Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mönsterändringar för stor byst (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17340)

Ploppan 2009-03-18 16:43

Mönsterändringar för stor byst
 
1 bifogad(e) fil(er)
V2983 är kanonsnygg men på tok för svår för mig! Även om jag sytt i några år så har jag aldrig sytt en klänning!
Har rätt svår figur dessutom. Är både lång (178 cm), bredaxlad och stor byst. Jag tröstar mig lite med att jag åtminstone är timglasformad om än väldigt kurvig. Drar nästan stl 48 över bysten, 46 över höften och 44 i midjan. Lägg på mild skolios (extra ryggkota) så närmar vi oss nybörjarsömmerskans mardröm. :D

Halterneck och båtringningar är utesluta p.g.a. breda axlar. Jag passar bäst i v-ringat och ev. axelbandslöst.

Har Simplicity 3774 i gömmorna här hemma och tänkte prova modell C, eventuellt sätter jag på en liten ärm eftersom jag inte tycker att överarmarna är särskilt snygga och det blir lite mer påklätt på ett bröllop.

Har hittat en vettig bild på den uppsydd och den kan passa min figur.
http://www.yarnagogo.com/photos/unca...orislskd_2.jpg

Vad tror ni om den?

Jimipe 2009-03-18 17:40

Modell C tror jag blir jättebra. Den markerar verkligen din kurvighet (där det betyder just kurvor, med proportioneligt sätt mycket byst, smal midja och höfter) och lär dessutom smala av dina axlar.

Se bara till att du fixar så att den sitter bra. Jag antar att du har en större byst än den mönstret är anpassat för, vilket gör att det kan vara bra på att tänka på att du kan behöva ta in mer i insnitten och göra delen över bysten med täckande, precis som att du kan behöva ta in extra i midjan... :)

Edit: Oj, jag insåg plötsligt att det är du som startade tråden om hur man mäter... Vilket innebär att du har rätt stor byst. Klänningen lär nog passa dig väldigt bra! Just den där modellen är väldigt smickrande för någon med din kroppstyp. Det du dock kommer behöva göra (eftersom köpta mönster i allmänhet är anpasade för en B-kupa och du så klart vill att mönstret ska passa dig perfekt) är att göra en del ändringar...

Det jag först skulle rekommendera är att du mäter avståndet från sidsöm till sidsöm i bysthöjd för bakstycket på kroppen och sedan jämför det med mönstret. Ta baksidan från ett mönster i den storleken där det stämmer överens. Sedan tar du framsidan från ett mönster i större storlek.

Mig själv som exempel:
Jag är stl. 40 i bystvidd ungefär. 34 passar mig dock bäst i ryggen, medan jag får ta en 42 framtill. Då får jag totalt sett lagom bystvidd. Sedan får man ofta mecka runt med sådana saker som att ha insnitten där de "ska" vara framtill och ta in betydligt mer ner till ub-måttet än vad man "ska".

När jag tittar på mina "ungefärliga" mått för vilken storlek på kupa som matchar till vilken klädstorlek skulle jag gissa på en stl. 50 framtill och 46 baktill på överdelen för dig. Då får du totalt ungefär ditt bystmått. (100C är för lika stora bröst som 80G).

Ploppan 2009-03-18 21:52

Oh la la....*puh*....jag har klippt till mönsterdelarna i ganska vettigt mönsterpapper, nästan lite tygaktigt så jag kan prova direkt på kroppen. Åh JISSES vad ändringar jag kommer att åka på!
Inprovningen för bysten tvekar jag starkt på, det kan nog skilja hela 5 cm från den rätta placeringen över bröstvårtan. Som om inte det skulle räcka så verkar jag behöva lägga till inprovningar bak i nedre ryggdelen (mot midjan alltså), samt att jag tycker att det är lite lustigt att det inte är några inprovningar alls från armhålan ut mot bysten.
Tar en paus för kvällen åtminstone och suger på karamellen och funderar på hur jag ska gå vidare.

