Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Starta eget (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Liten butik!! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9157)

tilda_l 2007-05-03 18:38

Liten butik!!
 
Kan det löna sig att öppna en liten butik med broderier, quilttyger och lite annat handarbete?

Hur går man tillväga?

Behöver lite tips och råd!! :)

xyzavslutat 2007-05-03 21:16

Att starta en firma är enkelt, att driva den är svårare, nej jag skojar lite.

Visst är det jobb med en liten butik också, men som jag ser det så är det allra mest roligt och även utvecklande på många sätt. Man startar ju en butik med något som man älskar att göra, då är jobbet ingenting.

Om det lönar sig är svårt att veta säkert, det beror på så många olika saker. Om du börjar i relativt liten skala så är det ju inte så stor investering, sedan kan du utöka allteftersom när du ser hur det går. Vad jag förstår så kan du börja som en hobby bara, om det känns tryggare.

Du måste anmäla till skattemyndigheten förstås, och om du vill vara säker på att bli ensam om ditt firmanamn så ska du även anmäla till PRV.

Mer än så är det väl inte, kan du bokföring själv är det ett plus, själv är jag urdum på sådant och har hjälp med det av min man, likaså deklarationen och månadsredovisningen av momsen har han hand om. Lycka Till!

tilda_l 2007-05-03 21:27

Jag hade tänkt att börja i en liten skala och sedan förhoppningsvis utöka lite eftersom!! Men jag undrar hur får man tag på olika grossister??

Och hur mycket kan det behövas i start kapital??

Bokföringen har jag en vän som gärna hjälper till :)

xyzavslutat 2007-05-03 21:41

Hej igen. Eftersom du har tänkt att börja i liten skala så borde några tiotal tusen räcka som startkapital.

Självklart beror det ju på hur mycket du har tänkt att din butik ska innehålla till att börja med, men naturligtvis även på den månadshyra och resor till och från, luncher eller annat som också kostar. Glömde att tala om att du måste ha en företags-försäkring också, men det brukar inte vara så stora pengar.

Ett bra sätt om man lånar pengar till startkapital är att förvissa sig hos banken att kunna få låna lite mer ganska snart om det skulle visa sig att butiken går lysande redan från början.

Hmmm, detta med grossister är ett problem för oss småföretagare i alla fall, dom verkar inte vilja synas helt enkelt. Varför har varken jag eller någon som jag känner förstått. Dom borde väl vara måna om att få sälja egentligen.

Dom grossister som jag känner till är Swelogent och Kåwe-agenturen. Swelogent har postorderförsäljning vilket jag tycker bäst om, Kåwe kommer till butiken med bussen full av tyger och sybehör och man beställer då det man vill ha. Det finns säkert flera grossister, men som sagt dom är svåra att hitta.

tilda_l 2007-05-03 21:52

jag har tänkt att ha butiken hemma!! För jag har fått lov av sambon att använda garaget... Så hyra och sådant behöver jag inte tänka på!!

Så man kan gå till banken och låna pengar till att starta eget?? Jag bor ju i ett litet samhälle liksom. Och är arbetslös för tillfället, så att låna pengar för min del kan vara lite svårt =(

Jag hade tänkt börja väldigt lite, för att se efterfrågan m.m Jag hade tänkt att bygga upp ett litet sortiment under några månader. för att sedan öppna!! är det en bra idé?? Eller hur ska jag göra??

xyzavslutat 2007-05-03 22:56

Jag tycker absolut att det är en bra ide och du har dessutom väldigt kloka ambitioner. Många som tänker starta eget företag har alltför storstilade planer som ofta går i kras ganska tidigt.

Det är alltid bättre att börja i liten skala tycker jag, och utöka allteftersom, precis som du skriver. Någon klok människa har sagt/skrivit att "det som ska bli beständigt får inte gå för fort".

Att ha butiken hemma är ju helt suveränt, det har jag också, då kostar det ingen extra hyra.

Att få låna pengar om du är arbetslös vet jag inte om det är möjligt, men tveka inte att fråga, det kostar ju inget i alla fall.

