Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Städar man aldrig bland medlemmarna? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8884)

snobben 2007-04-13 10:27

Städar man aldrig bland medlemmarna?

Jag har en liten fundering, ingen stor sådan men nån kanske kan svara.

Eftersom jag själv är från Värmland så sökte jag efter medlemmar hemma hörande där.

Förvånad över hur många medlemmar som finns med här men som inte alls för 5 öre är aktiva, och med det menar jag att man inte varit inne på minst ½ - 1,2,3 år.
Är man verkligen fortfarande medlemm då?

Bara undra eftersom antar att det måste ta en hel del plats och detta var ju bara i värmlands län!!

Städar man aldrig här på sysidan?

Hej hopp ha en underbar dag

VivoPlena 2007-04-13 10:41

Jag har också funderat på det. har man inte varit inloggad på ett år elelr mer, och dessutom inte har laddat upp någon bild så borde man kanske försvinna.

trine 2007-04-13 10:47

Det med inte har laddad up någon bild kan vara lite svårt om man inte har en digital kamera.
mvh trine

ANNELIE66 2007-04-13 11:13

Jag hör till en av alla bovar som inte har lagt upp några bilder, för det första så äger jag ingen digitalkamera, pga att jag älskar systemkameror med dess möjligheter, och de digitalkameror som finns med systemauomatik är ännu alldeles för dyra för mig - kostar hellre på mig dyr symaskin och massor med trådar och tillbehör ;)

Däremot kikar jag ofta in på sysidan - är tyvärr lite för dålig på att ge mig in i diskussioner, jag reagerar över mycket och ofta synpunkter - men har lite svårt att få ner dem på pränt innan nån annan med samma åsikter redan gjort ett inlägg.

MEN jag är så tacksam för denna sida, det har hjälpt mig många, många gånger att leta i alla trådarna. Och jag hoppas att alla som är medlemmar får ut nåt av att vara med - se bara när någon varit lite deppig pga sjukdom eller annat hur mycket krya på dig, lycka till och andra uppmuntrande tillrop som dyker upp....

Kika på Alvan, Pulvertroll, Bibbi mfl som alltid dyker upp nånstans varje dag....jag blir iallafall glad av detta - och att det finns så många likasinnade - det trodde jag inte innan jag fann Sysidan.

Kram på Er allihopa från en annan glad värmlänning - Annelie (ANJA66)

avsl090 2007-04-13 12:10

Jag söker också värmlänningar att kanske till och med träffa när jag flyttat till Karlskoga i augusti. Elle ja södra värmland i alla fall :p

Annette

MadWomanInBlack 2007-04-13 14:20

Ta inte bort de medlemmar som inte har lagt ut bilder, snälla! Det känns lite elakt, om inte annat. Med det kräver man ju att varenda liten medlem har en digitalkamera eller scanner att scanna vanliga foton med. Jag trodde sysidan var ett _forum_, inte en fotosida, nämligen. :p

avsl090 2007-04-13 14:23

Nej ta inte bort dem

som inte lägger in foton!!!!!!!!:mad:

Men kanske Ulrica kan kontakta alla de som inte har loggat in på flera år? Skicka ett mail och fråga om de fortfarande vill vara medlemmar och skicka samtidigt med deras inloggningsuppgifter. Det kan ju vara så att de glömt både inloggning och lösen. Det kan vara så att man helt enkelt glömt att sidan finns (hur det nu är möjligt :confused: ) av någon anledning.

Annette

Alvan 2007-04-13 14:48

Man måste kunna vara medlem utan att lägga upp bilder eller skriva i forumet (alla är ju inte lika pratglada som jag ;)), det tror jag de flesta håller med om.

Sysidan är ju också en enorm kunskapsbank och därför tycker inte jag att man kan ta bort gamla medlemar som på något sätt en gång varit aktiva för då försvinner en del av kunskapsbanken.

Däremot så skulle jag uppskatta om det på ett tydligare sätt visas att personen ifråga inte är aktiv längre och de som blivit medlemar och inte lämnat något som helst spår i form av bilder eller inlägg kunde kanske rensas bort (även om det troligen inte tar någon större plats) efter en viss tid.

