Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Egengjord snedremsa (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9511)

Lysmaskan 2007-05-29 09:12

Egengjord snedremsa

Snedremsa igen:

Gör Ni era egna snedremsor? Nyfiken gul

Jag tycker det är svårt att hitta fina färger på snedremsor.

Kanske tips på länk där jag kan beställa, olika färger?

Önskar mig även satinsnedremsor i olika färger. men det är väl att ta i. ha ha

kram naemie
som just nu är inne snedremsesvängen

avslutad081031 2007-05-29 09:31

Jag gör egna med hjälp av en liten mojäng som viker dem när man stryker, det är lätt och det går snabbt. Köpte min här tror jag visst:
http://www.jaycotts.co.uk/acatalog/B...rim_maker.html

Man kan göra snedremsor av i princip alla tyger som går att stryka. Randigt tyg ger en ganska häftig effekt.

Lysmaskan 2007-05-29 10:26

Nämen så bra ide.

Nu har jag mailat min symaskinsförsäljare, om en sån.

Han kanske säljer dom som tillbehör.

Jättetack för tispet

kram naemie:D

Anesto 2007-05-29 10:34

SKRÅBANDSVIKARE

Panduro har sk. skråbandvikare om jag förstod er rätt.

Lysmaskan 2007-05-29 10:40

Tack

Det ska jag kolla.
Ska in till Panduro på Torp (Uddevalla) snart.

Ska kolla va den kostar o så.

Men har för mig att det finns något tillbehör till symaskinen, rätta mig om jag har fel?

Anesto 2007-05-29 10:46

SKRÅBANDSVIKARE

Panduros kostar 18 resp 29 kr beroende på storlek. Vet inte om det finns för symaskin, det finns en pressarfot som man kan sy fast kantbandet med hjälp av på ett enklare sätt. Hoppas det var till lite hjälp:)

aniobg02 2007-05-29 11:42

Finns också att beställa genom Stoff och Stil, alltså skråbandsvikare.

gunnsan 2007-05-29 17:07

"18 resp 29 kr"??? Stoff och Stil tar ju 128,95 för en snedslåveckare... är det verkligen samma pryl? Tänkte bestäla en... men man kanske ska titta på Panduro istället?
/Gunilla

aniobg02 2007-05-29 17:59

Ifall det är samma sak så har jag gått på en rejäl blåsning. Jag har nämligen beställt ifrån Stoff och stil och betalade en bit över 100 kronor för den.

florin 2007-05-29 19:51

Det är samma sak men vad jag förstått så är de inte alls i närheten av lika bra. Har inte provat någon av dem själv men har flera vänner som provat både panduros och dyrare varianter och panduros är inte ens i närheten av lika enkel att använda enl dem...

linafelicia 2007-05-30 05:45

Det billigaste alternativet är att inte köpa någon vikare överhuvudtaget...
Jag tycker att det är en onödig pryl. När jag syr med egna snedremsor lägger jag dom räta mot räta på tyget och syr fast dom med pressarfotens bredd som sömnmån. Sen stryker jag rätt kanterna efteråt. Det tycker jag är enklare.

Gumpan58 2007-05-30 12:44

Snedslåremsor+pressarfot

Om det är så att du ofta använder snedslåremsor så vill jag gärna rekommendera den speciella pressarfot som säljs för detta ändamål.

Den ser ut som en strut med en skåra i mitten. Du drar in snedslåremsan och korrigerar ev läget i pressarfoten.Sedan lägger du in tyget i skåran, låter den löpa in mot pressarfotskanten, bandet hänger fritt och så bara syr och syr utan en endaste nål. Det är som en dröm.

Själv så skräddar jag snedslåremsorna diagonalt genom att skära ut dem med hjälp av rullkniv och linjal. Sprejar på lite stärkelse på tygremsan, drar i genom snedslågrejen och stryker med ånga.
(När du skarvar bandet så syr jag med 4-5 mm söms-mån och klipper av remsan men mycket liten vinkel så att skarven blir lång för ett snyggt resultat. Pressa isär skarven.)