Sedan finns det något som heter "starta eget bidrag" som jag inte vet så mycket om, men det kan säkert arbetsförmedlingen upplysa om.

Jag föreslår att du gör som du skriver här, "bygger upp ett litet sortiment under några månader." Sedan öppnar du din lilla "butik" som hobbyverksamhet till att börja med. Prata gärna med skattemyndigheten om reglerna för sådan verksamhet. Det är tämligen enkla regler.

Annonsering är dyrt att hålla på med, men man kan istället åka runt och sätta upp lappar på massor av ställen för att på det viset tala om att man finns, så gjorde jag i början, det kostar bara bensin.

Jag önskar dig verkligen Lycka Till med detta, det är sååå viktigt att vi var och en försöker göra just det vi tycker om att göra.

Winberg 2007-05-04 07:15

Lycka till Matilda, har själv haft dessa tankar i många år men är väl för feg att våga satsa lite. Var nära en gång och hade också fått lov av mannen att ha vårat garage hihi men men annat kom i vägen.Därför håller jag tummarna för dig att du gör de du känner för. Kram Karin

Evalen 2007-05-04 10:26

Jag säger åxå lycka till Matilda och känner du att du har en bra ide så ge inte upp. Jag startade ett maskinbroderi för drygt 2 mån sen, första beställningen var på 28 jackor och den andra på 70 träningsoveraller...Nu lär det inte bli så i fortsättningen men jag har annat arbete på sidan om. Det kanske är nåt för dig ett timvikariearbete bredvid. Kämpa på!!!

QuiltNina 2007-05-04 13:02

Ett tips är att kontakta Nyföretagarcentrum, de har rådgivning i frågor som rör startande av eget företag, tex hur man lånar pengar.
http://www.nyforetagarcentrum.se/
(tyvärr vill inte min webbläsare infoga någon länk, så du får klipp och klistra...)

xyzavslutat 2007-05-04 13:15

Angående grossister, som ofta verkar vilja vara mer eller mindre anonyma tyvärr, så finns ett bra ställe att köpa tyger och sybehör ifrån, inga grossister kanske, men billiga ändå.

Kallas allmänt för "tygriket" och ligger i sydväst-Sverige. Det går att skicka efter information därifrån, med kartor och annat trevligt för syintresserade.

Här är länken där man beställer info.

http://www.vastsverige.com/templates...lt____348.aspx

Klicka på "tygriket" sedan på "Broschyrbeställning" där du fyller i ett formulär.

xxx 2007-05-04 15:02

Att få tag på grossister är inte så svårt om man gör ett besök på http://www.formex.se/
formex och textilmässan är den 30/8-2/9 i Stockholm. Ibland kan företagen lämna en längre kreditperiod på sina faturor och ibland kan man få dela upp betalningen när man startar upp ett företag. Men är du arbetslös och startar upp ett företag får du ingen a-kassa så kolla noga vad som gäller. För att besöka Formex måste man vara företagare som privatperson får man inte besöka mässan. Känner du ingen som har ett företag som kan erbjuda dig att följa med?
Lycka till!


Ska kanske tillägga att du får inte handla direkt när du är där utan man beställer för senare leverans. Men det är värt ett besök för att skaffa sig ett kontaktnät samt att se vad som erbjuds.

xyzavslutat 2007-05-04 15:08

Min erfarenhet är nog att tyger och annat är betydligt dyrare på mässor, det är väl därför som jag helst väljer grossister som inte är med på mässorna, men som sagt, då får man leta istället...

millsing 2007-05-04 20:27

Många som startar har antingen sparat ihop sitt startkapital under en kortare eller längre tid. Eller lånat av nära och kära - även många riktigt stora företag i dagens läge började så, med släktens ihopsamlade pengar och i någons källare eller kök. "Inventera" eventuellt kapital i din närhet först! Fördelen med det är att du slipper kniven mot strupen om det mot förmodan inte skulle gå vägen....

Man måste alltid vara medveten om vad ett värsta scenario innebär, dvs om det går åt pipan. Därför ska du inte ta större risker än du kan mäkta med i värsta fall. Jag vet att det låter negativt men det är ett gott råd i all välmening!!

