Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Starta eget (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Prislista (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8558)

Alvan 2007-03-21 07:43

Prislista

Här kommer fortsättningen på tråden ang prissättning (http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=8528)
För er som inte läst den så är det på förslag att vi tillsammans ska skapa en lista med riktpriser på vad man kan ta för olika arbeten. Listan delas upp i tre kategorier: Proffs, Har sytt ett tag, och Nybörjare. Priserna gäller enbart jobbet, material kostnad tillkommer.

Om vi hjälps åt och börjar med vad som ska vara med på listan, så kan vi sedan hjälpas åt med att fylla i kostnaden vart eftersom. Kommer ni på något mer än det jag skrev i första inlägget och kanske det är något som ska bort:

Fållning av kjol/byxor
Byte dragkedja i kjol/byxa
Sömnad av gardin
Sömnad av klänning
Sömnad av byxa
Sömnad av tröja
Mönsterkonstruktion av klänning
Mönsterkonstruktion av byxa
Mönsterkonstruktion av tröja
Lapptäcke till 90 säng
Trasmatta 2m lång
Enkel väska
Avancerad väska

clivia 2007-03-21 08:08

Jag är lite utbildad (gamla arbetsterapeututbildningen) men har sytt ett tag, tar 20:-/m för gardinsömnad och 1500:- för sömnad av (bal)klänning (då ingår inte material, men ett broderi på kjoldelen samt en liten aftonväska i samma tyg ingår i priset. Från 100:- för byte av dragkedjor. Jag syr även lapptäcken och väver gärna men har aldrig sålt något av dessa alster.

clivia 2007-03-21 08:17

Jag skulle ta 300:- för ett okomplicerat babylapptäcke och 350:- för en två meter trasmatta vävd av "gamla" trasor. Det är egentligen lite om man tänker efter vad tid det tar.

avsl0203 2007-03-21 08:18

Ska priserna vara inklusive eller exklusive material i prislistan?

Alvan 2007-03-21 10:05

Exklusive material, bara själva jobbet alltså.

Jag har en kompis som tar 300 kr/m² trasmatta, själv har jag ingen pejl inom det området men jag tycker det låter rimligt med tanke på den tid det tar. Det priset är inkl material.

Alvan 2007-03-21 10:12

Humm... kom på att dena tråd kanske skulle ligga under det allmäna forumet i stället. Tror ni alla hittar hit?

En annan sak på som kunde vara med på listan är väl korsetter.

Sedan kanske man kunde skriva in exempel på mönster för att få en uppfattning om nivå på sömnad.

BirgittaHellner 2007-03-21 11:10

för det första.. detta är ju en toppen idé!!!

sen skulle jag gärna vilja ha med sömnad av brudklänning, mönsterkonstruktion av brudklänning också.

kanske man kan ta in design-biten också i prislistan eller ska det gå under kontruktionen???

MadWomanInBlack 2007-03-21 11:21

Jag är väl nivå "har sytt ett tag"

Fållning av kjol/byxor (100:- byxparet/150:- för lagom kjol, upp till 300:- för vid kjol)
Byte dragkedja i kjol/byxa (80-150:- beroende på svårighetsgraden)
Sömnad av gardin (15:-/m)
Sömnad av klänning (enkel klänning: 400-500:-)
Sömnad av byxa (enkla mysbyxor o liknande: 200-300:-)
Sömnad av tröja (enkel tröja: ca 300:-)
Mönsterkonstruktion av klänning
Mönsterkonstruktion av byxa
Mönsterkonstruktion av tröja
Lapptäcke till 90 säng
Trasmatta 2m lång
Enkel väska (upp till 300:-)
Avancerad väska (300:- och uppåt)

Jättebra idé det här! Tycker dock att det borde skiljas på avancerat och enkelt, precis som med väskan. En enkel 1300-talsklänning a la ateljé Sophia är inte samma sak som en ordentlig viktoriansk kreation, t ex :)

clivia 2007-03-21 12:56

Jag vill tillägga att mina priser är med moms.

