Sommar-sömnad?!
Jag ska bara ...
sy klart två balklänningar (det är KRIS kan man inte gå tillbaka till vintertid så jag får en timme till), bygga 3-4 förstärkare sedan ska jag ta itu med lite korsetter igen. Jag har ett jättefint grönt duchesstyg med lite knottrig yta och ett matchande spetstyg som lär räcka till 2 korsetter. Jag har sneglat på mina skinnbitar och funderar på en riktigt stygg korsett. Vilka planer har ni för sommaren?? Skulle det kunna bli aktuellt med några roliga korsettmöten i sommar??? Medborgarskolan stänger för sommaren annars kunde man ju haft lite sömnadsvecka här i Vänersborg - ingen kurs eller cirkel utan ett sömnadsträff. |
Hmmm jag har 3 tärnklänningar och 4 medeltidsräkter beställda plus att jag "måste" sy en empireklänning till mig själv, så korsetterandet får vänta några månader tyvärr. Snyft!
|
Jag har en katolsk prästrock i fuskskinn att sy, en morgonrock i satin och lite mönsterkonstruktion till latexkläder för en modevisning till i höst att göra.
När det är klart skall jag göra något så lyxigt som att sy två korsetter med matchande kläder till mig själv...det var flera år sen jag sydde kläder till mig själv :) |
Latexkläder??!! Låter .... spännande. Kan du berätta mer? Vet att det undras mycket i korsettvärlden hur man sammanfogar latexbitar med varandra.
|
Jag jobbar ihop med en tjej som sköter själva limmandet så jag gör bara konstruktionen och designar det hela ihop med bärarna av kläderna :)
Latex är ett häftigt material att arbeta med. Man måste som sagt limma ihop det med ett speciallim eller med samma sortslim som man lagar cykeldäck med :) Det stretchar dessutom åt alla håll som man får tänka till både en och två gånger när man gör mönster till såna plagg. Jag tycker det är kul. Har som målsättning att arbeta med så många olika material som jag kommer åt för att ha god koll när jag väl startar eget... |
jag känner inspirationen flöda nu när äntligen "tid" nalkas, av alla idéer som surrat omkring i mitt huvud så är det en ca 1882-klänning som vann första prio. Utgår från en underbar "mourning dress" som jag såg på Ebay förra året, fast min blir i olivgrönt. Jag fullkomligt spricker av energi inför detta men än så länge så har jag massa annat trist att göra, blä... Iaf, till denna måste jag också göra en ny liten mindre variant av "bustle pad" eftersom mina turnyrer jag har är alldeles för stora för denna..
Tjoho i vilket fall som helst, jag har ju inte sytt sen förra sommaren :D |
Blev klar i natt med två balklänningar. Är dock inte helt nöjd vilket mer hänger ihop med beställarnas krav som var MYCKET svåra att tillmötesgå. Nu när de blev klara insåg jag att jag borde sytt annorlunda.
Hursomhelst försvinner jag ut på balkongen med ett förstärkarbygge (borrar lite hål i en träskiva) sedan syr jag klart en korsett baserad på Truly Victorians mönster, fast där jag förlängt ett cm över bysten (det bleb lite kupa av det hela) och ringat ur mitt fram. Svart brokad med små fina blomrankor. |
Låter som en dröm Magnus . (korsetten alltså, inte förstärkarlådan!) :)
|
Bilder kommer sen.
När jag är klar. |
Ska bli jättekul att se sommarsömnaden, alla verkar ha så skojiga projekt på gång.
