Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Quiltning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Textilkritor (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9594)

franken 2007-06-04 11:09

Textilkritor

Behöver er hjälp! Har i en dansk bok som heter Fargerik Patchwork sett textilkritor av märket Markal Paintsticks.Vet NÅGON var jag kan köpa dessa?

Rutviola 2007-06-04 12:19

De kommer med stor sannolikhet att komma in på www.canvasshop
eller www.patch.se
Båda butikerna finns i Göteborg och jag har bett dem ta in dessa kritor. Jag har kurser i just detta, bland annat.
Hör gärna av Dig om Du får tips om någonannanstans.Man kan väl själv importera dem från USA eller England men det är inte alltid billigare. De blir dyra men är dryga och man kan säkert dela med ngn väninna.
Lycka till RutViola i Göteborg.

kaviar 2007-06-04 12:28

jag har precis beställt

på Quiltsauberei.de.
Ställde samma fråga här nämligen

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=9526

De heter Shiva Paintstik eller Markal Painstik. Jag har beställt men de var ganska dyra, hoppas att de är värda pengarna för jag tycker att ser läckert ut på bilderna i boken.

franken 2007-06-04 15:05

Tusen TACK Rutviola och Monica.
Jag håller ögonen på Göteborg.Vill gärna veta hur lång tid det tog att få dem från Tyskland.

Maya 2007-06-06 10:11

Paintsticks,

Jag har precis beställlt från nedan adress som för övrigt är en fanatastisk tidning för dom som är intresserade av nya former för textil konst
http://www.quiltingarts.com/

Rutviola 2007-06-06 11:37

Ja, det kan man nog, men jag tyckte det var väldigt dyrt att skicka efter därifrån. Plus att det i regle kommer moms och tull på. Klarar man sig undan det så går det bra. Lycka till och hör gärna av Dig om vad Du gör med dem. RutViola i Göteborg

Maya 2007-06-06 13:31

Det kostade mig 65 dollar + frakt 12 dollar.
523 kr för 12 st Iridescent Shiva Paintsticks.
Jag har hittat nedan adress där samma kostar 39 dollar. Obs Iridescent är dyrare än dom vanliga.Men effekten är vackrare!!

http://www.jerrysartarama.com/discou...art-supplies/5

Jag använder dem helt enkelt att måla på tyger som ingår i mina quiltar.
Det går att använda tex olika plastförpackningar med intryckta mönster i botten på vilket man lägger tyget oh därefter strycker man färgen på tyget och mönstret går upp i tyget.Ska torka ca 24 timmar sedan permanentas det med strykjärn.
Skydda s-järnet!
Gunilla

Rutviola 2007-06-06 18:26

Då hade Du tur som slapp tullen o momsen. Jag brukar alltid fastna där. Men det är bara att gratulera. Jag leker på svart tyg just nu , med olika underlag och tycker det blir bra. Just nu är det nog mest broderiunderlag. Skall i helgen visa ett gäng damer hur man kan använda dem och det värsta är att utpriset i ev. svenska butiker blir sannolikt runt 100:- st. Man kanske borde chansa mera. Kram RutViola i ett svettigt Göteborg.

Maya 2007-06-10 07:26

Paintsticks DVD

Hej RutViola,

Jag har just fått en DVD med Laura Murray
'Inspirations' som avhandlar ett brett område inom färgning med paintsticks
Shading, Stenciling ,Olika gnuggtekniker med Stencil eller Foil etc 1,13 timmar,fullmatat med tips kostar ca 30 dollar ca 210:-kr.

Lektionerna är pedagogiska och av god bildkvalitet.

vad beträffar att handla på nätet. Jag har handlat 99% av allt jag har i min atelje på nätet ,därutav mestadels från USA. Jag har aldrig blivit lurad. Trots att man ibland betalar tull och moms blir priset ändå inte mer än hälften av i Sverige

Gunilla

Rutviola 2007-06-10 19:22

Tack för detta svaret. DVD låter jättebra. Var köpte Du den? Köper man, som Du allt från USA, så klart att det blir billigare. Jag tror att jag skall bli lite modigare.
Vi har jobbat med Paintstick idag och nu undrar jag, blir de kladdiga i den gräsliga värmen? Jag lade dem i kylen och de var svåra att pressa upp ur fodralet.
Stämmer detta, att de är dessa Markal o Shiva som är de bästa för textil. De andra lär torka så mycket saktare.
Canvas har lovat att ta in dem i sitt sortiment. Behöver man bara ngn enstaka fungerar det säkert bra men annars kanske det tyska länken som Monica förslog tidigare, är säkrare för oss fegisar.
Vad har Du för typ av ateljee? undrar en överhet RutViola

Tess 2007-06-11 01:39

Låter väldigt intressant med dessa kritor...
Tål dom 60 graders tvätt?
Tacksam för svar!
TESS!

Maya 2007-06-11 09:41

Paintsticks

Hej Tess o Rutviola

Shiva heter dom i USA Markal i Europa.