Alvan 2007-03-21 13:18

1 bifogad(e) fil(er)
Okej jag har börjat göra en lista i Excel. Detta är första utkastet så ös på med kommentarer och hjälp till att fylla i luckorna (de är många).

För er som inte har Exel eller pdf-läsare en bild (även om den blir liten):

Alvan 2007-03-21 13:23

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer den riktiga filen med pdf och excelformat:

Lithia 2007-03-21 13:28

Jag har nivå proffs. Jag har valt att ta med det jag oftast får frågor om:

Fållning av kjol/byxor 150 - 300 beroende på vidd
Byte dragkedja i kjol/byxa 150
Sömnad av klänning Enkel - 700 till 1000, a
Avancerad 1500 - ?
Sömnad av byxa- enkla 300 avancerat 350 och uppåt
Sömnad av tröja - enkla 300 avancerat 350 och uppåt
Skjorta - avancerade runt 500
Korsett (sömnad +mönsterkosntruktion) 2000 och uppåt

Mönsterkonstruktion
- svårt att avgöra men minst 75 kr timmen (oftast så bakas det här in i mina sömnadspriser för de jag syr åt vill oftast ha det måttsytt...)

Saker som höjer priset är om jag måste göra research (historiska dräkter) eller om vissa material är svåra att få tag i så jag måste lägga tid till att jaga runt i tygaffärer.

Ibland kan jag sänka mina priser. Detta inträffar om jag tycker ett projekt verkar vansinnigt roligt eller om det är något avancerat som jag inte pysslat med förut.

Mina priser är utan moms (jag har det här som frilansverksamhet på sidan av mitt vanliga heltidsjobb som designer och mönsterkonstruktör.)

/L

Alvan 2007-03-21 13:33

Jättebra!

Men för att få en bra jämkning vore det bra med fler exempel från andra proffs.

Ida-Maria_L 2007-03-21 15:43

Vilken jättebra idé att göra en sån här lista :D

men jag kan tyvärr inte komma med några prisförslag då jag inte sytt så mycket åt andra än...
men förhoppningsvis kommer det bli :p

Lillith 2007-03-21 23:23

Håller med om att det är en bra idé. Jag syr inte heller mycket till andra, men jag har sytt länge och ibland blir det ju att man ställer upp på något som verkar skoj. Toppen att ha något att utgå ifrån!:)

annberg 2007-03-22 06:53

Dukar, pannlappar och necessärer

Skulle vara bra om man tog med dukar, pannlappar och necessärer i lappteknik oxå. Jag har inte sytt och sålt sådant men skulle vilja på tex julmarknader etc. Hur mycket tar ni andra för sådana saker?

Annicka

sacira 2007-03-22 10:29

Det ser jättebra ut hittills. Jag är väldigt upptagen just nu med annat men återkommer i morgon med prisidéer till listan.

Alvan 2007-03-27 10:28

Jag puttar upp denna tråd lite :). Är det inga fler som kan ge prisexempel, så vi får en lista som kan fungera?

sacira 2007-03-27 19:54

Hej Alvan!

Kan du hjälpa med att flytta uppgifterna här under till listan? Har kollat och ser att många av objekten som jag också syr finns redan med.
Många fler kommer jag på senare vet jag. Det är väl möjligt att ändra och komplettera listan allteftersom även i framtiden, eller hur?

Dunjacka byte av dragkedja 300kr
Förkortning av dunjacka 400kr
Byte av foder läderjacka 500kr
Enkel kavaj + kjol, utan foder 800kr
Kåpa utan huva, utan foder 300kr
Dopklänning enkel 400kr
Balklänning enkel 700kr
(Timersättning gällande: Textilarbeten som kuddöverdrag, påslakan, underlakan,
förkortning av veckad kjol eller klänning, ändringar till bal - / bröllopsklänningar)
Förtält till husvagn stor, lättvikt 2500kr

Dahlia 2007-03-27 21:06

Jag vet inte riktigt i vilken "klass" jag platsar, men har sytt i snart 40 år!
Vem avgör om man är nybörjare eller proffs?