De finns ju de som inte har varken skrivit, lagt in bilder eller varit inloggade på länge och de är dem jag tror Jennifer syftar på.

axyzvslut 2007-04-13 15:06

Det borde gå att ta bort sig själv som medlemm. på ett enkelt sätt och då ta bort allt men inte diskutioner och det som du har skrivit i gästbökerna.
Idag kan man inte ta bort sig själv jag har prövat för jag tycker inte att det är lika roligt nu för tiden som det har varit.har känt så länge. och tagit bort det som går. och ändrat min profil i stället.
Jag går in och tittat lite passivt nån gång ibland.
Före detta Teknikfreek

Baggin 2007-04-13 15:11

Jag tycker det är självklart att man inte tarbort folk bara för att de inte lagt upp foto, däremot om de inte loggat in på sidan på något år kan man blir de antlagligen inte heller så sura om de blir bortplockade ur medlemslistan.

annberg 2007-04-13 15:16

Ett mail till de som inte varit inloggade på länge skulle kanske vara bra, man kan ha glömt bort sina inloggningsuppgifter. Man kan också fråga om de fortfarande vill vara med, och uppmana dem att logga in för att visa att de vill vara med, om de inte loggar in inom en viss tid så kanske man kan rensa bland dessa.

Bilder tycker jag är kul men ska absolut inte vara ett krav.

Annicka

mia-maria 2007-04-13 15:45

Jag hör till dem som var borta härifrån i ett år ungefär, för mig berodde det på diverse trassel med relationer och flyttar och annat och jag hade ingen energi för vare sig kreativitet, hantverk eller sociala kontakter.
När jag fick ordning på resten av livet och fick vila lite så kom de kreativa behoven snart tillbaka, och jag är väldigt glad att inte ha blivit borttagen från sysidan och andra forum jag inte loggat in på.

farmorsmor 2007-04-13 15:56

Ta inte bort oss, som inte lagt in några bilder!

Ta inte bort oss som inte är så duktiga med inlägg och bilder. Själv har jag en digitalkamera, men kan inte för mitt liv få in några bilder. Har försökt flera gånger....
Nästa steg blir väl, bort med alla som stavar illa eller inte kan engelska. Då åker jag med buller och bång...Hälsningar Gerd

VivoPlena 2007-04-13 16:02

Citat:

annberg skrev:
Ett mail till de som inte varit inloggade på länge skulle kanske vara bra, man kan ha glömt bort sina inloggningsuppgifter. Man kan också fråga om de fortfarande vill vara med, och uppmana dem att logga in för att visa att de vill vara med, om de inte loggar in inom en viss tid så kanske man kan rensa bland dessa.

Bilder tycker jag är kul men ska absolut inte vara ett krav.

Annicka

Det var så jag menade. Inte att ta bort folk som inte hade bilder, utan de som både saknade bilder och inte loggade in. Ett mail med en påminnelse brukar jag få ibland från andra communities, efter en viss tid (ca 6 månader). Om jag då inte har loggat in på sidan inom 1 månad raderas jag för att ge mer plats till de aktiva.

Lara 2007-04-13 18:16

Precis som någon sa så är det väl så att vi är olika prtaglada på listan av olika anledningar, men det vore ju hemskt om man tog bort oss som inte har bilder uppladdade. Vi måste ju få vara olika - men jag måste ju medge att jag tycker det är jättekul att se på alla underbara alster som alla gör - även om jag själv inte har laddat upp det som jag har gjort. Just nu pga av att kameran har sprungit och gömt sig ;-)
Vore jättekul med en syträff i Värmland - jag är "på" om det ordnas någon, kan tyvärr inte åt mig att arrangera någon just nu pga av sjuk mor osv.
/Birgitta

altikh 2007-04-13 18:47

Citat:

apollo skrev:
... för jag tycker inte att det är lika roligt nu för tiden som det har varit.har känt så länge. och tagit bort det som går. och ändrat min profil i stället.
Jag går in och tittat lite passivt nån gång ibland.
Före detta Teknikfreek

Tycker det är trist om alla kunniga medlemmar försvinner från sysidan. Men jag förstår dig - det har blivit mindre och mindre prat om sömnad den senaste tiden så jag har också tröttnat lite...
/Alice

snobben 2007-04-13 20:50

jo ja

Alla har inte kamera, men vem har sagt att dom inte är välkommna :))) här är alla lika värda!