Låter den svalna och trär det nu färdiga snedslåbandet in den i pressarfoten och syr.

Mycket smidigare än så går det inte att få.

emilia 2007-05-30 17:08

Maria, jag såg att det fanns flera storlekar på den, vilken storlek är den vanligaste man använder när man gör snedband?

Gumpan58 2007-05-30 21:56

Själv så använder jag den mellersta

Men det säger ju egentligen inte något. Den färdigvikta snedslåremsan blir drygt 1 cm bred.
Lika bred som de vanliga bomullsremsorna som du köper om 3 m.

emilia 2007-05-31 12:19

Är den mellersta den som är 18 mm?

Avslut0801 2007-05-31 14:05

Gumpan: Jag har problem med att använda den pressarfoten, det spårar likom ur...Rekommenderar du alltså att man stryker bandet enligt konstens alla regler som du beskrev innan man använder pressarfoten för ändamålet? Det har jag aldrig gjort...fast när jag tänker efter så har jag använt färdiga snedband, med samma dåliga resultat...
Äsch, nu blev det svamligt. Jag får fråga i stället: Hade du också problem med pressarfoten innan det började gå som en dröm??

Gumpan58 2007-06-01 21:42

Det gäller att den hamnar rätt

För att sedslåremsan skall hamna rätt i pressarfoten så tar jag en sytråd med knut i ena endan, nästar fast i mitten på snedslåremsan.

Drar sedan nålen, sytråden och ca 1 dm av remsan genom pressar foten och justerar under tiden in kantbandet så att mitten på remsar hamnar i mitten på pressarfoten.

Sedan frilägger jag snedslåremsan till höger om mig själv så att den hänger löst och fritt för sig själv.

Lägger in tyget och börjar sy.
HOppas att du förstår hur jag menar.

Ser denna pessarfot olika ut för olika maskiner?? Vad har du för symaskin?

Gumpan58 2007-06-01 21:48

Ang storlek

Allt är ju relativt.

Den "vanliga" snedslåremsan i butik är ca 13mm färdigvikt och ligger i färdiga buntar om 5 meter.

Det finns en bredare även i butik den är ca 21 mm bred färdigvikt.

Den mellersta, det är svårt att säga, det utifrån varje säljares sortiment hur bred den är.

Avslut0801 2007-06-04 09:53

Gumpan: Jag har en Husqvarna. Tack för tipsen, jag skall nog ta tag i det igen, det var ett tag sen jag gav upp förra gången...det måste ju gå...Men jag undrar lite vad sytråden har för funktion om det går att trä i remsan ändå?

Maudie 2007-06-04 10:23

Bra ställbar pressarfot

Hej! Husqvarna har en ny ställbar pressarfot för kantband som är mycket lättare att använda än den äldre modellen. Jag har en liknande till min Brother som jag specialbeställt. Bredden går att ställa in mellan 5 och 20 mm. Tyvärr finns den inte i Brother original, men jag tror att det finns en kvar om någon är intresserad.Den syr mycket nära kanten och det blir jättesnyggt. Däremot klarar den inte tjocka quiltarbeten.
Hälsningar Maud

AnnavK 2007-06-04 12:07

I trikå?

Hur funkar det att göra snedremsor i trikåtyg? Står precis i startgroparna till att sy en tunika, som jag tänkte ha en egengjord snedremsa i halringningen. Jag är rädd att det kommer att gå åt h-e....