Jag behåller nog min prislista för mig själv, jag verkar ha på tok för låga priser, gentemot alla som syr.

@enga 2007-03-27 21:21

Ja du Aina vem som är kababel att avgöra det har även jag funderat över, det finns ju nybörjare med stort självförtroende som anser sig vara proffs bara dom något så när lyckats knåpa ihop ett plagg, medan det finns såna som du som sytt i så många år men som ändå har svårt för att kalla sig själv för proffs.
Förstår inte riktigt vitsen med denna prislista så jag tänker också fortsätta med mina egna priser, även dom låga i förhållande till "prislistan".
Om man börjar räkna allt i pengar så försvinner nog en del av syglädjen.

//Agneta

Alvan 2007-03-27 21:38

Ja om man är proffs eller ej är väl upp till en själv eller den närmaste omgivningen. Man kan ju också jämföra sig med andra och göra en uppskattning kanske. :)

Och det är väl kanske hela tanken med denna lista, att man lättare kan göra sig en uppskattning om var man kan lägga sig utan att ta ett över eller underpris. Det är ju ingen lista man MÅSTE följa. Bara en hjälp eller ett stöd för vissa som är osäkra. En lista som kanske ger en råg i ryggen att våga ta betalt i vissa lägen.

Ang innehållet på listan: Min första tanke på listan var att den bara skulle innehålla de mest vanliga sakerna som förekommer, en rätt generell lista med andra ord. Om det blir för mycket tror jag det blir mest rörigt. Är det mer speciella saker så kanske man kan använda listan på så sätt att man försöker uppskatta vilken av de saker som redan står med som mest motsvarar det man tänkt göra.

Vet inte det är kanske bättre med mer detaljerad lista. Vad tycker ni?

MadWomanInBlack 2007-03-27 22:37

Jag tror att man får göra den rätt generell, för som du säger så blir den nog rätt rörig annars. Skulle tänka mig annars att man har fler prislistor för olika kategorier, en för sömnad, en för maskinbrodyr (kanske ett pris per cm^2 och antal färger), en för handbrodyr (uträknat efter antalet färger, antal cm^2 och typ av brodyr), samt prislistor för de andra mjuka konstarterna.

Generalitet är dock ledordet. En nyfiken hantverkare som tittar på listan och inte hittar det hon ska sy får väl kombinera. Listan är ju inte tänkt att gälla för alla situationer, liksom, utan bara fungera som något att rådgöra med.

Fast det är ju inte vårt fel om nybörjare tar överpris för att de är proffs? Sådant ska vi inte behöva oroa oss för :)

Själv räknar jag mig som mellan proffs och nybörjare, eftersom jag inte är helt bakom flötet och kan sy det mesta, och för att jag inte har gått en utbildning. Proffs blir jag först när jag har sytt i rätt många år, har prövat på det mesta och kanske har gått en utbildning.

crispy 2007-03-28 17:14

Även jag blev en smula förundrad över prislistor hit el dit
Skrädderiförbundet vet jag har haft en sk prislista förr om åren med en en rekomendation för dig som företagare ,vet inte om det fortfarande finns ngt sådant.
Vem ska avgöra om du är proffs eller ej gillar inte det ordet seriös och kunnig tycker jag låter mkt bättre.
Tycker att det är vettigt att fundera över om du ska driva ett företag eller ej i den här branchen.Ska du leva på den timpenningen som man då kan räkna ut i prislistorna som det redovisas i en del inlägg .Titta på vad hantverkare tar för övrigt rörmockare, snickare målare osv.
Glädjen i sömnaden är en att veta att man är kunnig vilket ger nöjda kunder som betalar ett skäligt pris för ett gott utfört arbete och god service.
Jag har inget problem att ta betalt och behåller min prislista för mig själv.