Gällande grossister, ring upp en tyggrossist och fråga efter det du letar efter. Be om tips om det är så att den du ringer inte kan hjälpa dig. Dom som är i branschen brukar ha koll på vilka som säljer vad. Säg som det är att du tänker starta en verksamhet och att du har dålig kännedom. Prova t.ex. med AG Pehrson i Mölndal, det är en tyggrossist och dom är jättetrevliga. Du har också Boel och Jan i Borås. Vet inte var dom har för utbud och ej heller deras telefonnummer men som tur är finns ju internet...

I samband med själva starten så håller jag med "medmera" angående annonsering/marknadsföring. Gör dig hörd på ett billigt sätt: Sätt upp lappar, dela ut lappar, maila alla du känner, be alla du känner att sprida det vidare, Stå på torget och dela ut flyers med öppningserbjudanden, sätt in en liten radannons i tidningen, sätt upp lappar på högskola/kursverksamheter och andra syställen m.m. Tidsbegränsade öppningserbjudanden lockar alltid. Har ni torgdagar så hyr en plats på torget ett par gånger i början med STOOOORA skyltar och ännu fler specialerbjudanden.

STORT LYCKA TILL!! Och glöm inte att tala om hur det går!! :D

tilda_l 2007-05-04 20:47

tack för alla underbara som har gett mig massor av tips och råd!! jag lovar att tala om hur det går!! :-)

tilda_l 2007-05-05 18:03

Hur mycket brukar minimum beloppet ligga på för att få beställa från grossister?

Alvan 2007-05-05 18:08

Det är väldigt olika, du får försöka ta dig till en mässa och gå runt och fråga. Modecentrum i stockholm bruka orda mässor och sedan finns massor utomlands.

Hos Teko finns kanske saker du kan ha nytta av: http://www.teko.se/industri_lankbiblioteket.html

Trulsan 2007-05-05 19:00

Citat:

tilda_l skrev:
Hur mycket brukar minimum beloppet ligga på för att få beställa från grossister?
Brukar kunna gå att beställa för så lite pengar du vill men du kan får betala frakt och ibland även extratillägg framför allt på tyger om du bara köper nån meter. Ibland måste man dock köpa ett visst antal eller en viss mängd meter. Över ett visst belopp brukar de vara fraktfritt lite olika från företag till företag. Trulsan

xyzavslutat 2007-05-05 20:05

Swelogent-grossisten har väldigt bra villkor.

Tyger mätes i hela och halva metrar. Vid köp av hel packe på 25 meter lämnas 10% rabatt.

Förpackningar med t.ex. band, resårer, spetsar m.m. ligger ofta på 25 meter med ett pristillägg på 25% om man vill köpa mindre. (om en spets kostar 5:- per meter och jag bara vill ha 1 meter så kostar den metern alltså 6:25)

Ingen minimi-ordergräns, men för order under 300:-blir det ett s.k. småordertillägg på 35:-

På order under 2000:- kostar frakten 60:-

På order över 2000:- fraktfritt.

Det går att beställa tygprover om man känner sig osäker på kvalitén på ett tyg.

Tyvärr tror jag inte att man får beställa deras katalog om man inte har företag, men här är deras hemsida, som är ganska "tunn" egentligen. Katalogen däremot är på cirka 240 sidor.

http://www.textilhuset.se/

Jag är ganska säker på att dom flesta andra grossister har en betydligt högre minimi-ordergräns, särskilt grossisterna på mässorna, men det är min uppfattning, som givetsvis kan vara fel.

tilda_l 2007-05-05 22:06

jag kontaktade Swelogent i torsdags via mail!! och talade om att jag ska öppna en butik!! Så de ville ha min adress så de kunde skicka katalog :) så en liten bit på väg är jag!!

men vet nån var man hittar en bra grossist för broderier???

xyzavslutat 2007-05-05 22:17

Så roligt att Swelogent ska skicka katalog till dig!

Ville bara säga att du måste ju inte köpa allt från grossister, jag gör inte det, även som egen företagare köper jag där det finns det jag vill ha och till de priser jag vill betala. Det blir ingen skillnad i bokföringen eller annat.

