapp av bara stolpar; ingen som kan ha copyright på det).


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.