Själv håller jag på med en korsett i guldfärgad kinabrokad med lackkanaler. Ska just börja tråckla ihop bitarna. Halskorsetten väntar på sina fjädrar. Blir det lugnt och fridfullt några dagar ska jag åka till verkstan och jobba med ett par tryckplåtar. Tja, sommaren blir nog inte roligare än så. :) |
Citat:
|
Jag håller på med grafik, gör tryck från etsad eller ristad kopparplåt och ibland bearbetad papp. Här finns några exempel.
|
I sommar bär det av till medeltidsveckan och då har jag fått i uppdrag att sy medeltidskläder till tre av mina kompisar + mig själv. >< Dock kommer det inte bli heeelt historiskt korrekt då handsömnad till fyra personer känns lite för jobbigt ;) Just nu väntar jag spänt på att min overlock som jag bestämt skall komma :)
Har hittat en underbart tyg till min medeltidsklänning dock i 100% ull som är så tunt att det nästan är genomskinligt :) Klänningen skall också prydas med mitt egenvävda sidenband. Sedan skall det bli minst en korsett också! :D Har under våren köpt ett siden/polyester tyg med jättebra stadga i som jag tror blir bra! Det får jag hoppas i alla fall då det kostade 260 kr/m >< |
Sommarbestyr
Oj vad avancerade saker folk ska pyssla med i sommar! Själv har jag just påbörjat sömnad av gardiner till pappas båt, sådär-roligt kan man väl säga...
Men efter det så ska jag faktiskt sy en korsett baaara till mig själv! Lite mer vardagsstuk än feststuk på det hela. Planen därefter är att förfärdiga ett styck skjorta till en killkompis som är både lång, smal, bredaxlad och långärmad... :) (Dessutom ska jag klä om dynorna till gungstolen samt måla den svart och beklä den med nitar! :D) |
Har fastnat i massa klänningssömnad som gått käpprätt .... SY ALDRIG UTAN RIKTIGT MÖNSTER!!!
Dessutom Bona Fide-jobb och jag har fått köpa till massa extra tyg eftersom det gått snett. Sedan blir det nog en Dirndl några läckra klänningar, en dräkt. Usch ser ingen korsett i den där listan - en korsettklänning kanske. Jag ska ju bygga två förstärkare till mig själv, en på beställning och ett filter och en synth och .... Nix det blir inga korsetter här på länge. |
Vän av ordningen hävdar att det ska heta Pro Bono inte Bona Fide. Pro Bono är typiskt sådana där gratisjobb jurister gör åt medellösa som hamnat i rättsligt haveri.
Nu är klänningen sydd och jag ska köpa sprutspackel till mina högtalare. När jag rev som värst hittade jag ett mönsterpapper med ett avritat typiskt BH-mönster - aha jag ville sy en korsett med kupor. |
Jag håller på med en liten "minikollektion" åt mig själv innehållande 5-6 plagg i gothstil. Svart och vinröd sammet, band, snörningar, kedjor, ringar.
Först ut är min första korsett, därav att jag postade det här. Det är en ub-korsett i tre lager tyg, svart sammet + grått möbeltyg enligt egen modell. Jag har precis sytt upp innersta foderlagret och allt verkar stämma. Nogrannhet verkar definitivt löna sig, framför allt när man konstruerar mönster själv. Jag tror aldrig jag har sytt något som sitter så pass gjutet på mig. Nu är det bara att vänta på stål, planchett osv från VenaCava. Vad jag längtar tills det kommer! |
1 bifogad(e) fil(er)
Hihi!
Jag håller just på med en renässansklänning som en gammal kund har beställt åt sin fru. Till den ska jag sy en pälskantadmantel och en barett. Han ringde upp mig igen för ett par dagar sen och undrade om jag hann få till ytterligare en klänning av enklare modell till hennes födelsedag som är om tre veckor. Fö sydde jag klart en beställd korsett här om dagen och nu ska jag bara sy till boleron i samma lädermaterial som korsetten. jag har annars ett par korsetter till på gång, samt en kritstrecksrandig kostym som ska vara klar i början av augusti. Detta utöver alla specialbeställningar jag får från dottern och sambon. Min sambo har "beställt" en 1700-tals dräkt av mig och idag var jag och inhandlade tyget:D Haha! Det är verkligen kul att sy! Bild: nästan klar renässansklänning God natt Miriam |
jag har köpt på mig en hel bunt mer fina tyger som ska bli korsetter nu i sommar. den första blir i knallrosa med lite guldiga kvistar blad och blommor. lite som kinesisk brokad ser det ut. kan dock inte bestämma mig för om jag ska eller inte ska ha svart lack över skenorna. vi får la se.
|
Funderade på att försöka mig på ett rynkprojekt där jag klipper jack i framstyckena (den sida som gör över bysten), drar isär mösnret och sedan när jag syr, rynkar framstyckena. Blir jag klar får ni se.
