är det så här man gör när man syr
Efter en dag med min Tuggare overlocken.
oj vad snabbt o kul detta är. familjen är lite överseende i sina leenden när jag berättar hur kul det är Gubben ber mig tillslut visa det fantastiska monstret... sällan har jag sett honom så farsinerad, han älskar maskiner. inte av det jag syddei det första utan kedjan som bildas i tomma luften. sedan skulle det såklart tävlas ( gubbar va) Jag sydde en 30 cm lång remsa med overlocken. så skulle jag göra motsvarande moment på symaskinen, inkl klippa ren kanten. det tog 7 gånger så lång tid. Han e inte dum gubben min för summan blev... vad sköntnu kan du sy kortare stund o sitta i soffan längre stung o beundra dina saker. o det är just det som är det fina i kråksången. det går så snabbt o lätt att jag orkar hålla på. det blir inte så otympligt för det handlar om så korta stunder jag drar tyget genom maskinen. sydde et par siden shorts i går till dottern, 10 minuter tog det. med fummel fingrar hade det tagit 3-4 timmar annars. WOW varför gjorde jag inte detta tidigare. tack alla som stöttat tipsat mig, jag drog nog en nypa salt från hur fantastiskt det e o äga en overlock, nu tycker jag nog ni kunde sötat lite mera kram på er systrar |
Tack för detta inlägg du.... *muttrar* Jag som REDAN var sugen på att köpa en overlock har nu fått ett orimligt begär till dylika.
Det värsta är att jag måste förbi symaskinsaffären idag för att köpa spolar. Hur har du tänkt dig att jag ska kunna stå emot att köpa åtminstone en begagnad? Va??? Och några pengar på mammapeng och dessutom i semestertider finns det ju rakt inte. Ååååh. Vad trött jag blir!!!! Enda chansen är ju att båda barnen är med och med en 15-månaders med extremt mycket spring i benen så lär chansen att få provköra något i princip obefintligt. //Kaja |
Visst är det en fantastisk maskin och otroligt tidsbesparande tycker jag. Å sen det proffsiga slutresultatet sedan :) Ha det så superkul med din nya kamrat. Ska bli kul att få se bilder på vad du skapar här framöver.
|
flåt
inte meningen
tänk som jag tänkte,,, jajajaja sååå fantastiskt kan det ju inte vara.. men å andra sidan så tänkte jag så med min lilla Rose oxå, jajaja sååå fantastisk kan ju D1 inte vara Nej nu gör jag det i gen... men du livet är till för att leva!! jag köpte min för 2000 det e ganska överkomligt, kanske kan du få köpa på delbetalning??? men en knatte i den åldern är du nog värd en maskin som gör jobbet på en 7 del av tiden, för då hinner du både bara flitig, koppla av och vara en go mamma Ta hand om dej |
Overlock i Göteborg
Är det förresten någon som vet var i Göteborg man kan hitta en overlock (gärna begagnad)? Och hur bra står sig en "gammal" maskin? Min vanliga symaskin är från 70-talet och funkar fint fortfarande, men hur många år överlever en overlock?
Och kan man sy "allt" på den? /Maria - som använt en overlock en gång i syslöjden för 12 år sedan... |
Jag håller med overlocken är en fantastisk maskin som man kan göra det mesta på. Roligt och fort går det. satt i går kväll och kollade på Quilters Tv där sydde dom en väggquilt med olika blommor med bara overlocken. Man fick faktiskt en del bra ider där hur man kan vända och få ett fint hörn tex. Men det är ju oliga saker där varje dag så man får kolla lite då och då.
Ha en bra dag. http://www.quilterstv.com |
Men........... nu får jag väl damma av min overlook då. Gillar inte att trä den och inte har jag 5 rullar av varje färg heller. *suck*
|
Havtorn, kolla med Lasses Symaskiner på Kvilletorget,han har en del begagnat. Trevlig och hjälpsam dessutom!
|
jaha.. då är det bara att titta på blocket å se om nån säljer en overlock maskin lite billigt!
duu, trollet! du har inte tänkt att bli försäljare?? nu är ju alla utan overlock sugna på maskin ;) |
NÄR DU VÄLJER TRÅD TILL OVERLOCKEN SÅ TA 5 RULLAR ELLER SÅ MÅNGA DU SKALL HA TILL DIN MASKIN, I FÄRGER SOM LIGGER NÄRA VARANDRA SÅ TÄCKER DU IN FLER NYANSER ÄN ALLA RULLAR AV SAMMA FÄRG
sKALL DUHA RÖTT TAG 5 OLIKA RÖDA SÅ MENAR JAG. |
är det
för att du altid ska kunna färg matscha den "synliga" sömmen på rätan???