Där i mot kanske man kan rensa upp bland medlemmarna som inte varit inloggade på minst 6 månader, alternativet är att man skapar ett nytt medlemskap om man inte har varit inloggad på så länge. :))

Tack & hej - leverpastej

xyzavslutat 2007-04-13 22:23

Jag tycker heller inte att det ska vara något krav att lägga in bilder här, själv har jag inte en enda bild här. Dock tittar jag gärna på bilder som andra lägger in.

Sysidan är väl först och främst ett ställe att prata om ditt och datt och att både ge och få hjälp med olika saker.

Jag håller med om att dom som inte varit aktiva en längre tid, kanske ett halvår, får en förfrågan från moderatorerna om dom vill fortsätta eller inte.

Det är säkert många som gått med och sedan blir det inte så mycket mer och dom kanske har glömt alltihopa. Det är nog ganska vanligt.

annemarlen 2007-04-14 07:19

Jag tror det blev väldigt många medlemmar när det var en värvningskampanj för något år sedan.
Folk raggade ju hundratals nya medlemmar. Det var bara att anmäla sig. Om man sedan hade intresse för sömnad o dyl. fanns inget krav på. Det strömmade till medlemmar med alla möjliga konstiga namn och lustiga beskrivningar på sig själva. Det blev nog en liten disskusion då det var aktuellt.
Nåväl, det finns nog massor av dessa massvärvda medlemmar kvar som inte är aktiva och heller aldrig varit.

snobben 2007-04-14 08:25

Ja det förklarar en hel :)))))

MadWomanInBlack 2007-04-14 09:07

Fast hade inte värvningen funnits så hade inte jag hittat hit =) Fast det kanske skulle vara en idé för moderatorerna att göra någon sorts utrensning; skicka ett mail med inloggningsdetaljer och en länk där man kan ta bort sig, och fråga hur man vill göra.

VivoPlena 2007-04-14 09:11

Ja, det måste väl ta upp en hel massa serverplats att ha en massa inaktiva medlemmar kvar.

annemarlen 2007-04-14 09:12

Jo, några av dessa hundratals är säkert seriösa. Men en stor del har nog aldrig varit in på sysidan sedan dom blev medlemmar.
Men som sagt, undantag finns. Du är ju ett exempel
:p

Avsl 2007-04-14 16:34

Konstiga namn?

Ursäkta, jag är en sådan där medlem med konstiga namn och som inte heller laddat upp några bilder, och då är man inte seriös?. Vad är konstiga namn idag??? Jag har fått nog av den här sidan nu. Jag trodde det var handarbete men så är inte fallet längre. En plats har just blivit ledig i medlemsregistret.

avsl090 2007-04-14 17:25

Re: Konstiga namn?

Citat:

Lindes skrev:
Ursäkta, jag är en sådan där medlem med konstiga namn och som inte heller laddat upp några bilder, och då är man inte seriös?. Vad är konstiga namn idag??? Jag har fått nog av den här sidan nu. Jag trodde det var handarbete men så är inte fallet längre. En plats har just blivit ledig i medlemsregistret.
Nja om du skall bli stött så får du nog ta och läsa hela tråden. Jag tror nog att alla är överens om att det här med bilder inte är nödvändigt.

Denna sidan handlar om handarbete och det är fritt val att läsa insändare eller att inte göra det. Likväl som att det är fritt att deltaga i disskusioner eller att inte göra det.

När det gäller konstiga namn så menar hon inte "annorlunda namn" (som ditt) utan namn som inte är namn utan bara ett påhitt och nonsens och tokbeskrivningar om sig själv som menas.

