Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Vävning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Trasmatta (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26092)

trasnystan 2012-01-28 22:43

Trasmatta
 
Kan någon förklara vad det beror på att trasmattorna blir vidare i ytterkanterna (staden) än i mittdelen:confused:, beror det på...varpningen,pådragningen eller framknytningen?? Hoppas att någon kan ge svar!

Dahlia 2012-01-29 06:35

Troligtvis är det framknytningen som det beror på.
Varpen måste dras åt och knytas exakt lika hårt.

kypert 2012-01-29 08:43

Jag har också råkat ut för det och har kommit på evt en anledning.
Jag tror att jag hade för hård spänning på varpen, och när jag då satte i spännaren så spänns de yttersta trådarna mer-därav den buckliga kanten

Jag ska prova på nästa matta. att inte ha så hårt spänning. Jag är nybörjare på just mattor, jag får prova mej fram. Kan detta va anledningen- ni som vet mer om mattvävning?

Monika.

Delfintua 2012-01-29 08:55

Framknytningen är oerhört viktig som Aina säger. Den måste ha samma spänning på alla trådar. Varpen kanske har olika spänning på tråden med. Vid varpning gör man aldrig en paus för då tappar man greppet. Får du inte till det så sätt ett skälspröt/rullad tidning under de lösare trådarna på bakre bommen. I staden snurrar du trasan rätt hårt och drar åt med hjälp av varpen. Inslaget lägger du i 2 bågar och gör tillslaget i slutet skäl. Några tips och tankar bara. Lycka till!

Dahlia 2012-01-29 09:09

Man väver med hårt spänd varp.
I början av mattväven kan man "väva in" bomspröt för att få ut bredden på väven. Sedan några inslag med trasor och några inslag med mattvarp.
Då kan man sätta fast spännaren från början så att kanterna hålls ut i rätt bredd.

trasnystan 2012-01-29 18:43

TACK för alla svar! Jag vill fortfarande spänna varpen hårt för att få täta inslag på mattan.
Men jag drar inte åt inslagen när jag skyttlar in det, utan lägger det i en båge. Mattan blir inte smalare än skedbredden.
Tänker att det blir nog framknytningen som jag ska ägna lite mera tid åt.
Dessutom ska jag beställa en färdig varpfläta för att se om det blir skillnad. Tack alla!:)

strumpan 2012-02-10 07:56

Tips vid mattvävning
 
Gick en vävkurs nâgon gâng pâ 70-talet. Vi solvade i rosengâng. Och hade mönster i ränder, men när vi vávde det "släta" använde vi en mönstertrampa. Detta för att fà en tjockare matta som ligger still pâ golvet. De blev váldigt fina

strumpan 2012-02-10 09:32

tips
 
Citat:

strumpan skrev: (Inlägg 164750)
Gick en vävkurs nâgon gâng pâ 70-talet. Vi solvade i rosengâng. Och hade mönster i ränder, men när vi vávde det "släta" använde vi en mönstertrampa. Detta för att fà en tjockare matta som ligger still pâ golvet. De blev váldigt fina

OBS. Det ska vara samma trampa hela tiden

SusanneStrange 2012-02-11 06:25

Trasmatta
 
Detta är sånt som händer ibland. Jag har "räddad" ett par mattor genom att, efter nedklippning innan fransknutning, dra åt de yttersta varptrådar bit för bit med en virknål eller likn. Då kommer mattan att liggahur fint som helst.:)

väskan 2012-02-11 07:20

Du har väl 2 trådar i solv o rör på de 2 yttre varptrådarna på var sida. Det är oxo viktigt.

silla 2012-02-11 08:53

Två osolvade trådar ytterst i var sida och kanten blir jämn. Ett extra plus är att inslaget alltid binder oavsett teknik.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.