Vad är en stick-kvarn
Jag läste en recension av stickkvarn.Någon som vet hur den ser ut. Hur smala snoddar kan man göra?:confused:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Vad jag förstått så är en stickkvarn en sorts automatiserad påtdocka. Men vet tyvärr inte vilka mått den gör snoddar i.
Är det en sådanhär du menar? |
Tack för bilden. Ja, en så festlig grej. Finns det någon sida jag kan läsa om den.
|
Här finns lite att läsa:
http://www.angelyarns.com/yarn/accessories.php http://www.martasyarns.com.au/newsle...e/nov-2005.htm Här en bra sida på tyska (mycket bilder som visar hur den ska användas): http://www.teddys-handarbeiten.de/xs...-anleitung.htm |
Stort tack Monika för hjälpen!
|
Kul att kunna hjälpa till :)
Kan tillägga att en sådan stickkvarn nu hamnat på min önskelista. Visst kan man påta med en påtdocka, men tänk vilka roliga kreationer man kan få till med en sådan här utan att först sitta och påta ett par veckor. :D |
På min önskelista också:D Jag ser att Clover säljer dom i USA men i Sverige då...
Tänk så mycket kul man kan ha av snoddar... Och blir snoddarna riktigt tunna kan man sticka eller virka med dom. |
Jag har sett dem på tyska e-bay. Har lagt in en förfrågan om vad det blir för porto till Sverige. En stickkvarn från prym kostar på e-bay 12,95 euro
Kanske någon sett dem här i Sverige? |
Har nu fått svar på portot, allt ifrån 4,80 euro till 6,85 euro (försäkrat och oförsäkrat) Så jag gissar att totalkostnaden för en kostar ungefär straxt under 200 svenska kronor.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=180053918321 http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=150081799397 http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=180086264481 |
Blev helt såld när jag såg "kvarnen" jag har letet efter något som går fortare än att påta.
Jag har nu köpt en via ebay och betalat via PayPal och slutsumman blev då 186,73. Så nu väntar jag med spänning på posten. |
Angelyarns
från England säljer också! Kolla på länken ovan!
|
man blir ju faktiskt lite sug en att köpa en sån.
|
Är det så att snoddarnas tjocklek enbart beror på hur grov tråden är? Skulle man med den där kvarnen kunna få riktigt tunna snoddar?
|
Vilken häftig grej.
Hade påtdock när jag var ung men den här måste bara upp min önskelista den med. Åsa |
Vad jag kan se är det 4 krokar, det måste innebära att tjockleken på snodden beror på vilken grovlek du har på garnet.
Variationen kan bli stor från tunt vävgarn till tjockt lovikagarn. |
Så kul att jag och virkvarns fått fler att få upp intresset för denna manick :) Det finns som sagt lite olika tekniker för att få till snoddar, påta med påtdocka, stick-kvarn eller sticka på stickor. På stickor får man störst urval på garn då det inte är beroende av något hål eller storlek på spikar/krokar som kan fastna å så. Men vilka möjligheter :) Egentillverkade skosnören i regnbågsfärger, dekorationer på kläder, snörning i hals eller ärmslut. Bara fantasin som sätter stopp :)
Minna vem valde du att beställa ifrån? *nyfiken* |
För att få fram snoddar snabbare är jag övertygad om att den är fenomenal och kommer ev beställa en så småningom, men jag tycker att det är så avslappnande att sitta i soffan med påtdockan medans jag tittar på teve. :)
Dessutom håller det fingrarna sysselsatta så jag inte kan sitta och stoppa godisar i munnen. Det vore ju inte helt fel att kunna säga "handarbetet hjälpte mig att gå ner i vikt" - låter nästan som en löpsedel... :D |
Jag har sådan stick-kvarn som Monica W ger adressen till ( nr 2 av dem). Den köpte jag bland leksakerna på ett varuhus och den är faktiskt kul Det blir inga snoddar av den precis, men jag har gjort barnhalsdukar, tröjor till små dockor, pulsvärmare till mig själv, muddar etc.Kostnaden var ca 200 kr. Men nu är jag sugen på en att göra snoddar med också. Varför finns den inte att köpa i Sverige tro?
( Jag får väl ta mod till mig och skicka efter en från England/ Tyskland antar jag. Det fanns ju en del andra intressanta tillbehör som kan vara bra att ha när man handarbetar..) |
Svar till MonikaW---Jag köpte den av en tjej som hade alias SUPER WOLLE men hon hade bara ett ex. men det finns flera säljare jag tror det är länk 2 och 3 som du tippsade om som har kvar. Jag talar om när jag fått den. Ska bli spännande.
|
Nu har även jag beställt en kvarn å annat smått och gott :) Jag beställde ifrån den tredje länken. Passade även på att beställa strumpstickor i bambu stl 2,5 som jag sökt en tid. Ska bli kul att se hur snart grejerna kommer. Skriver här när de gör det.
|
Bra då väntar jag in dej, och ser hur det går.