Hmmm...får nog be sambon att "silvertejpa" mig. Han suckade djupt när jag bad honom att nåla ihop klänningslivet i ryggen där blixtlåset ska sitta.

Jimipe: jag får hyra hem dig, du bor ju i samma län åtminstone. Sambon verkar inte vara intresserad alls av att leka sömnadsassistent! :D

Jimipe 2009-03-18 22:00

Börja med att se till att du har "rätt" storlek på varje mönsterdel, innan du gör ändringarna. Har du valt mittendelen efter midjemått, och fram- respektive bak efter det jag sa? Jag tror att det annars underlättar oerhört.

Flytta sedan insnitten fram så att de ligger vid bystpunkten. Ta sedan in så mycket du behöver där för att det ska passa ihop med ditt underbystmått framtill. Se till att ryggdelen passar. Prova sedan dem ihop. Om det blir rynkigt kring brösten mot sidan, då gör du inprovningar mot ärmhålet. Du kan eventuellt klara dig utan det, men, du lär behöva prova det.

Det övriga lär nog inte vara några större problem. Inprovningar i "mittendelen" bak lär nog absolut behövas. Antagligen fram också. Akta dig noga för att undvika dem och ha all skillnad i vidd i sidan, det lär antagligen inte passa så bra. Framför allt inte med ett stumt tyg...

Silvertejp tror jag faktiskt att du klarar dig utan. Med en spegel och nålar klarar man sig faktiskt oerhört långt, även utan en välvillig sambo. :P

Tja, folk kommer ju ändå hit då och då för att få hjälp att göra mönster som passar till deras "icke-konventionella" kroppar så, varför inte. :P

Ploppan 2009-03-19 08:36

Vill bara förtydliga att det som ser ut som drapering på mönsterbilden är sydda veck. Ena sidan sydda veck precis som inprovningar med spets. Andra sidan är sydda veck men utan spets, alltså öppna.

Ploppan 2009-03-19 08:42

Jimipe: det ser svårt ut att flytta inprovningarna (vecken över bysten). Båda framstyckena är ju flikiga för att nederdelen ska bli rak när man lägger ihop vecken. Höger och vänster sida är inte likadana.
Tror att det är bäst att jag ritar av mönstret ytterligare en gång - har bara ritat av överdelarna hittills tack och lov. Det är nog bäst för mig att behålla det första, tråcklade mönstret för att kunna jämföra.

Ska ta nya tag idag och mäta på mönsterdelarna enligt dina förslag ovan.

(Undrar om jag borde flytta tråden till "kläder" nu när jag kommit lite längre?)

Ploppan 2009-03-19 11:35

1 bifogad(e) fil(er)
Delarna som utgör framstycket är nr 12 och nr 14. Det verkar som om det är nr 14 (min vänstra sida) som ställer till mest problem. Den delen är också den som har stängda/slutna inprovningar (sys i en spets).

Trådriktningspilen känns också som den är fel utritad. De andra delarna, nr 12 och 13 pekar åt samma håll när jag tråcklar ihop delarna men nr 14 pekar snett uppåt. Hade mitt tyg varit mönstrat hade det blivit jättefel.

Jag har mätt min bysthöjd (från axel t bröstvårta) och får 32 cm. Mäter jag på mönstret blir det 27,5 cm (nästan de där 5 cm jag nämnde tidigare).
I min bok "Sy kläder" av Linda Gibson står det att man mäter från axelsömmen vid halsen till bystens högsta punkt. Mät 2,5 cm från spetsen på inprovningen och jämför med mönstret.

Vet bara inte åt vilket håll jag ska flytta inprovningarna.
Ska försöka få till en bild på själva inprovningarna också så det är lättare att komma med tips.

Ploppan 2009-03-19 11:37

Jimipe: du som är forumvärd, kan du flytta tråden till någon bättre passande kategori? Får du ändra rubriken då också? Nu har jag ju seglat iväg och är inte på tillpassning av mönstret för stor byst.