Enl flera källor är detta märke det enda som är anpassat till textilier. Dom andra billigare har annan olja som är mera sur till sin karaktär och kan därför förstöra tyget.
När man struket tyget har man gjort färgen vatten fast. Skall kunna tvättas!!Färgen torkar olika fort beroende på hur tjockt man satt på. Kan ta flera da'r. Kom ihåg att det är ju oljefärg och för i tiden fick konstnären vänta en vecka på att färgen skulle torka!!!
Enl DVD'n tål dessa färger stekande hetta ner till frostgrader. När kritorna har legat ett tag ,måste man gnugga/skrapa bort den skyddshinna som färgen själv lägger sig till med för att konservera sig själv. Allt finns på DVD'n. Den bästa jag har sett på länge!!
http://www.quiltingarts.com/shop/surface_design1.html
Detta är adressen där jag köpt DVD'n men även mina Paintsticks.

Gunilla Sundström

Tess 2007-06-11 10:21

Tackar så hjärtligt för informationen.
Nu skrider jag till verket och beställer dom...
Tror att jag måste ha även dvd:n.
TESS!

Rutviola 2007-06-11 11:52

Tack Gunilla. Så hade jag uppfattat det men det kändes som att du satt inne med mycket kunskap.
Tack från RutViola i ett svettigt Göteborg. Phuuu

kaviar 2007-06-11 12:01

Hej,
det blir så läckert med dessa kritor, i väntan på mina egna som jag beställt från Tyskland fick jag prova RutViolas igår.

Uff, vad dyr den dvd.n är! Var den värd pengarna? Det finns en bok som kostar runt 17 dollar, men jag beställde inte den.

Maya 2007-06-11 12:44

Dyr??

Om något är dyrt tycker jag att man måste kunna jämföra med något annat, eller hur??

Som redan sagts ovan ,var DVD'n mycket bra .
Jag har inte sett någon annan DVD på detta tema så jag kan inte jämföra om den är dyr eller ej.
Boken sem bara kostar..... har inte så många sidor om man tittar i innehållsförteckning, dessutom presenteras denna författare och hennes metoder också i DVD'n.
Jag tycker det är full pott!!

Jag bor själv mycket långt från 'civilisationen' och har inte tillgång till workshops eller ens andra människor med samma intressen. Närmaste större stad är 27 mil. Jag är i stort sett självlärd och vore det inte för internet och böcker samt DVD'n så skulle inte mitt liv vara lika rikt.
Så nu har Du en fond mot vilken Du kanska kan avgöra om den är dyr eller ej????!!
Gunilla

kaviar 2007-06-11 14:03

ber om ursäkt.

Det var inte min mening att kritisera Dig för att Du köpt DVDn, om det var så Du uppfattade det.

Rutviola 2007-06-11 14:33

Ja, allt är ju relativt. Jag har beställt boken, men inte fått den ännu.
Monica, om vi köper in en film kan vi ju titta gemensamt. Har inte riktigt bestämt mig.
Gunilla. Jag funderade just på skillnaden emellan bok o Dvd. Men Du har ju svaret!!!!
Självklart är allt mycket enklare för oss som bor i storstäder, men internet och alla goa mnsk som man man kan fråga om allt, är nog den bästa tillgången.
Jag har ju fått massor av kunskaper på detta sätt.
Men finns det någon bot mot denna hemska värme????
kram till er alla från RutViola i Göteborg

Maya 2007-06-11 15:32

För varmt

1 bifogad(e) fil(er)
Kom till Norrbotten,
Här det 13 grader tunnt strilande regn. Inga mygg.

Kom så gör vi en workshop tillsammans med Paintsticks och tyg som ämne. Jag tror också att vi skulle ha god hjälp av DVD'n.Alltid kan vi lära varandra!!
Jag har gott om plats både att arbeta i och gott om sängplatser.
Nedan foto av min sk ateljee. Textil är min hobby och jag är nyfiken speciellt på allt som har att göra med Art Quilt.
Gunilla

Rutviola 2007-06-11 15:41

13 grader. Det är inte sant!!!! Här är nog närmare 30. Ja, varför åker vi inte till dig. Det kanske vore trevligt. du kan maile mig privat på rutviola@gmail.com så kan jag efterhöra intresset.
Har fler kontakter i Norrland som kanske vore intresserade. Vi hörs RutViola
PS Det står i tidningen idag att Norrland skall få massor aav mygg i sommar!!!! DS

kaviar 2007-06-11 20:32

Åh vilket stort rum!!

säkert svalare än mitt rum. (Fast jag gillar värmen :-) ). Jag har min "atelje" i vår klädkammare, på 4 kvm.

Bra idé med en workshop, jag kanske hänger på om jag får allt det andra i livet att klaffa!

Maya 2007-06-12 07:36

Workshop i Norbotten

Glad
att det finns intresse för ett besök hos mig i Gällivare för att arbeta med Painsticks. Jag har plats för 6-8 personer. Jag föreslår fredag till söndag.
Tidsmässigt vilken helg som helst fram till 1 juli.
Därefter bor jag i Kivik över sommaren.
Jag skulle också kunna komma till Göteborg??? någon helg i juli from 15/7.
Efterd detta inlägg använder jag RutViolas e-mail adress för att diskutera detaljer.

Gunilla

kaviar 2007-06-13 21:19

Citat:

franken skrev:
Tusen TACK Rutviola och Monica.
Jag håller ögonen på Göteborg.Vill gärna veta hur lång tid det tog att få dem från Tyskland.

Jag la in min beställning den 30 maj, förstod inte riktigt hur jag skulle betala så jag förde över pengarna två dagar senare, hon ksickade grejerna i fredags och idag var jag och hämtade min fina kritor på posten.

så det tog exakt två veckor, men det kan nog gå snabbare.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.