Alvan 2007-03-29 11:51

Det är ju helt frivilligt att både hjälpa till med listan och använda den. :)

Finns intresset fortfarande kvar? Jag tänker inte lägga ner tid på något som endast intresserar ett fåtal.

Ida-Maria_L 2007-03-29 12:12

Jag tycker då det var en jättebra idé med prislistan :)

avsl090 2007-03-29 12:21

Jag tycker

att den är bra för folk tror att bara för att man gillar att sy så är det gratis eller slänger till en en 20a!

Snälla Alvan fortsätt!!!!!

Annette

mia-maria 2007-03-29 12:51

Jag tycker att listan vore bra även för mindre sykunniga människor som vill ha något uppsytt av andra.
Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket tid och besvär det innebär att sy t ex en figursvängd kavaj som passar om man aldrig sytt annat än gardiner själv... och man vill ju inte förolämpa eller utnyttja sina vänner :)
Sen är ju inte listan tänkt att vara tvingande på något sätt, bara en utgångspunkt i förhandlingarna...

Jag tycker att du gör ett bra jobb Alvan, fortsätt!

Ni som tycker att priserna på listan är missvisande eller orealistiska åt ena eller andra hållet, ni kan väl uppge era siffror för att hyfsa snittvärdet! ;)

Pysseltant 2007-03-29 13:26

Citat:

mia-maria skrev:
Jag tycker att listan vore bra även för mindre sykunniga människor som vill ha något uppsytt av andra.
Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket tid och besvär det innebär att sy t ex en figursvängd kavaj som passar om man aldrig sytt annat än gardiner själv... och man vill ju inte förolämpa eller utnyttja sina vänner :)
Sen är ju inte listan tänkt att vara tvingande på något sätt, bara en utgångspunkt i förhandlingarna...

Jag tycker att du gör ett bra jobb Alvan, fortsätt!

Ni som tycker att priserna på listan är missvisande eller orealistiska åt ena eller andra hållet, ni kan väl uppge era siffror för att hyfsa snittvärdet! ;)

Håller med om att det kan vara bra för den som beställer något också att ha något att gå efter.
Fortsätt ALVAN du gör ett mycket bra jobb kram Ingrid

Alvan 2007-03-29 13:32

Effekten åt andra hållet har jag inte tänkt på, det är ju också bra.

Jag kör vidare, men ni får kanske ge er lite till tåls, Det blev så mycket just nu både på sysidan (alltså mina syprojekt inte på sysidan ;)) och privat.

Tygtokig 2007-04-07 12:20

En bra idé tycker jag. Själv har jag ibland fått frågan om jag velat sy saker, men har ännu inte riktigt vågat ta det "klivet". Det har mest blivit att jag gett bort alster, men jag är jätteglad för en sådan här lista. Jag har nämligen ingen aning om vad jag skulle kunna begära, och en sådan här lista skulle kunna ge mig mer självförtroende tror jag! Tyvärr kan jag alltså inte bidra med några prisexempel, men jag läser med intresse vad övriga säger. Tack Alvan för intiativet!

Avsl081020 2007-04-11 20:54

Idag blev jag erbjuden att sy upp en dress av en väninna, så när hon frågade vad ag ville ha för att sy svarade jag som vanligt att jag inte vet riktigt och att det är svårt att veta vad man ska ta betalt. Så när jag såg listan här blev jag glad iallafall, för nu har jag något att gå efter på ett ungefär och fast man tar betalt finns ju syglädjen kvar, annars skulle jag ju inte ta på mig det arbete det är.Tack för det arbete Alvan och ni andra har lagt ner på den
Kramizzar Doris L

Alvan 2007-04-11 21:10

Måste ta mig i kragen och göra den mer komplett:o ;)

Alvan 2007-04-17 11:48

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag försökt att fylla i glapp och justera den gamla listan. Inte lätt när det saknas uppgifter men jag har försökt hitta exempel på nätet och har i övrig med matematikens hjälp försökt uppskatta olika delar.