Just nu grå duchesse med röda passpoaler. Duchesse är ett förfärligt tyg att sy i och passpoaler är inte kul. |
Just nu skall jag sy en korsett, en kort jacka/bolero samt ett par byxor med lös kjol på (inspirerat från kläder jag såg i Japan) samtligt skall gå i svart/rött och på byxorna/kjolen skall jag skriva en text på Engelska samt Japanska.
om det blir ngt bra så kommer det upp bilder sen ^^ |
I Tygladan har man svart resp rött bomullstyg med skrivtecken i rött/svart. Tyvärr är tecknen lite för stora för att fungera på en korsett.
|
Hehe ... sytt ihop alla delar till den gråa duchessekorsetten med passpoaler. Jag kunde låtit dem sticka ut en ½ mm till, men det gör inte så mycket. Det ser skitläckert ut.
Ska ha tag i blodröd snedslå och lika blodigt snöre. Har röda öljetter i udda storlek - mitt emellan 4 och 5mm. Ska förrseten in i "ateljen" och sy ihop korsetten mit bak (med en passpoal). |
jag har börjat på att sy 1901 korsetten ur corsets and crionlines men har fastnat efter att ha sytt iop yttertyget, jag vet inte varför jag nu har fastnat men det kan bero mitt hat emot att behöva klippa ut fler delar ut tyg,
hur tråkigt är det inte. det blir så MÅNGA bitar om man syr en korsett ju, om man har 4 lager så blir det förfärligt mycket klippande USH jag måste lära mig att klippa ut ALLA delar innan jag börjar sy. så igår började jag lite på mitt "sidprojekt" en annan av korsetterna i boken (minns inte vilket årtal men den har 8 delar och "breastgores") jag hade nämligen en fin brun gardin som länge legat och väntat på att få bli en korsett. jag gillar att sy utav gardiner, det är kul att kunna säga när någon frågar var man har skaffat orsetten att "denhär har varit en gammal gardin" jag ska även prova på att "flossa" stålen denna gången, och kanske sy lite dekorationssömmar i nederkanten på "breastgores" (nej men hjälp vad heter de på svenska) jag såg det på en antik liten korsett och det var så fint :) det kommer upp bilder på korsetten när jag väl är färdig :) |
Jag kan bara understryka att det är en nödvändig förutsättning för att lyckas/slutföra ett korsettprojekt att man klippt ut alla delar.
Ett tips som dock kostar pengar är att investera i rullkniv och skärmatta. Jag syr nu bara i 2 lager men jag får ut alla bitar till båda sidor i ett "skär". Sedan lägger jag alltid tygbitarna i prydliga högar för vänster/högersida med bakstyckena i botten. Det blir mindre fel då. Flossa??!! |
Vad aktiva ni är, själv skall jag sy sju tävlingsdressar till en grupp, skall vara klart om fyra veckor, sen åker jag till Grekland.
Sen skall jag hämta ut en laddning tyger som jag beställt. Skall även ta itu med min dotters lapptäcke, har iaf. skurit till de bitarna. Så har man inte jobb så skaffar man sig. / Ingrid.:) |
jag har funderat på detdär med rullkniv det verkar väldigt praktiskt, införskaffas de i nämaste symaskinsaffär måntro?
jag har ingen koll på vad det eter på svenska, för jag har nästan aldrig sett det i svenska samanhang, men det ser ut såhär http://kithary.net/corsetry/pinknwhite2.jpg |
Citat:
Här har du några med hemsida och nätbutik: Quiltbiten, Uppsala Textilia, Lidköping Sykompaniet |
Om ni ska köpa rullkniv/skärmatta - kolla om det inte är billigare att köpa en sats. Birgits Stuv - lokala tygaffären har.
|
hur har det gått för alla och deras sommarprojekt?
jag har fick klart boleron samt korsetten (bild i mitt galleri), för byxorna har jag fortfarande inte hittat det tyg jag vill ha :( |
Det har inte gått alls ....