heheh jag e så färgvarierad att jag tog 4 helsvarta. fniss |
Jag använder guttermans tråd men storlek 120 som är lite tunnare än den vanliga i affären som är 100 ,använder den till all sömnad ,overlock och vanlig.Då har jag behov av många färger.
|
millyudden vilken underbar länk :)
Nu går mina arbetsdagar mycket fortare när jag har möjlighet att titta på kul och inspirerande program medans jag jobbar med mitt monotona här på jobbet. Helt enkelt förgyller min dag :D |
Idag såg jag avsnittet hur man quiltar på overlocken. Det avsnittet heter Special Quilts
|
Menar du att det finns videolänkar. Jag får inte fram några .
|
Jag försökte få fram videoläken men det fungerade inte utan kom bara till slumpvis valt program :(
här är länken som jag inte får att fungera men den verkar bara vara till sidan och inte utvalt avsnitt. |
Citat:
kan man se en liten ruta (under själva video"rutan") med texten "Browse video list" och från den listan sen välja att spela upp videon "Special Quilts". Tack, Monika, för länken!;) |
Jag har ingen video ruta så här ser det ut http://www.quilterstv.com/?bcpid=301...ctid=921441462
|
Ser ut hurdå? Jag får fram videorutan på länken du satt in. Kanske är det din webläsare eller någon plugin som saknas?
|
Videos på sidan www.quilterstv.com
visas med Adobe Flash Player, som kan laddas ned här; http://www.adobe.com/shockwave/downl...ShockwaveFlash |
Hej
Har precis återupptäckt min gamla overlock, en Bernina 334 som jag fick i 30-årspresent för 17 år sedan. Sydde mycket då när barnen var små och det gick fort. Har nu åter börjat och syr gärna i trikå och testar gränser för vad denna maskin kan. Den är fortfarande perfekt i sömnaden efter dessa år. Det jag saknar är dock att den inte syr coverstich att fålla med. Har försökt sälja min maskin men ingen nappade och det är jag glad för nu, för jag kan inte få en bättre som syr denna söm. Sedan kan jag alltid få en annan som syr andra sömmar. Med det vill jag ha sagt att det inte gör något att maskinen är gammal om det är bra kvalitet och det är Bernina. |
Hej Alla!
Jag har oxå en overlock, man får otroligt smidiga sömmar inga onödigt tjocka sömmar heller, jag använder den även när jag syr balklänningar. Jag använder bara svarta och vita rullar som bas, sen byter jag ut den rulle som blir närmast sömmen, dvs. den som syns på rätsidan när man pressar sömmen i anpassad färg. Hoppas ni förstår vad jag menar. Så allt går lekande lätt med denna maskin. Håller med Pulvertrollet i detta. |
Ingrid
jag kollade o kollade på alla dina danskläder o funderade hur du gjort för att det skulle vara töjbart . så sydde agneta L en baddräkt åt mej på sin overlock.
och när tankarna började ta form att sy elastiska kläder som passar min livs stil så tänkte jag ofta kan Ingrid sy kläder man kan tänja o sträcka i utan att sömmarna repar up så borde väl jag få till ett par följsamma brallor.. du inspirerade mej massor, och jodå det har blivit både baddräkt o stretchiga byxor. ännu en gång fick jag ett bra tips jag har svart o vita rullar , hmm kanske man kan ta hjälp av ett nät för o använda liten trådrulle i färg?? kram till dej som alltid e so go o inspirerande |
Att använda små trådrullar i samma nyans som tyget,(om det nu mot förmodan inte skulle vara svart) till "yttersömmen" är jättebra.
Smidigt att lätt hitta rätt nyans, till en billigare peng! Jag använder de medföljande "trådplattorna", som topp på spolen, går lika bra med dem från D1. Smidigare än nätet tycker jag. Kramisar KatarinaWidell |
Pulvertrollet
Va roligt att jag kunde inspirera dig med kläder. Stretchtyger är ett underbart material att jobba med, det repar sig inte heller. När jag kantar på tävlingsdressarna så spelar trådriktningen ingen som helst roll och då använder jag vanlig zick-zack söm och klipper bara bort det överflödiga tyget på baksidan. Kramizar PS. på min 4 trådiga overlock så använder jag numer enbart tre, har tagit bort den andra från vänster (övertråd), för att få en ännu mer smidigare söm. DS |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41. |