Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   IKEAs symaskin, är jag galen? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8518)

jossebell 2007-03-19 09:18

IKEAs symaskin, är jag galen?

Funderar på att köpa symaskiner till mina döttrar som fyller 11 år. De bor hos sin pappa och de har ingen maskin i familjen för ingen syr där. Kan man köpa en IKEA maskin till dem var eller är det bara en skräpmaskin? När de är hos mig så får de sy på någon av mina men jag vill ju även stimulera så de kan sy när de är hos sin pappa där de ju bor mest.

avsl0203 2007-03-19 09:31

Vilken smart ide :) Med en sådan maskin alltså. Nyfiken även jag om någon här på sysidan har någon erfarenhet av ikeas symaskin?

jossebell 2007-03-19 10:02

tydligen inget att ha

kollade på familjeliv.se och där skrev de ner maskinen så den inte var värt ett ruttet öre. Den fortsätter att sy när man slutat gasa. Fula sömmar mm. Så jag har bestämt mig för att kolla på begagnat istället. Hittade en lämplig på tradera som finns att hämta i boden. Ska även kolla med de som säljer begagnat och servat här i stan.

avsl0203 2007-03-19 10:09

Det var ju bra att veta även om det inte var positiva nyheter. Jag har funderat på Lidls maskin för 799:- till min tös men vet inte om den heller är någe att ha. Kanske som du säger säkrast att titta på begagnatmarknade. Å andra sidan så klarar sig min dotter på att sy vid min maskin ibland än så länge. Hon är inte så stor ännu att hon måste ha en egen maskin.

Oddny 2007-03-19 10:50

Maskinen borde väl duga för barn att sy på.
Har inte sett den själv.
Tänk bara på att när man köper en symaskin på IKEA eller Obs Tex, så er det svårare att få dom lagade om dom går sönder.

Mvh Oddny

avsl0203 2007-03-19 10:57

Nej en symaskin som fortsätter sy när man slutat "gasa" skulle jag aldrig våga låta mitt barn sy på. Om det blir fula sömmar och trassel är ju heller inte kul för barn. Då tror jag att intresset lätt falnar.

Bibbi 2007-03-19 12:04

Köp hellre en bättre begagnad maskin.
Man kan förstöra barnens sy glädje
för hela livet.
Jag tycker ofta man hör kommentaren
jag och symaskiner kommer inte överens.
Frågar man vad vederbörande har för maskin.
Kan man ge sig på att det är en billig
enkel maskin.
Inte undra på att man tappar sugen.
Trassel och maskiner som syr själv:mad:

/Bibbi

axyzvslut 2007-03-19 12:49

Tycker absolut du skall köpa en bra begagnad i stället. Som exempel sålde jag min felfria singer för 1000:- för ett år sedan. .

Avslutat medlemskap 2007-03-19 12:53

Åsikterna om IKEA-maskinen verkar gå isär ganska rejält: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7692894

Jag skulle inte köpa den åt min dotter (vuxen) som periodvis syr ganska mycket, men hon vill gärna köpa den åt sin kusin (som på sin höjd kan behöva laga något nå'n gång och kanske fålla upp en gardin eller så...), och så kommer det nog att bli. IKEA har ju bra policy vad gäller reklamationer (och dessutom jobbar dottern där...), så är det bara skräp får de tillbaka den!

Lågprismaskiner finns lite överallt nuförtiden, och jag är i grunden ganska skeptisk till dem, men som andramaskin hemma kanske...

Jag tycker det ligger mycket i det Bibbi säger om att en dålig maskin skapar frustration istället för syglädje!

artesaan 2007-03-19 13:06

visste inte ens att Ikea hade symaskiner!!!
låter lite mysko tycker jag. de lönar sig att köpa en någorlunda bra maskin från början.För vem fasiken blir glad när man har fått värdens inspirations kick o maskinen bara sätet käppar i hjulen.

gunnsan 2007-03-19 14:43

Jag hörde ryktas för flera år sedan att det är Husqvarna som tillverkar IKEAs symaskiner, men jag vet inte om det är sant.
/Gunilla

Avslutat medlemskap 2007-03-19 14:52

När IKEA hade symaskiner "förr" var det Husqvaranmaskiner. Alldeles utmärkta sådana!

Den ny lilla "tråckla" är visst gjort av Phillips tror jag det var dotterns sa.

Alissa 2007-03-19 17:22

Jag kikade också på den maskinen på Ikea att ha som extramaskin till dottern, och på "mitt" Ikea sa de att det är Husqvarna som tillverkat den.

Bronseydesign 2007-03-20 17:45

Lidls symaskin

Jag köpte för nåt år sedan symaskinen på Lidl.
Den har sytt helt OK, är dessutom kanon till dottern som är 8 år och börjat att älska att sy.
Dessutom finns det i Ullared (bla) ett paket med spolar inkl undertråd färdigspolat tillsammans med en trådrulle i samma färg ligger 24 st i paketet. Tråden är lite svår att börja med men när man väl fått ur den så har du mängder med spolar som inte är för billiga annars.
Som träningsmaskin är Lidls väl värd sina pengar.
Jag har själv sytt på den mycket och är nöjd.

Hälsningar Lilli:D

freja71 2007-03-20 18:05

Hej.
När man köper en så pass billig maskin, är risken nog stor att man får det man betalar för.
De kanske är bra att träna på men jag skulle satsa på en begagnad maskin.
Men Bronseydesign tycker att Lidls maskin är bra och jag litar på er som har den, men hur är det med servicen?
Funderar själv på att köpa en billig beg. maskin som gör automatiska knapphål då jag inte har det på min Bernina.
Mvh
Ann

Lillith 2007-03-21 03:09

Problemen med dom billiga maskinerna, som har påpekats är at dom är nära nog omöjliga att få reparerade när dom går sönder (det gör ju alla maskiner förr eller senare.)