Det är fritt att bestämma själv vad du vill kalla dej på sidan och många har påhittade namn men de deltar och är seriösa och är inloggade lite då och då eller ofta. Men har man inte varit inloggad på ett till två år eller mer så är ju inte intresset särskilt stort. Man kan ju faktist registrera om sig om intresset skulle vakna.

annemarlen 2007-04-14 17:58

Re: Konstiga namn?

Vill bara förtydliga.
Konstiga namn är väl ok. Det kan säkert finnas själ till det.
Seriös enl. min mening är man inte om man i sin beskrivning tex. skriver att man sytt sedan 1860 och sedan aldrig besöker forumet igen.

Besöker man forumet, vilket var fråga i tråden från början, då är man en aktiv medlem tycker jag. Då behöver man inte alls ta åt sig av det som diskuteras i denna tråd.

sacira 2007-04-15 09:59

Jag vill vara med

Har haft funderingar som jag behövt hjälp med och fått jättebra svar väldigt snabbt på forumet. Jag har inte lagt några bilder än, men har också lovat att komma med bilder så snart jag vet hur göra. Det är pengar som saknas för att jag ska kunna köpa allt jag behöver för att bilder ska kunna infogas. Nu genom den här tråden har jag fått veta att det går att scanna vanliga" bilder. Har en 7 år gammal scanner, nästan oanvänd, som jag fått från min dotter. Ska jag kunna få den att fungera är frågan? Har den blivit förstört av att bara stått? Jag är inte så teknisk så kanske tar jag den med mig till butiken och så provar vi den.

sacira 2007-04-15 10:57

roligt, vi kan skratta också

http://bloggetman.blogspot.com/

idamarja 2007-04-15 11:34

äh, inte kan man börja toppa sysidan, bara låta dom flitigaste, seriösaste vara kvar. Folk har sina skäl att inte lägga ut bilder, ingen kamera, inget att fota, inte lust, inte spelar väl det nån roll, men det har ni ju redan rett ut att det inte ska va nå "krav" men inte kan man heller börja radera medlemmar som inte varit inloggade på länge, som nån här tidigare skrev så hade den inte varit inloggad pga flytt o sånt, visst finns det dom som kanske skulle kunna radera sin användare o ge mer utrymme till flitigare besökare.

men egentligen, är det vår sak som användare att börja ha åsikter om det?

ja kan tycka det är mer irriterande med folk som lägger upp bilder så saker som inte har NÅTT att göra med sömnad eller textilier eller ja nått alls, som bilder på ens hund eller ja liknande. sånt är ju inte av allmänt intresse på just den här sidan.

Jag tycker sysidan är jättebra, jag lägger upp bilder hyfsat ofta, men ibland surfar ja bara runt o kikar på andras bilder, inspireras o ger lite kommentarer, ibland som nu skriver ja lite av varje o ja...ibland är ja inte in på väldigt länge :)

xyzavslutat 2007-04-15 13:57

Ritva Savela (hienohelma)

Tack för länken till denna förtjusande sida, jag fick en lång stund med ritkig rolig underhållning och dessutom "skrattkramp"!

avsl0203 2007-04-24 13:36

Det känns som om detta med aktiva medlemmar varit uppe flera gånger nu och kanske vore det på tiden med en rensning, eller? Det kanske är svårt att lösa det praktiskt då det varit önskemål från flera medlemmar tidigare i forumavdelningen sysidan.se För visst är det trist när man tex söker på medlemmar som bor på en ort och man hittar några för att sedan när man går in på deras profil ser att de besökt sysidan en gång för två år sedan och sedan varit inaktiva. För vad är det då för mening med den medlemmen? En siffra i antalet medlemmar? Eller är det något annat?

Om man har bilder eller ej spelar ingen roll bara att man är aktiv för det är väl det som ett forum som sysidan är till för? Att man kan få inspiration, dela erfarenheter, lära sig och diskutera. Se och kommentera bilder osv.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.