Med andra ord denna lista får verkligen tas med en nypa salt och kom väldigt gärna med synpunkter på om priserna ligger för högt eller lågt.

MadWomanInBlack 2007-04-17 11:53

Jättebra! *applåder* Ska kolla in den lite noggrannare senare, återkommer med kommentarer :)

Senare:
Har tittat på listan, jämfört med mönstrena från burda och buttericks och har inget att klaga på. Jag är lite chockad över priserna, men när jag tänkte efter så är det nog sådana priser jag skulle ta för att sy något åt någon jag inte kände, eftersom mina bekanta ofta får hjälpa till med att sy raksömmar och klippa och liknande. Det enda jag känner är väl att priset för enkla byxor skulle sänkas lite, till 550 - 350 - 200/250 kr. Kanske också priset för avancerade byxor (kan tyvärr inte komma med prisförslag)?

avsl090 2007-04-17 12:09

Jättebra

Alvan

Du är så duktig!

Jag kommer att ha nytta av den. Men också jag skall läsa igenom den mer noga och kanske kommer med någon kommentar.

Kram i solen Annette

Anna-Karin 2007-04-17 12:29

Kanonbra!
Jag tillhör också de som inte har så mycket att tillföra till listan men känner att självförtroendet att våga ta betalt växer när jag läser.

Vad tar ni betalt för broderier på t.ex handdukar? Där kan jag faktiskt bidra med lite... Min symaskinsförsäljare tar mellan 5 och 7 kr per bokstav, beroende på storlek...

Har ni olika priser på gratisbroderier, köpta broderier och egenhändigt stygnsatta broderier?

//Anna-Karin

avsl090 2007-04-17 12:36

Citat:

Anna-Karin skrev:
Min symaskinsförsäljare tar mellan 5 och 7 kr per bokstav, beroende på storlek...

Har ni olika priser på gratisbroderier, köpta broderier och egenhändigt stygnsatta broderier?

Den disskutionen har varit uppe förut tror jag. Frågan om copyright på broderat och om man får sälja eller inte. Det är ju lite svårt det där har jag förstått vad man får och inte får sälja. Jag tror att det ligger en klistrad tråd under kategorin maskinbrodyr. Läs den så få du en hum om hur vida det är lagligt eller inte att sälja köpta designer. Egna stygnsättningar kan också vara besvärligt. Man kan ju göra en egen stygnsättning av tex en seriefigur men det innebär inte att man få sälja den hur som helst. Hur som helst läs tråden tycker jag, jag lärde mej mycket bra i den.

Eller vad tycker du Alvan som har hållt i prislistan?

Kram Annette

Alvan 2007-04-17 13:39

Humm broderibiten är rätt klurig. Men detta med copyright och liknande har ju inget med själva prissättningen att göra.

När jag prissätter (räknar mig till mitten nivån) för att brodera ut broderier brukar jag använda principen 1 öre/stygn och sedan 150 kr i timmen (eller 6,50/minut) för övrigt jobb som t ex uppstart (spänna båge), byte av tråd. Den principen skulle kanske fungera bra att lägga in i prislistan så man får allt samlat på ett ställe. Själva stygnsättningen är svårare för det beror ju så mycket på hur avancerat broderi man ska stygnsätta så det är nog till att köra på timpris där.

Så pris per minut för utbrodering och timpris på det andra kanske man kan ta med.

VivoPlena 2007-04-17 13:45

Jättefin lista. Kanske kan man ha en liten bild på det som avses, ex.vis enkel klänning?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.