En bra sida med broderier är den här:

http://www.emblibrary.com/

Dom har jätte-REA just nu, men egentligen har dom rea hela tiden på olika broderier varje vecka.

Nu får du inte sälja dessa broderier vidare, det ingår i deras regler, men det är fullt tillåtet att sälja dom saker som du broderar dessa på.

tilda_l 2007-05-05 22:49

jag var nog lite otydlig, jag menade korstygns broderier!!

Sorry!!

millsing 2007-05-06 11:24

På Blocket är det en butik i Eksjö i Småland som vill sälja ut sitt lager av just det som jag kan tänka mig att du söker. Varför inte kolla upp det?? Kan vara en bra start att köpa ett parti med lite blandat...om det är ett bra pris vill säga:cool:

tilda_l 2007-05-06 19:46

dom skulle sälja ut lagret för 350000kr *hua*
Lite för mycket för min del!!!

millsing 2007-05-07 20:13

Huga - håller med dig....

sacira 2007-05-07 20:50

hobbyverksamhet
 
Citat:

medmera skrev:
Jag tycker absolut att det är en bra ide och du har dessutom väldigt kloka ambitioner. Många som tänker starta eget företag har alltför storstilade planer som ofta går i kras ganska tidigt.

Det är alltid bättre att börja i liten skala tycker jag, och utöka allteftersom, precis som du skriver. Någon klok människa har sagt/skrivit att "det som ska bli beständigt får inte gå för fort".

Att ha butiken hemma är ju helt suveränt, det har jag också, då kostar det ingen extra hyra.

Att få låna pengar om du är arbetslös vet jag inte om det är möjligt, men tveka inte att fråga, det kostar ju inget i alla fall.

Sedan finns det något som heter "starta eget bidrag" som jag inte vet så mycket om, men det kan säkert arbetsförmedlingen upplysa om.

Jag föreslår att du gör som du skriver här, "bygger upp ett litet sortiment under några månader." Sedan öppnar du din lilla "butik" som hobbyverksamhet till att börja med. Prata gärna med skattemyndigheten om reglerna för sådan verksamhet. Det är tämligen enkla regler.

Annonsering är dyrt att hålla på med, men man kan istället åka runt och sätta upp lappar på massor av ställen för att på det viset tala om att man finns, så gjorde jag i början, det kostar bara bensin.

Jag önskar dig verkligen Lycka Till med detta, det är sååå viktigt att vi var och en försöker göra just det vi tycker om att göra.

Visst är jag tråkig som kommer med mina jobbiga erfarenheter men, har pratat med skattemyndighet för att få goda råd och fått bara blanketter att fylla i angående omsättning av min framtida hobbyverksamhet. Hur gör ni för att kunna räkna det? Jag har även ställt frågor till nyföretagcentrum och kvinnliga resurscentra och båda säger att jag måste prata med revisor. Det kostar väl att fråga revisor om regler och då menar jag råd angående att jag själv driver hela ekonomiska delen (även deklarerar), moms, avdrag mm. finjusteringar.

millsing 2007-05-08 08:02

Hienohelma, vad du skriver som uppskattad omsättning är inte så viktigt, dvs uppskatta det till t.ex. 10.000:-. Skulle det sedan avvika, uppåt eller neråt, så gör det ingenting! Jag menar, man kan ju omöjligt säga i förväg hur det kommer att gå....

Du kan vara lugn, alla har samma funderingar och problem i början så du är inte ensam! :D

Dessutom, fråga på så får du hjälp från oss på sysidan!!

xyzavslutat 2007-05-08 12:33

(hienohelma)
 
Nej då, du är inte alls tråkig, det är ju viktigt att vi var och en talar om våra olika erfarenheter.

Vad skulle vi annars prata om här, att bara hålla med varandra ger ju inte särskilt mycket egentligen. Att belysa sina egna erfarenheter är ju "super" kan det bli bättre?