Dessutom är dom ojämna. Jag vet en tant som köpte en billig maskin, glömt var, men det var en sån där strax under tusenlappen. Hennes gick sönder direkt. Hon gick tillbaka till affären, fick en ny -som inte fungerade ens som ny... tre gånger till var hon inne innan hon fick en som funkade. Den fungerade i några månader.

Sen gav hon upp och köpte en huskystar istället och så vitt jag vet har den gått bra sedan dess.

Symaskinsreparatören här berättade att några av delarna i dom billigare maskinerna görs i plast, alltså såna delar som görs i stål i vanliga fall. Maskinen fungerar bra ett tag (ibland ända tills garantitiden har gått ut :rolleyes: ) men plasten mattas ut och till slut råkar man sy en lite tjock fåll eller något och då böjer delarna sig, eller till och med brister.
Dessutom fins det oftast inga tillbehör, som specialpressarfötter och sånt till dom heller och det kan vara ren lögn att få tag på extraspolar till undertråden.

Så något av dom lite större märkenas lågprisalternativ, med riktig garanti och reservdelar på marknaden kan vara värt den där knappa tusenlappen extra. Roligare med en maskin man känner att man kan lita på.

avsl0203 2007-03-21 06:44

Å så kan man ha tur och få en felfri maskin som bara går ocb går. Att en maskin är dyr är heller inte det en garanti att en maskin är felfri och går bra tyvärr. Även det har diskuterats här tidigare. Om man köpter en maskin för 600-800:- och den håller i tre-fem år så tycker jag att det kan vara okej. En annan kanske tycker att jamen nu köper jag denna maskin för 6000-8000:- å så har jag den resten av livet. Det hela beror nog på vad det är man förväntar sig utav maskinen. När man köper elektriska prylar har man två års tillverknignsgaranti. Å då en summa på 300-400:-/år för en symaskin tycker iaf inte jag är så farligt. Sedan så kan man då ha helt andra krav vilka jag här inte väger in. Huskystar är ju heller inte en dyr maskin utan husqvarnas billiga märke så att säga. Jag tror som sagt att man kan ha tur och otur när det gäller symaskin. Vissa märken verkar dock ha mer problem än andra.

Skumnorpan 2007-03-21 07:57

Hej

Jag har faktiskt en sy maskin från IKEA som jag fick av min mamma för några år sen den har husqvarna gjort men dom vill inte ha sitt märke på den eftersom den såldes så billigt så vill jag ha något går jag till min husqvarna butik den har jag inte haft några problem med men jag vet inte hur det är med dagens maskin där i från kram Suss

avsl0203 2007-04-13 08:20

Just nu säljer IKEA i Västerås symaskinen Tråckla för 499:- om man är medlem.

Oddny 2007-04-13 11:18

Att köpa billig symaskin kan också va det sista man gjör om man har otur, efter som endel av dom kan blir strömförande. Det vill säga att du kan få rejält med ström i dig och det kan ju va förödande. Så köp hellre en bra begagnat maskin,det skulle jag gjöra.

annemarlen 2007-04-13 11:53

Citat:

Oddny skrev:
Att köpa billig symaskin kan också va det sista man gjör om man har otur, efter som endel av dom kan blir strömförande. Det vill säga att du kan få rejält med ström i dig och det kan ju va förödande. Så köp hellre en bra begagnat maskin,det skulle jag gjöra.
Fast det var väl lite att ta i. Här i Sverige brukar man inte få sälja livsfarliga saker. Tillverkarna stoppar försäljningen och återtar defekta varor. Missar kan det ju naturligtvis bli. Även på kända dyra märken. Och förstås även på begagnade och där kan man ju inte heller vara 100% säker på den har skötts som den ska.

Du vet, även stora trygga biltillverkare får ju ibland återta defekta bilar som kommit ut på marknaden.;)

Men jag kan nog tro att en billig (500kr-1000kr)fabriksny symaskin inte kan ha någon högre kvalite och håller också med om att hellre titta på en begagnad kvalitetsmaskin istället.

Anne-Marlen

xyzavslutat 2007-04-13 13:14

Att lita på att en begagnad symaskin är bra kan vara ödesdigert, såna "försäljare" är inte alltid ärliga, såvida det inte är en god vän då.

Jag har bara positivt att säga om IKEAs maskin, som egentligen var en Husqvarna, i alla fall den som dom hade för några år sedan. Både jag och min vuxna dotter köpte den. Dottern har kvar sin fortfarande och det har aldrig varit några problem alls med den. Själv sålde jag min till en väninna som fortfarande är jättenöjd med den.

Personligen är jag emot att köpa begagnat, alltså privat, mest på grund av att man då inte har någon garanti. Vet inte hur garantin på IKEAs maskiner fungerar idag.

annemarlen 2007-04-13 13:21

Citat:

medmera skrev:

Personligen är jag emot att köpa begagnat, mest på grund av att man då inte har någon garanti.

Jag vet att det förekommer 1 års garanti om man köper av seriös symaskinsbutik.
Annat blir det ju förstås om man köper privat.
Anne-Marlen

VivoPlena 2007-04-13 16:03

Jag köpte beggad maskin i symaskinsbutik, 1 års garanti. Annars hade jag inte vågat kköpa beggat.

MadWomanInBlack 2007-04-13 16:41

Jag skulle vara försiktig om jag skulle köpa en symaskin av privatperson. Men i symaskinsbutiker kan man ju köpa begagnat med garanti. Jag lutar åt att köpa en overlock för 2 500:- hos min symaskinshandlare här i stan, det kommer både garanti och hjälp om man inte förstår :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.