Jag är en fegis. |
Nu är det betalt och klart och jag fick ett e-brev att om jag inte fått mina varor inom en vecka att jag skulle höra av mig. Då jag beställde för över 15 euro så skickas enbart försäkrad försändelse. Så nu är det bara att vänta då :)
|
NUUUUUUUUUUU har jag fått min stickkvarn från Tyskland, helt otroligt, beställde den i tisdags 20/3 och när jag kom hem vid lunch så står det ett litet paket utanför dörren som DHL har kört ut. Nu ska här testas jag hör av mig.
|
Jaa,det var snabbt! Kan du ta ett kort så man ser hur det blir? Är det 4 krokar?
|
Provat kvarnen
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag testat och det var svårare än jag trodde att få det jämnt och att inte den missade att släppa av föregående tråd men får man pröva sig fram i lung och ro så kommer man nog på lite trix och knep. MEN jag tror inte att man kan sitta framför tven och veva utan man måste ha koll hela tiden men ett är säkert det är hur kul som helst och det finns nog inga begränsningar vad men kan göra av snoddarna.Man bör kunna använda både tjockt och tunnt garn men det tjocka blir det täta "snoddar" och med tunnt blir de glesare. Det skulle vara snyggt att göra med ganska tunnt garn och tex. virka eller sticka glesa sjalar.
Den har 4 st krokar och det finns en svenk bruksanvisning med. Eftersom jag tänkte försöka göra smycken så har jag testat med pärlgarn det rosa nr8 det gula/svarta med ihopknytna trådar är nr5. Det rosa är 5mm som det ligger på bild sätter man en pärla eller något som väger lite så sträcks "snodden" och den blir smalare. Nu har jag prövat med 5 tr. av perlgarn nr8 och det blir toppenfint så nu är jag nöjd.:) |
Å så roligt att du fått din kvarn. Kul även att se hur det blir. Jag hoppas min kvarn kommer på måndag :)
|
Tack för bilden.Jaa, det blir jättebra.
|
Nu har jag också beställt! Här ska det bli snoddar.
|
Vad kul det ska bli att se vad vi kommer att göra för olika saker.
|
Är det nån som vet om den finns att köpa i sverige nån stans? Ser ju väldigt roligt ut att använda den.
|
Hjälp
Finns det någon som kan ge mig ett råd. Det här har hänt: Jag köpte 1 stickkvarn från tyskland genom Ebay men betalade 3 Euro för lite (tog fel på frakten). Jag försökte kontakta säljare som skickade ett mejl med sin snigel adress. Men det måste väl finnas ett konto att betala till. Min tyska är usel därav misstaget. Som om inte detta vore nog beställde jag en kvarn till när jag försökte att betala frakten. Jag har köpt från länk nr 3.:confused: |
Kommer det ytterligare en stickkvarn kan du ju sälja den vidare till mig.
/Alice |
Lena, Hur betalade du via PayPal eller kort?
Har du försökt att skriva på engelska till säljaren? Lägg ut ditt mail ifrån säljaren så finns det säkert någon som kan tuda tyskan min är ganska så dålig. |
Jag har skrivit på engelska och frågat efter "acca ount". Fick sen följande mejl:
Hallo bitte den Differenzbetrag von 3,00 EUR an wollstubepaul@wb.de überweißen Grüße Petra Det var då jag gick in och försökte betala. Men det slutade med ytterligare en beställnign av en kvarn. Fick sen ytterligare ett mejl med en snigeladress. Om jag bara fick ett konto, BG eller PG att sätta in pengarna på.....TIPS? |
Jag fick min stick-kvarn idag :)
|
Lena
Till vad betalade du första gången? |
Lena om du betalt via paypal så ska du kunna fyllnadsinbetala där. Jag har aldrig betalt på e-bay på annat sätt än via paypal. Hur betalade du?
Inom 20 minuter har jag för mig att man kan häva ett köp om man tex. råkat trycka fel. |
Jag betalade till:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=180086264481 Jag fattade inte att den angivna frakten på 2.50 euro gällde i Tyskland och betalade 15.50 euro via paypal. Sen började cirkusen som jag givetvis själv bär skulden till..... |
Lena,
Kolla ditt PayPal-konto det finns kanske en "faktura" där på resten |
Lena på denna sida borde du kunna få hjälp med att avbeställa den "extra" kvarnen
http://pages.ebay.co.uk/help/buy/que...tract-bid.html |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53. |