Jag har varken startat, än mindre sytt klart något jag startade i våras. Dessutom har min systuga blivit en elektronikstuga där jag försöker bygga klart 3-4 förstärkare.:( |
Blev klar med rocken till pojkvännen..eller iaf provrocken har fortfarande inte hittat rättm aterial till den riktiga.
Morgonrocken till vännen är i mönsterstadiet fortfrande eftersom hon inte behagat släpa sig hem till mig och prova av det. Grejerna till mig själv blev lagda på is pga av pengabrist...flytt med dubbelhyra hela sommaren lämnde inte utrymme för några extravaganser tyvärr :/ Men jag håller på och sy av mitt tygförråd nu så jag kan köpa mer...tyger :P /L |
Det här blev resultatet av min sommarsömnad. Jag har faktiskt lyckats med att göra annat än att laga hål och revor den här sommaren. :) Och lärt mig en hel del på köpet.
Min första korsett, helt efter egenkonstruerat mönster. :) http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33085 Kjol till i sammet: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33088 Linne: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32947 "tyllkjol" i spets: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33082 Klänning med kätting: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32948 Visst, det är bara en korsett, men jag får väl skylla på att korsetten inspirerade mig till resten. :) Alla ni andra då? Hur har det gått? :) |
Imponerande Jimipe, en hel matchande garderob.
Själv har jag målat huset och stickat istället. :D Halskorsetten är färdig trots det, ska ta några bilder när jag får tid. Har funderat över korsetten ganska länge, kunde inte bestämma mig för om jag skulle fodra den eller om jag skulle låta coutilen vara insida också. Har först nu börjat sy den och låter den vara i två lager, utanpå kinatyg, inuti coutil. Ska sätta öljetter och sy i sidorna i veckan. Vad det gäller rullkniv och skärmatta, skulle inte klara korsettsömnaden utan dem. |
Halskorsetten: varifrån?? Är det "min" (pastisch) får du gärna berätta hur du fick ihop den.
|
Ja, det är ditt mönster. Ändrade en del för att få det som jag vill. Jag ska skriva lite längre om det i halskorsett-tråden snart.
Det var ett kul litet projekt, jag kommer att göra flera. |
Jag undrade eftersom jag bara trixade ihop ett grundmönster, sydde några toiler men har sedan inte gjort en "riktig" sak av den. Såg helt nyligen i ett fetishforum att folk lyckats sy en korsett av mönstret och blev lite nyfiken HUR någon lyckats sy upp något av min kladd....:confused:
|
Jag tycker att det är ett bra grundmönster du gjort. Man får tänka på att använda mjuka och böjbara skenor bara, huvudet sitter som i ett skruvstäd iallafall. :p
|
Det blev inget sytt förra sommaren. Slet ihjäl mig på två balklänningar och en kort festklänning.
I höstas plockade jag fram en spets vi köpt i USA och började lägga ut för att sy två korsetter till halloween, men det projektet tvärdog ganska snart. Men lagom till påsk fick jag fart på maskineriet och sydde två korsetter av spetsen och så en tredje av ett himla läckert tyg vi hade köpt i Paris vid nyår. Alla tre korsetter finns upplagda sist i mitt galleri. |
Kan inte låta bli: Rullkniv och matta? Funkar det att använda när man har trånga vinklar och böjar?
Jag håller på med underkläder och det är lite knepigt att klippa nära och snyggt! Tex Magnus: Du som verkar ha erfarenhet av kupor mm! Funkar det? Och för att hålla mig till ämnet! Har som försommarprojekt att sy badkläder till familjen och brodera namnlappar/bilder till alla handdukar/badlakan vi ska använda vid den nybyggda poolen hos paranteserna... Det kan annars bli ett problem när vi är ca 20 st totalt varav 8 är barn och badlakan har en tendens att ramla där man står och ingen vet vems som är vems... Ska bara hitta ett bra system för att få fast lapparna eftersom handdukarna kan variera men lappen är personlig... Har en idé om fastsättning typ strumpebandshållare eller hängsleknäpp, modell större och rostfri! Någon som vet nåt? |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45. |