Fram för eget tyckande, om både det ena och det andra, ingenting alls är tråkigt.

tilda_l 2007-05-11 19:56

Idag kom katalogen från swelogent =) så nu sitter jag och planerar lite på vad som ska inhandlas =)

Är det någon som har erfarenhet av trendtex?? Jag är lite intresserad av deras sortiment =)

millsing 2007-05-12 14:38

Dom har tyvärr ingen hemsida men är trevliga och har ett jäääättesortiment men säljer bara till butiker....

tilda_l 2007-05-12 16:37

Ja jag var intresserad av deras quilt sortiment!! Men jag ska ju öppna en butik =) Så jag hoppas att de vill sälja till mig =)

Trulsan 2007-05-12 18:44

Trendtex har visst en hemsida .Däremot har dom ingen försäljning från den. Dom är väldigt bra att göra med tycker jag. Har handlat av dom då jag tidigare har haft företag. Och eftersom du ska öppna en butik ska det nog inte vara några problem att handla av dom så länge du har ett f-skatte bevis.Lycka till Trulsan

cooky 2007-05-23 12:02

Hej!

Jag funderar också på att starta ett litet företag, men som grossist. Jag har nämligen hittat jättebilliga trådrullar, blixtlås m.m. i ett land som jag besöker ganska ofta. Jag funderar på att starta företaget i det landet där textilgrejerna är men vet inte vart jag ska vända mig för att få svar på mina frågor. Jag vill veta hur det funkar att sälja saker i sverige om man har ett utländskt företag och hur det funkar med skatt m.m. ska det betalas i sverige eller i det andra landet, kanske är det någon här som vet vart man kan vända sig.

Jag tycker att du ska börja din verksamhet som hobbyverksamhet. På skattekontoret vet de hur det går till tror jag. Lycka till och skriv hur det går. Kanske gör vi affärer ihop i framtiden:D

Mvh Lisa

axyzvslut 2007-05-23 15:36

om du skall ha företaget utomlads så måste du ha andra detaljister som säljer här i Sverige till kunden..
Du måste väja, vara grossist utomlands och sälja till andra typ affärer i sverige som säljer till kunden då är det helt baserat utomlands.
om du registrerar företaget i sverige då är det du som importerar till sverige och sedan säljer till affär eller kund.
Prata med svenska Handelskammaren hur du gör som utlandsregistrerat företag och bedriva handel i Sverige.

cooky 2007-05-23 16:18

Hej!
Tack för svaret. Kan man inte öppna företaget utomlands, köpa in varorna och sälja dem från en internettsida? Det vore ju det smidigaste.
Mvh Lisa

axyzvslut 2007-05-23 16:26

Jovisst kan du det .då berör det ju inte Svenska myndigheter överhuvud taget.Men som du vill vara grossist så måste du marknadsföra dig hos Svenska affärer eller dyligt så dom tar in just din tråd märke som dom sedan betalar moms och tull för. Jag ser det som mycket enklare att sälja till brukaren en enskild person men det blir ju små sändningar.

Vem har du tänkt skall ta varorna genom tullen Du-Ditt företag ,svenska affärer eller den sveske enskilde konsumenten.?

cooky 2007-05-23 20:29

Hej!

Jag hade väl tänkt det som så att jag skickar rullarna till den som köper dem och att de betalar frakten eller att man tar ett dyrare pris och att jag betalar frakten.

Jag förstår inte denna meningen. "Jag ser det som mycket enklare att sälja till brukaren en enskild person men det blir ju små sändningar."Menar du till privatpersonen direkt? För då behöver de väl inte betala moms och sådant. Kan man som utländskt företag sälja till t ex de enskillda kommunerna?
Hur mycket måste de betala i tull avgift? moms är väl 25%. Ska jag också betala något?

Tack så mycket för svaren :)

axyzvslut 2007-05-23 21:35

Jag förmodar att du handlar från ett land utanför EU.DÅ måste alla varor som kommer in i landet gå igenom tullen.
När varan kommer in i sverige betalas tullavg vet ej den exakta tullsatsen sedan läggs det också på moms , en privat person får bara ta emot varor för ett ringa värde ca 300:- sedan måste de betala också. det är den som varan är adresserad till som betalar.
Om kommuner köper från annat land vet jag ej.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.