Lysmaskan 2007-06-04 18:44

Egengjord snedremsa

Hej! Husqvarna har en ny ställbar pressarfot för kantband som är mycket lättare att använda än den äldre modellen. Jag har en liknande till min Brother som jag specialbeställt. Bredden går att ställa in mellan 5 och 20 mm. Tyvärr finns den inte i Brother original, men jag tror att det finns en kvar om någon är intresserad.Den syr mycket nära kanten och det blir jättesnyggt. Däremot klarar den inte tjocka quiltarbeten.
Hälsningar Maud

Svar:
Va bra

då ska höra med "Min" affär.

Kommer du ihåg va den kostade?
. Tror jag har en till min gamla Husqvarna, Ska kolla först.
Har en massa fötter som bara ligger ha ha.

Gumpan58 2007-06-04 22:53

Sytråden

Bara för att det för mig, som har tappat så mycket av all min finmotorik och har svårt att hålla i saker. Det är så mycket enklare att dra i tråden och justera bandet. Det blir mindre spill av snedslåremsan vid injusteromgem av den.

Gumpan58 2007-06-04 22:55

Snedslåremsa i trikå

Det kan vara värt ett försök. Styk på vliselin och skrädda den absolut diagonalt. Använd linjal och rullkniv om du har möjlighet. Testa och provkör på en provbit. Du ser ju vad det blir för resultat.

Har själv aldrig provat. Men det vore ju intressant. Om du testar, var "burrig" och berätta hur det gick.

Gumpan58 2007-06-04 23:00

Justerbara pressarfot för snedslåband

Vet du om den finns till gamla Bernina???

Gumpan58 2007-06-04 23:07

Ang pressarfötter som bara ligger.

Jag har under min friska tid låtit dessa pressafötter bara ligga. Har helt enkelt inte tagit mig tid att lära mig att använda dem.

Nu efter min olycka så är det tack vare dem som jag klarar av att sy lite grann.

Det är väl värt att ge sig tid att lära sig använda dem.

Se det som ett kurstillfälle för dig själv. Att du har gott om tid, att det skall bli en kul utmaning. De är mycket smarta och i slutändan så har har du igen tiden både på resultat och syglädje.

Gå igenom anvisningarna systematiskt. Rad för rad. Känner du att du blir irriterad. Sluta. Inse att idag är det inte min kursdag utan testa det en annan dag.

Det är ju en utmaning i sig att inte bli irriterad när det inte funkar.

För mig är det förutsättning. De är smart utformade. Det vill jag lova.

Lysmaskan 2007-06-05 04:19

Det va kloka ord, det tar vi till oss....

tack för alla goda tips

älskar detta forumet, speciellt när man får

feedback..

Adonia 2007-06-05 08:33

Re: I trikå?

Citat:

AnnavK skrev:
Hur funkar det att göra snedremsor i trikåtyg? Står precis i startgroparna till att sy en tunika, som jag tänkte ha en egengjord snedremsa i halringningen. Jag är rädd att det kommer att gå åt h-e....
När man bandkantar med trikå klipper man remsorna raka (i tygets tvärriktning), istället för på snedden. Att man klipper vävda tyger på snedden beror på att man vill ha lite elasticitet i remsan, så att man kan forma kantbandet snyggt i svängar. Men eftersom trikå redan är elastiskt klipper man det som raka remsor.

Gumpan58 2007-06-06 13:58

Öhhh, ooops Jag är nog lite trög...

Du Madeleine Ö, när du skriver tygets tvärriktning. Hur menar du då???

Visst på diagonalen i ett vävt tyg så nyttjar du ju "fallet" i tyget. Det blir mer följsamt så.

Borde man inte skrädda så att trådriktningen =längden på bandet där trikåtyget är stumt. Att du får hela längden på snedslåbandet stumt och elastiskt på bredden?? Mitt huvudkontor har tydligen stängt. Kan du förklara hur du menar, det är så roligt att få lära sig.

Maudie 2007-06-06 14:58

Pressarfot

Tror HQs kostar 240 kr, men jag kan ha fel. Det finns till Bernina också. Sök på Bias Binder Foot på nätet.
Hälsningar Maud

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.