Ploppan 2009-03-19 11:45

1 bifogad(e) fil(er)
Har bara dessa skisser att utgå ifrån och ingen av dom stämmer ju med hur bystinprovningarna är ritade på mitt mönster. :P

Jimipe 2009-03-19 12:13

Ja, jag kan flytta och jag kan ändra rubrik. Frågan är dock om det inte vore bättre att flytta ut det som handlar om mönsterkonstruktion och förändringar till en egen tråd med en titel kring det?

Bra med bilderna, då förstår jag mer vad det är du har att jobba med. Jag antar att det inte finns några insnitt alls, mer än vecken, på delarna över bysten? I så fall så blir problemet egentligen att du har så stor skillnad mellan bystvidd och ub-vidd att det inte går att ta in det bara genom vecken. På en B-kupa går det, men inte på en G-kupa.

Börja med att länga mönstret. Prova det ihoptråcklade på dig och se var någonstans de 5 centimetrarna saknas. Jag gissar på att det är strax över bystpunkten du behöver lägga till dem. Se även till att kolla om du behöver lägga till längd under bystpunkten.

Sedan skulle jag rekommendera att du behåller vecken som de är. Lägg istället till ett insnitt rakt under bystpunkten där du tar in så mycket du behöver för att komma ner till rätt underbyst-mått. Blir det fortfarande konstigt med veck och sådan, lägg även till ett bystveck i sidan.

Jag skulle tippa på att trådriktningen är fel på del 14, åtminstone med tanke påd e förändringar du lär behöva göra. Strunta i det, ditt tyg är tillräckligt stumt ändå, och lägg ut mönsterdelen på det sättet som känns bäst...

Ploppan 2009-03-19 12:59

1 bifogad(e) fil(er)
Har försökt fixa en bild på hur mönsterdelen ser ut i "original". Det var svårt att få det tydligt.

Ja, du får gärna bryta ut de delar som du anser behöver flyttas. :)

Ploppan 2009-03-19 13:16

2 bifogad(e) fil(er)
Som tråcklad ser den ut så här:

De två orangea prickarna (på tejpen) är vad jag gissar på en bättre placering av insnitten. Det stora orangea v:et är, i mitt tycke, överflödigt tyg som står ut från ärmhålan.
De diagonala insnitten skulle behöva flyttas något nedåt och åt höger. Kan det stämma? Borde jag överväga att ha tre diagonala insnitt på stycket, nr 14, istället för två? På bilden som hör till mönstret ser det faktiskt ut att vara 3 diagonala insnitt men det finns inte utritat på mönsterarket.

Här syns det också tydligt att trådmarkeringen på del 14 inte stämmer med de övriga som pekar rakt uppåt. Ska det vara så eller tror ni det är fel i mönstret?

Snart är det så mycket bilder att det kan bli en tutorial när vi är färdiga! Fast den kommer ju bara att passa min byst. :rolleyes:

"Bombar" med inlägg just nu eftersom sonen sover middag och då får jag passa på att knäppa bilder och mäta.

Jimipe 2009-03-19 19:00

Har du förlängt livet så att bystpunkten hamnar rätt i höjdled nu? Och, har du sett till att avståndet från bystpunkt till nederkant stämmer? Om inte, börja med att ordna det.

Lägg sedan till ett insnitt från bystpunkten (där du tror att den ska vara) och ta in så mycket du behöver för att underbystmåttet ska bli okej. Tråckla sedan ihop och se hur det ser ut vid ärmhålan och i sidosömmen. Om du fortfarande har för mycket tyg där, klipp upp ett insnitt och flytta det eventuellt till sidosömmen.


Hänger du med? :)

Jimipe 2009-03-19 19:05

Och, ja, som sagt så tror jag att trådriktningen är fel. Eftersom tyget ändå är så stumt så lägg trådriktningen så att det ser bra ut helt enkelt. :)

gullum 2009-03-19 19:43

Lite O.T

Vad roligt det är att se er jobba "tillsammans" på avstånd.

Ploppan, du har rätt det blir ju en hel tutorial när ni är klara.

Jimipe, vad kunnig du är! Roligt att du delar med dig av din kunskap.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.